راهیابی سلاح‌های با فناوری لیزری به ارتش آمریکا

به تازگی نیروی دریایی آمریکا در حال کار کردن بر روی سلاح‌های لیزری است که می‌تواند در کاهش هزینه‌های دفاعی نقش مهی داشته باشد؛ زیرا آن‌ها بر خلاف انواع دیگر سلاح‌ها چندین بار قابل استفاده هستند. دیگر نیروهای نظامی آمریکا نیز در حال کار کردن بر روی این سلاح‌ها هستند.

راهیابی سلاح‌های با فناوری لیزری به ارتش آمریکا

به گزارش کلیک، اعضای نیروی دریایی آمریکا قصد دارند هر چه زودتر استفاده خود از سلاح‌‌های لیزری را آغاز کنند؛ اما هنوز فناوری‌های لازم برای استفاده از این سلاح‌ها به صورت گسترده توسعه داده نشده‌اند.

طبق گفته فرمانده مرکز توسعه مهارت‌های تفنگداران دریایی آمریکا، بهتر است این سلاح‌ها ابتدا بر روی هواپیماهای سوخت‌رسان خود یعنی هواپیماهای KC-130 قرار بگیرند و حمل شوند و دلیل این کار هم وزن، اندازه و محدودیت قدرتی این هواپیماهای بزرگ است و یکی از دلایل دیگر این کار فضای زیاد مورد نیاز برای حمل سلاح‌های لیزری است که در حال حاضر تولید شده‌اند، است.

kc-130f-DN-SC-90-11977

هواپیمای سوخت‌رسان KC-130

اقدامات نیروی دریایی به همین جا ختم نمی‌شود و نیروهای آمریکایی در نظر دارند سلاح‌های انرژی هدایت شده (به سیستمی گفته می‌شود که بدون شلیک پرتابه نیروی خود را به سمت هدف می‌تاباند تا اثر خود را اعمال کند) را بر روی هر چیزی که در زرادخانه خود وجود دارد، نصب کند که شامل جت‌های جنگنده F-35، هواپیماهای جنگی کبری و دیگر ماشین‌ها و هواپیمای جنگی می‌شود؛ اما قبل از انجام این کارها، انجام فعالیت‌های زیادی دیگری نیز باید در دستور کار نیروی دریایی قرار بگیرد؛ زیرا فناوری سلاح‌های لیزری هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و ایجاد یک سیستم لیزری بهینه مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

حال این سوال مطرح می‌شود که دلیل تمایل زیاد نیروی دریایی آمریکا برای استفاده از سلاح‌های لیزری چیست؟ هدف اصلی نیروی دریایی آمریکا از استفاده از این سلاح‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. هزینه‌ ساخت موشک‌هایی که توسط جت‌های جنگی حمل می‌شوند، ۳۰۰،۰۰۰ دلار است و زمانی که آن‌ها به سمت هدف شلیک شدند، دیگر غیر قابل استفاده هستند؛ اما سلاح‌های لیزری این گونه نیستند. تولید و آماده‌سازی سلاح‌های لیزری با هزینه بیشتری انجام می‌شود؛ اما آن‌ها چندین بار قابل استفاده هستند و همین امر موجب کاهش هزینه‌های جنگی به میزان بسیار زیادی می‌شود.

استفاده از سلاح‌های لیزری می‌تواند نقش زیادی در کاهش هزینه‌های دولتی و حفظ بودجه دفاعی آمریکا داشته باشد. هدف بعدی نیروی دریایی آمریکا کاهش اندازه این نوع سلاح‌ها است تا برای حمل آن‌ها دیگر نیازی به استفاده از هواپیماهای بزرگ مانند KC-130 نباشد.

علاوه بر نیروی دریایی نیروهای هوایی و زمینی آمریکا نیز تمایل خود را برای استفاده از این سلاح‌ها نشان داده‌اند و در حال کار کردن بر روی این سلاح‌ها هستند. به نظر می‌رسد که این سلاح‌ها تا سال ۲۰۲۰ آماده استفاده خواهند بود.

ارسال نظر