رصد برخورد جسم ناشناخته با سیاره مشتری

ستاره‌شناسان آماتور در ایرلند و اتریش توانستند تصاویری ثبت کنند یک سنگ فضایی روز سه شنبه ۱۷ مارس به سیاره عظیم مشتری برخورد کرد.

رصد برخورد جسم ناشناخته با سیاره مشتری

به گزارش کلیک، جان مکئون یک علاقه‌مند به فضا در ایرلند، در حال ضبط تصاویری از عبور دو قمر مشتری یعنی گانیمد و آیو با استفاده از تلسکوپ اشمیت کاسگرین و یک دوربین ASI120mm بود که ناگهان متوجه شد یک شی با سرعت زیاد به مشتری اصابت کرد. او توانست یک ویدئوی تایم لپس از این رویداد کیهانی ضبط کند که بعدا آن را بر روی یوتیوب قرار داد.

مک‌کئون در شرحی برای ویدئوی خود نوشت این یک " تصادف خوشحا‌ل‌کننده" بود که وی توانست تاثیر آن شی را بر مشتری ضبط کند.

در همین زمان در مودلینگ اتریش، یک ستاره شناس آماتور دیگر به نام گریت کرنبائور نیز با تلسکوپ نیوتون ۲۰۰/۱۰۰۰ شاهد این رویداد در مشتری بود. ویدئوی وی نیز با کمک ستاره شناس آمریکایی و نوسینده کتاب "نجوم بد" ، فیل پلیت در یوتیوب ارسال شد.

کرنبائور در توضیح ویدئواش نوشت که این احتمالا سیارک یا ستاره دنباله‌دار بوده است که به جو مشتری نفود کرده و باعث سوختن یا انفجار خود شده است.

jupiter-astroid

با این حال، پال چوداس، کارشناس سیارک در ناسا و رئیس مرکز مطالعات اشیای نزدیک به زمین گفت که این شی احتمالا یک دنباله‌دار بوده است. زیرا در فضا دنباله‌دارهای بیشتری نسبت به سیارک‌ها وجود دارند.

چوداس توضیح داد که این رویداد کیهانی یادآور این مساله است که در منظومه شمسی، سیاره مشتری بیش از دیگران چنین ضرباتی را تجربه می‌کند.

وی افزود این سیاره بسیاری از سیارک‌ها و دنباله‌دارها را جذب می‌کند و تیم آن‌ها در سال حداقل یکی از این ضربات را مشاهده می‌کند.

کرنبائور به یک رویداد مشابه در جولای سال ۱۹۹۴ اشاره کرد که سیارک Shoemaker-Levy 9 به مشتری اصابت کرد.

محققین توانستند تاثیر برخی قطعات سیارک را با استفاده از وسایل مختلف مشاهده کنند، مثل تلسکوپ فضایی هابل، ماهواره رصد با اشعه ایکس ROSAT و فضاپیمای بدون سرنشین گالیله که در مسیر مشتری قرار داشت.

منبع: techtimes

ارسال نظر