فناوری جدید وای فای با استقبال ضعیف کاربران روبرو شد!

به گزارش کلیک، اگرچه اتحادیه وای فای در حال صدور گواهینامه استاندارد برای آخرین محصولات با سرعت های گیگابیتی است تا بتوانند در کنار هم کو با هم کار کنند، اما این استاندارد جدید نتوانسته مانند استاندارد های نوظهور پیشین، کاربران را به هیجان وا بدارد. اگر کمی به قبل برگردیم، متوجه می شویم که با روی کار آمدن استاندارد های جدید، موج هیجان و ذوف و شوق کاربران را می توانستیم در سرتاسر وب و حتی در دنیای واقعی مشاهده کنیم؛ مسئله ای که تقریبا راجع به تمام فناوری های کاربر پسند وجود دارد!

فناوری جدید وای فای با استقبال ضعیف کاربران روبرو شد!

به گزارش کلیک، اگرچه اتحادیه وای فای در حال صدور گواهینامه استاندارد برای آخرین محصولات با سرعت های گیگابیتی است تا بتوانند در کنار هم کو با هم کار کنند، اما این استاندارد جدید نتوانسته مانند استاندارد های نوظهور پیشین، کاربران را به هیجان وا بدارد. اگر کمی به قبل برگردیم، متوجه می شویم که با روی کار آمدن استاندارد های جدید، موج هیجان و ذوف و شوق کاربران را می توانستیم در سرتاسر وب و حتی در دنیای واقعی مشاهده کنیم؛ مسئله ای که تقریبا راجع به تمام فناوری های کاربر پسند وجود دارد!

در روز چهارشنبه، گروه صنعتی برنامه صدور مجوز استاندارد را برای IEEE 802.11ac Wave 2 آغاز کرد. جالب است بدانید محصولات دارای این فناوری بیش از یک سال است که در بازار بر روی آن ها گرد می نشیند و همین باعث شده تا کاربران هیجان چندانی برای استقبال رسمی از آن نداشته باشند!

موج ۲ می تواند سرعت انتقال اطلاعات ۶٫۸ گیگابیت بر ثانیه را فراهم آورد و همینطور به یک اکسس پوینت اجازه می دهد تا در آن واحد با دستگاه های مختلفی ارتباط برقرار کند؛ اما به دلایلی مانند زمان و بک هال سیم، تایید و تقبل این فناوری نسبتا به کندی صورت گرفته است.

این فناوری جدید بر روی بستر اولین موج از ۸۰۲٫۱۱ac ساخته می شود که در سال ۲۰۱۳ شاهد ظهور آن بودیم ئ هم اکنون طی آماری که به دست آمده، تقریبا سه چهارم از سود سهام ناشی از بازار وای فای را در اختیار دارد. این موج جدید شامی قابلیت های جدید با مزیت های فراوان است؛ حداقل برای تعدادی از کاربران قدرشناس!

نکته ای که در این جا بسیار حائز اهمیت است، وجود MIMO چند کاربره یا MU-MIMO است که فناوری MIMO را بهبود بخشیده است که پیش از این امواج وای فای را قادر می ساخت تا از طریق جریان های متعددی به هوا راه پیدا کند. هم اکنون، یک اکسس پوینت می تواند با استفاده از این جریان ها با کلاینت های متعددی در یک لحظه ارتباط برقرار کند؛ بنابراین دیگر نیازی به صف کشیدن نیست و نیز لفطی به نام"نوبت"دیگر جایی در این میان نخواهد داشت!

موج ۲ همچنین قادر است از امواجی با پهنای باند بالغ بر ۱۶۰ مگاهرتز استفاده کند که این مقدار دقیقا دو برابر مقداری است که موج ۱ از آن پشتیبانی می کرد، یعنی ۸۰ مگاهرتز.فناوری نوظهور همچنین می تواند جریان های فضایی بیشتر و طیف استفاده موثرتری ایجاد کند.

گواهینامه WFA این اطمینان را به وجود می آورد تا محصولات موج ۲ بتوانند بدون در نظر گرفتن این که چه شرکتی آن ها را ساخته، با هم بدون هیچ مشکلی کار کنند. گروه صنعتی مربوطه خاطر نشان کرده است که همین نکته باعث خواهد شد تا این فناوری به یک موفقیت همه جانبه دست پیدا کند. در همین راستا، شرکت کوالکام که از یک سال پیش مشغول فروش چیپ های دارای فناوری موح ۲ بوده و نیز گواهینامه وای فای را نیز دریافت کرده است، بر این مسئله مهر تایید می زند.

اما با توجه به این که از ظهور استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac تنها سه سال می گذرد و هنوز هم بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند، شاید کاربران نتوانند خود را مقید به استفاده از این فناوری بدانند؛ در واقع، نکته قابل توجه این است که در سال های پیش، شاهد بودیم که وقتی یک استاندارد جدید ظهور پیدا می کند، کاربران زیادی از آن استقبال می کنند، اما در رابطه با این فناوری، بر خلاف اسم آن، موج حمایت و استقبال چندانی از آن به راه نیفتاده است!

اولین اکسس پوینت موج ۲ درسال ۲۰۱۴ به بازار ورود پیدا کرد. اما بر اساس آمار و اطلاعات IHS Technology، توانست تنها تا اولین سه ماهه امسال حدود ۵ درصد از سهام بازار را از آن خود کند. طی یک نظرسنجی، مشخص شد که حدود ۷۰ درصد از فروش بازار هنوز در دست فناوری موج ۱ است. همین طور بر اساس تحلیلگر گروه Dell'Oro یعنی آقای Chris DePuy، فروشندگان اصلی فناوری موج ۲ در هر سه ماه، تنها ده ها هزار از محصولات را سفارش داده اند.

دی پای معتقد است تعدادی از خریداران شرکتی نیز از روی عمد فعلا از غافله عقب مانده اند، زیرا در رابطه با گواهینامه وای فای مطمئن نبودند! اما مطمئنا دلایل دیگری نیز برای این پا پس کشیدن ها وجود دارد.

برای مثال، مزیت های فناوری موج ۲ تنها در برخی تنظیمات می تواند جذاب باشد؛ استفاده از MU-MIMO در مکان هاب شلوغ و پر تعدد مانند کلاس ها، لابی های هتل ها و ورزشگاه های ورزشی تفاوت زیادی ایجاد می کنند و واقعا تعیین کننده است، زیرا امکان این مسئله خواهد بود که سه برابر تعداد کاربران پیشین بتوانند در آن واحد با یک اکسس پوینت ارتباط برقرار کنند و اطلاعات را ارسال و دریافت کنند. البته این مزیت در خانه ها و اداره جات تفاوت چندانی ایجاد نمی کند و نمی توان آن را یک مزیت برشمرد.

عملکرد تعیین کننده و سرعت بخش موج ۲ نیز در عین حال که به ارتقا و بهبود ارتباطات می انجامد، می تواند یک نقطه ضعف نیز برای آن به شمار آید، چون اکسس پوینت ها خواهند توانست به سرعت های بالا تر از یک گیگابیت در ثانیه دست پیدا کنند که البته فرستادن این حجم زیاد از اطلاعات به داخل سوییج های اترنت کابلی یک پورت اترنت ۱۰ گیگابیت دیگر را نیز مشغول می کند که در اکثر مواقع نیازمند کابل های با فناوری بالاتر و یا یک نسل جدید از پورت هایی است که بتوانند با فرکانس ۲٫۵ گیگاهتر و یا ۵ گیگاهرتز کار کنند؛ بنابراین، واگذاری سفارش ساخت و پیاده سازی این ملزومات به شرکت ها بسیار وقت گیر خواهد بود.

با شرایط فعلی، نسل دیگری از وای فای نیز در حال ورود به عرصه است که حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را وعده داده است که در مقایسه با سیستم های ۸۰۲٫۱۱ac امروزی تفاوت بسیار زیادی دارد. چیپ های این نسل، ۸۰۲٫۱۱ax نام گذاری می شوند و احتمالا تا یک سال دیگر به طور رسمی به بازار وارد شوند. البته دی پای معتقد است کنار آمدن با این سرعت ظهور فناوری ها، برای فروشندگان کاری دشوار است.

حال سوال این جاست که اگر قرار بود یک فناوری جدید تر نسبت به موج ۲ روی کار آید، پس چرا گواهینامه استاندارد موج ۲ انقدر دیر صادر شد؟ WFA بیان می کند که این سازمان تنها در زمانی اقدام به صدور گواهینامه می کند که کاربران از محصولات آن فناوری استفاده کنند و به آن ها نیاز داشته باشند! مارک گرودزینسکی، مدیر ارشد مدیریت محصولات کوالکام می گوید: اما تثبیت صنعت چیپ های وای فای نیز شاید بر این تاخیر بی تاثیر نبوده باشد. در حالی که قبلا فروشندگان سیلیکون زیادی چیپ های وای فای می ساختند، اما حالا فروشندگان اندکی برای انواع شبکه ها با فناوری ها متفاوت چیپ تولید می کنند. او در ادامه گفت: همین باعث می شود تا نتوان به راحتی با یک فروشنده برای همکاری به توافق رسید.

دی پای در نهایت خاطر نشان کرد: دیگر کاربران مانند گذشته نگران صدور گواهینامه فناوری های وای فای نیستند؛ مطمئنا در گذشته شاهد این بودیم که فروشندگان چیپ سعی داشتند تا با پیشنهادات و ارائه خدمات متمایز، خود را نسبت به فروشندگان دیگر بهتر جلوه دهند تا یک فضای رقابتی ایجاد شود که مطمئنا به سود مشتریان بود.

ارسال نظر