تاکسی‌های اینترنتی دچار ضعف فرهنگی شده اند/ دلیل حضور فعال پلیس در تپسی

رسانه کلیک - سامانه درخواست تاکسی آنلاین تپسی، امروز در اکانت توییتر خود از فعالسازی گزینه تماس با واحد امنیت، به صورت آزمایشی برای ۵۰۰۰ کاربر تپسی، خبر داد.

تاکسی‌های اینترنتی دچار ضعف فرهنگی شده اند/ دلیل حضور فعال پلیس در تپسی

به گزارش کلیک ؛ این گزینه در شرایطی که مسافر احساس خطر کرده باشد و یا نیازمند مداخله پلیس باشد، امکان ارسال پیام فوری به واحد امنیت تپسی را فراهم می‌کند. واحد امنیت تپسی به محض دریافت پیام از جانب مسافر، بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت نیاز اقداماتی نظیر تماس با سفیر، تماس با پلیس و یا توقف خودرو و جایگزین کردن سفیر را انجام خواهد داد.

خبرنگار کلیک به تحلیل این موضوع نوظهور و اینکه چرا متولیان آژانس‌های اینترنتی به جای فرهنگسازی درست در حوزه کسب و کارشان، تنها به فکر افزودن شهرهای گوناگون کشور به سیستم مشتریان خود هستند، پرداخت. شاید لازم باشد به ماجرای تلخ سال گذشته برگردیم؛ اسنپ از معدود استارتاپ‌هایی بود که خیلی سریع مسیر موفقیت خود را پیدا کرد و روز به روز از نردبان رشد و ترقی بالا رفت. با وجود اعتراضات شدید تاکسیرانی و آژانس‌ها که کسب و کارشان به دلیل فعالیت این سرویس تاکسی آنلاین مختل شده بود، برخی از سازمان‌های دولتی به حمایت آن به پا خواستند و اعلام کردند که نمی‌توان مردم را از استفاده چنین سرویس‌های کاربردی منع کرد.

انتشار خبر تجاوز یک راننده ٢٢ساله اسنپ به زن ٢٧ساله، واکنش وزیر ارتباطات را به همراه داشت و جهرمی در صفحه اجتماعی خود نوشت: خبر مربوط به آزار مسافر یکی از سرویس‌دهندگان تاکسی آنلاین تأسف‌برانگیز است. مردم به کسب‌وکارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آنها استفاده می‌کنند؛ لذا حفاظت از این سرمایه اعتماد عمومی و لحاظ کردن روال‌های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود. همچنین پس از آن دادستانی تهران هم واکنش شدیدی نشان داد و گفت: قرار بر این بود که به مردم خدمت ارائه شود نه این‌که راننده اسنپ زنی را به تپه‌ها ببرد و به او تجاوز کند و آن‌گاه با تبلیغات فریبنده و غیرواقعی اسنپ را بزرگ جلوه دهید.

امروز در عرصه خدمات مسافربری شاهد فاصله قابل توجه با کسب و کارهایی هستیم که زودتر به راه افتاده‌اند. کسب مقام اول در این نوع از خدمات، سختی‌ها و هزینه‌هایی را به همراه دارد؛ مانند فرهنگ‌سازی جهت استفاده از روش جدید، برای گرفتن تاکسی و ایجاد حس امنیت و اطمینان برای افراد، که حاضر باشند آژانس مطمئنی را که سال‌ها مشترک آن بوده‌اند را رها کرده و به یک سیستم آنلاین اعتماد کنند؛ به بیان دیگر مطمئناً زدودن تفکر سنتی از ذهن مردم، یعنی امنیت نداشتن تاکسی‌های موبایلی می‌تواند نخستین و مهمترین رسالت این اپلیکیشن‌ها به‌شمار رود و حتما باید جایگزین افزودن شهرهای جدید به حوزه ارائه خدمات یا همان هدف فعلی شرکت‌های مسافربری آنلاین شود.

با این حال جلب اعتماد به یک کسب و کار مانند تاکسی اینترنتی به مرور زمان و با صرف هزینه زیاد رخ می‌دهد. به نظر می رسد در حال حاضر ایجاد حس اعتماد و امنیت برای مشتریان و همچنین فرهنگسازی در این حوزه مورد نیاز باشد، به طوری که با وجود گذشت بیش از 2 سال از حضور تاکسی‌های اینترنتی مشکلات مختلفی همچنان در این حوزه باقی است.

تاکنون یکی از مشکلات جدی در این عرصه احراز هویت رانندگان بوده است؛ موضوع مهمی که می‌تواند حجم بسیاری از مشتریان را جذب یا دفع کند. بحرانی که با انتشار خبر تجاوز یکی از رانندگان اسنپ در سال گذشته رخ داد نشانه‌ای از رشد سریع این شرکت‌ها بدون توجه به برخی موضوعات مثل استعلام راننده‌ها و ضابطه‌مند کردن استخدام آنها بود.

ارسال نظر