انتخاب ترامپ چه بر سر ناسا و تحقیقات فضایی می آورد؟

با انتخابات اخیر کاندیدای حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ به عنوان ۴۵ امین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا انتخاب شد. با این انتخاب، آینده علم آمریکا، مخصوصا ناسا چه می شود؟

انتخاب ترامپ چه بر سر ناسا و تحقیقات فضایی می آورد؟

به گزارش کلیک، گرچه هنوز برای رد قاطعانه برنامه های ترامپ خیلی زود است اما اخیرا یک مقاله در Space News چاپ شده است که دورنمایی از توقف علم در دوران ریاست جمهوری ترامپ را نشان می دهد.

او در طول مبارزات انتخاباتی تا هفته های اخیر چندان در مورد موضع خود برای اکتشافات فضایی حرفی نزده و در آخر رابرت واکر را به عنوان مشاور سیاست های فضایی خود معرفی کرده بود.

واکر گفت "من تصور می‌کنم که در نهایت متوجه شدند در مبارزات انتخاباتی نیاز به سیاست فضایی دارند."

موضع ترامپ در مورد اکتشافات فضایی و علوم زمین

واکر که با پیتر ناوارو در مجله اخبار فضایی سرمقاله ای نوشته اند، توضیح می دهد که سیاست ترامپ احتمالا بیشتر متمرکز بر فعالیت های در اعماق فضا بوده و کمتر به "فعالیت های زمین محور" توسط سایر آژانس ها خواهد پرداخت.

این سرمقاله عنوان می کند که ناسا ممکن است مجبور شود بیشتر به تجاری سازی، توسعه فناوری فضایی و سفرهای فضایی انسانی بپردازد. از طرفی دیگر توجه کمتری به علوم زمینی و تحقیقات تغییرات اقلیمی خواهد داشت.

آینده تحقیقات علوم زمینی آمریکا چه خواهد بود؟

یکی از نکات اصلی سیاست پیشنهادی فضایی ترامپ، تحویل برخی ماموریت های علوم زمینی ناسا به NOAA(اداره ملی اقیانوسی و جوی) است. طبق گفته های واکر، حکومت بودجه ناسا را در عوض تحقیقات علوم زمین و تمرکز بر تغییرات اقلیمی به سمت "اکتشافات فضایی دوردست" سوق خواهد داد. وی معتقد است NOAA مکان مناسب تری برای مطالعات زمین محور است.

این یعنی ریاست جمهوری ترامپ کاملا چارچوب بخش علوم زمینی ناسا را دگرگون خواهد کرد که پیش از این تحت ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش بودجه دریافت کرده بود.

هدف ترامپ از پیشتازی فضایی

برخی سیاست های پیشنهادی ترامپ در مورد صنایع فضایی شامل "الزام پیشتازی جهانی فضایی" است که باعث ایجاد امنیت، شغل و فناوری برای امریکا خواهد شد.

شورای ملی فضایی که توسط معاون رئیس جمهوری هدایت خواهد شد، مجدد بازگشایی می شود تا بر فعالیت های فضایی دولت نظارت کند. آخرین فعالیت این شورا به دوران ریاست جمهوری جورج اچ. دبلیو بوش باز می گردد.

دولت در نظر دارد فناوری ماهواره های کوچک را توسعه دهد تا از ارتش و فناوری خدمات ماهواره ای حمایت کند. اما آنچه در سیاست های پیشنهادی دولت مهم است، تفویض دسترسی و عملیات مدارهای پایین زمینی به بخش تجاری است که شامل دسترسی به ایستگاه فضایی بین المللی نیز می شود.

علاوه بر این شرکت های خصوصی هوا فضا و سفرهای فضایی مانند اسپیس اکس و بلو اوریجین احتمالا نقش مهمی را در سیاست های فضایی آینده خواهند داشت.

ارسال نظر