استفاده از هوش مصنوعی در درمان بیماری کرونا؛ قوانین، مقررات و پیچیدگی‌ها!

رسانه کلیک -گسترش و فراگیری بیماری کرونا در گوشه و کنار کره زمین باعث بروز مشکلات پیچیده‌ای برای دولت‌های مختلف شده است و بسیاری از کشورها برای مقابله با بیماری کرونا سعی کرده‌اند تا از تکنولوژی‌های روز به خصوص هوش مصنوعی استفاده کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در درمان بیماری کرونا؛ قوانین، مقررات و پیچیدگی‌ها!

متاسفانه روند رو به رشد ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در جهان باعث شده است تا زندگی تمام مردم دنیا تحت تاثیر آن قرار گیرد. بسیاری از دولت‌ها برای قطع زنجیره گسترش ویروس کرونا محبور به محدود کردن مراودات و رفت و آمدهای شهروندان در کشورهای مختلف شده‌اند.

قبل از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، در کشور چین، دولت از نوعی دوربین‌های تشخیص چهره برای زیر نظر گرفتن رفت و آمدهای اشخاص در سطح شهر و بخش‌هایی که در آن افراد مبتلا به این بیماری گزارش شده بودند، استفاده کرده است. پلیس افرادی را که توسط این دوربین‌ها شناسایی می‌شدند ملزم به رعایت قرنطینه خانگی می‌کرده است.

همچنین در کشور اسپانیا و چین پلیس از این فناوری برای اجرای قرنطینه خانگی استفاده می‌کند. در واقع در این طرح از هواپیماهای بدون سرنشین برای گشت زنی و پخش پیام‌های صوتی برای عموم مردم استفاده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود تا در خانه‌های خود بمانند.

علاوه بر این به افرادی که به هنگ کنگ سفر می‌کنند گردنبندی داده می‌شود که مجهز به سیستم کنترل افراد است و در صورت خروج آنها از قرنطینه خانگی، برای دولت هشدار ارسال می‌شود.

در آمریکا، یک شرکت اعلام کرده است که دوربین ‌های مجهز به حسگر حرارتی تولید کرده است که می‌توانند افرادی را که دچار تب شده‌اند شناسایی کنند. از طرفی در تایلند مامورین مرزی در فرودگاه‌ها از دوربین‌های مجهز به تشخیص تب برای غربالگری بیومتریک افراد استفاده می‌کنند.

هنجارهای جدید در استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹

با توجه به روند سریع ابتلا به بیماری کرونا و همچنین افزایش نرخ مرگ و میر در کشورهای مختلف، در روزها، هفته‌ها و ماه‌های پیش رو شاهد گسترش استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای مقابله با این بیماری خواهیم بود.

اگرچه استفاده از هوش مصنوعی برای مهار بحران ناشی از بیماری کرونا می‌تواند بسیار کاربردی باشد اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده گسترده از این فناوری می‌تواند منجر به بروز نگرانی‌های بسیاری در زمینه حقوق بشر شود. به گفته بسیاری از کارشناسان در صورتی که دولت‌ها در استفاده از هوش مصنوعی جانب احتیاط را رعایت نکنند، نه تنها اعتماد افراد به دولت‌ها در حفظ حریم خصوص آ‌ن‌ها کم خواهد شد بلکه بسیاری از آزادی‌های مدنی و اصول مربوط به قانون اساسی نقض خواهد شد.

ناظران حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها در آمریکا و نماینده آزادی رسانه‌ها در سازمان امنیت با همکاری اتحادیه اروپا در تاریخ 19 مارس سال جاری میلادی بیانیه‌ای صادر کردند که در آن بخصوص به نظارت بیش از بیش در استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با بیماری کرونا و رعایت قوانین مربوط به حقوق افراد به شدت توصیه شده است. در این بیانیه نه تنها به تلاش همگانی برای مقابله با همه‌گیری این بیماری تاکید شده است بلکه به رعایت حقوق فردی برای حفظ حریم خصوصی افرادی، عدم تبعیض و آزادی رسانه‌ها پافشاری شده است.

هوش مصنوعی

مقررات استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با بیماری کرونا

برای استفاده از هوش مصنوعی در مقابله با بیماری کووید ۱۹ از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. اما مقرراتی وجود دارد که باید در استفاده از این فناوری حتما رعایت شود.

یکی از روشهای استفاده از هوش مصنوعی در مقابله با کرونا جمع‌آوری داده‌ها است. اما در حالی که در بسیاری از کشورها دولت‌ها به ویژه از داده‌های شخصی افراد برای ردیابی موارد مشکوک مبتلا به این بیماری استفاده می‌کنند، در استرالیا، بلژیک و ایتالیا محققان داده‌هایی را مورد مطالعه قرار می‌دهند که در آن‌ها هویت افراد کاملا ناشناس است. با وجود ناشناس بودن داده‌ها و حفظ حریم خصوص افراد، دولت‌ها همچنان می‌توانند از آن‌ها برای پیشبرد تحقیقات خود استفاده کنند.

همچنین داده‌هایی که به منظور استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا جمع آوری شده‌ می‌توانند برای اهداف دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند. از این رو انتظار می‌رود دولت‌ها قوانین را اجرا کنند که باعث محدود شدن موارد استفاده از این داده‌ها می‌شوند. هرچند در اروپا چنین قوانین اجرا می‌شوند اما اجرای آن‌ها باید جهانی شود.

بر اساس گفته دبیرکل سازمان ملل، اکنون وقت اقدام جهانی است. او تاکید کرده است که کشورها بدون همبستگی در مبارزه با این ویروس موفق نخواهند شد. به نظر می‌رسد همکاری کشورها در استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا نیز لازم و ضروری است. کشورها باید داده‌های جمع آوری شده خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا بتوانند به پیشبرد تحقیقات خود کمک کنند.

هرچند هنوز مشخص نیست تا چه زمانی این همه‌گیری جهانی ادامه دارد اما به هر حال زمانی می‌رسد که این ویروس ریشه کن خواهد شد. در آن زمان کشورها و ملت‌های مختلف باید محدودیت‌های جدیدی برای عدم سوء استفاده از داده‌ها و همچنین جمع‌آوری داده‌ها اعمال نمایند.

قرار است موسسه تحقیقات و جرائم سازمان ملل قوانین و مقررات جدیدی را برای استفاده از هوش مصنوعی پس از ریشه کنی بیماری کرونا اتخاذ نماید.

ارسال نظر