راز درآمد های میلیارد دلاری اپل فاش شد

ممکن است با وجود مسائلی که در این ماه های اخیر برای شرکت اپل پیش آمده این فکر به ذهن خیلی ها رسیده باشد که این شرکت با افت مالی شدیدی روبرو شده است. اما اشتباه نکنید اپل هم چنان در حال پول پارو کردن است و با دارایی اش می تواند ۲۷ اقتصاد دنیا را بخرد.

راز درآمد های میلیارد دلاری اپل فاش شد

به گزارش کلیک، اپل به اولین شرکتی تبدیل شد که مجموع دارایی‌ های خالص آن در تراز نامه مالی، از ‌۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرده ‌و به ۲۰۳ میلیارد دلار رسیده است. این رقم با وجود کاهش حجم دارایی هایی است که اپل در طول فصل گذشته تجربه کرده است. دارایی های این شرکت به اندازه ای است که گفته می شود ‌اگر اپل یک کشور بود می توانست ۲۷ اقتصاد دنیا را در دست داشته باشد.

در ماه های اخیر شرکت اپل فصل چندان خوبی را ‌از لحاظ مالی پشت سر نگذاشت و افت فروش آیفون خبر قابل توجهی بود که مورد توجه کارشناسان و همه قرار گرفت. اما به هیچ وجه اشتباه نکنید، شرکت اپل دچار مشکلات مالی نشده است، ‌بلکه همچنان در حال پول در آوردن است. به طوری که تنها طی فصل قبل این شرکت برابر با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه در گردش داشته است.

در حالی شرکت اپل به رقم ۲۰۳ میلیارد دلار دارایی خالص رسیده ‌است که در پایان آوریل سال جاری، این رقم برابر با ۱۹۳٫۵ میلیارد دلار و در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۶۴٫۵ میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می‌شود ‌اگر اپل با همین نرخ دارایی های خالص خود را افزایش دهد، تا یکسال دیگر به رقم ۲۵۰ میلیارد دلار دارایی خالص خواهد رسید؛ بیش از ۲٫۵ برابر رقم دست بالای دارایی های بلوکه شده ایران - ۱۰۰ میلیارد دلار - طی سه دهه گذشته!

اپل با این رقم دارایی خالص می‌تواند هر تیم ورزشی در دنیا را به کسری از ثانیه بخرد؛ یا حتی شرکت های بزرگی مثل شرکت دیزنی و هر دو شرکت Tesla و Uber را یکجا!

اما راز بزرگ اپل در به هم زدن یک چنین وضعیت اقتصادی چیست؟ گفته می ‌شود ‌راز بزرگ در این ‌است که اپل در مورد دارایی ‌های خود خساست به خرج نمی‌ دهد.

سال گذشته مدیر مالی این شرکت در جریان یک کنفرانس با تحلیلگران اشاره کرد که طی فصل قبل، این شرکت ‌۴ میلیارد دلار ‌صرف باز‌خرید سهام این شرکت و ۳٫۱ میلیارد دلار ‌نیز صرف پرداخت سود سهام کرده است.

این تازه تنها بخش کوچکی از برنامه بزرگتر این شرکت برای برگرداندن تمام ۲۰۰ میلیارد دلار به سهامداران از طریق بازخرید سهام و پرداخت سود است؛ ‌همان رازی ‌که سهامداران این شرکت را راضی نگه دارد. حتی در شرایطی که اپل در ‌یک روز معادل ۴۰ میلیارد دلار در سهام خود سقوط کرد.

اپل پول های خود را برای روزهای بارانی ذخیره می ‌کند. از طرف دیگر، مسائلی وجود دارد؛ از جمله اینکه اپل هیچ وقت مثل مایکروسافت در دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ با قانونی سفت و سخت‌ مانند آنتی تراست مواجه نمی شود. هیچ کس دلش نمی خواهد اپل ورشکسته شود.

فعالیت ‌های حاشیه ‌ای اپل مانند خرید شرکت Beats Electronic با رقم بالای ۳ میلیارد دلار، هر چند در ابتدا هزینه های سرسام آوری برای این شرکت دارد اما سود این شرکت را در بلند مدت تضمین می‌ کند. حتی پیش بینی ها حاکی از این است که اپل می ‌تواند این ۲۰۰ میلیارد سرمایه خالص را در بهشت های مالیاتی ایرلند و غیره سرمایه گذاری کند تا بیش از پیش بر ارزش دارایی های خالص خود اضافه کند.

به همین دلیل است که شرکت هایی مثل اپل می تواند اقتصاد ۲۷ کشور دنیا را بخرد. مجموع درآمد‌ زایی ‌های مستقیم این شرکت برای کشور ایالات متحده به همراه ثروت آفرینی های مستقیم آن قطعا قابل مقایسه با بسیاری از اقتصاد‌های دنیا نیست.

ارسال نظر