Sony Xperia X یا Galaxy S7؛ کدام بهتر است؟

اگر از طرفداران پر و پا قرص سامسونگ و یا سونی هستید، مطمئنا از مطالعه این مقایسه بین دو پرچمدار این دو شرکت لذت خواهید برد.

Sony Xperia X یا Galaxy S7؛ کدام بهتر است؟

کلیک- سونی در MWC امسال با معرفی سه گوشی هوشمند، در صدد تشکیل یک خانواده گروه X جدید برآمد تا از این پس، کاربران این شرکت را با پرچمداران سری ایکس بشناسند. در صدر این سه گوشی هوشمند که سونی بسیار راجع به آن ها خوش بین است، Xperia X Performance قرار دارد و در این مطلب دقیقا می خواهیم این گوشی هوشمند را با پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس ۷ مقایسه کنیم.

در نگاه کلی، هر دو از یک صفحه نمایش ۵ اینچی، آخرین تراشه پردازنده اسنپ دراگون و دوربین های قدرتمند برخوردار هستند و از همه مهم تر، از لحاظ قیمت نیز در یک محدوده بسیار نزدیک قرار می گیرند. با این توضیحات، باید در ادامه دید که کدام یک از این دو گوشی هوشمند جذاب، ارزش خرید بالاتری نسبت به دیگری دارد.

طراحی

خیلی خلاصه، می توان گفت که اگرچه طراحی گوشی های هوشمند سری X یک داستان متفاوت نسبت به سری Z است، اما آن چنان که انتظار می رفت، تغییر چندان زیادی در حالت و طراحی گوشی های جدید مشاهده نمی کنیم؛ تنها قسمت پشت گوشی که پیش از این از جنس شیشه بود، حالا با مواد دیگری ساخته شده است که در این مورد، Xperia X Performance از فلز برای قسمت پشت گوشی بهره مند است که البته حس چندان خوبی از ضربه زدن بر روی آن به من دست نداد! این در حالی است که تمام دکمه های کنترلی اطراف گوشی نیز به طور ناامید کننده ای، بازخورد لمسی ضعیفی دارند و آن چنان که باید و شاید محکم و ثابت نیستند و می توان لرزش محسوس آن ها را حس کرد. درگاه سیم کارت نیز از این غافله عقب نمانده و با جنس پلاستیکی و بی دوام، نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند.

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-002

گلکسی اس ۷ از سوی دیگر، با جنس ترکیبی شیشه و فلز بدنه، بسیار باریک و خوش دست و شیک است و بر خلاف Xperia X Performance، دکمه های اطراف بسیار خوش ساختی دارد که هنگام استفاده و لمس آن ها، احساس ثبات و دوام خوبی را به کاربر منتقل می کنند. علاوه بر این، بسیار خوش دست است و کاربران به راحتی می توانند این پرچمدار را در دستان خود بگیرند؛ نه تنها به خاطر باریک تر بودن، بلکه به خاطر برخورداری از انحنای بسیار جذاب در پشت گوشی.

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-012

بر خلاف این که سنسور تشخیص اثر انگشت را حالا در قسمت لبه پرچمدار سونی و ادغام شده در دکمه قفل آن می بینیم، نسبت اندازه صفحه نمایش به بدنه گوشی، تعریفی ندارد و صفحه نمایش ۵ اینچی این گوشی، حداکثر ۶۷ درصد از فضای پنل جلویی این گوشی را اشغال می کند که این خود ناهماهنگی و ناسازگاری را در این گوشی نشان می دهد. گذشته از این، اسپیکر های تعبیه شده در پنل جلویی این گوشی، قادر نیست تا صدای استریوی مورد انتظار کاربران را به خوبی ارائه دهد.

در آن طرف، سنسور تشخیص اثر انگشت گلکسی اس ۷، بر روی دکمه Home گوشی و درست زیر صفحه نمایش تعبیه شده و با برخورداری از نسبت صفحه نمایش به بدنه قابل قبول، پرچمدار سونی را در این مبارزه به سختی شکست دهد.

پرچمدار سونی دارای گواهینامه IP68 مقامت در برابر آب است؛ به این معنی که شما می توانید این گوشی را در سه فوت آب و برای مدت زمان تقریبی نیم ساعت نگه دارید و سپس آن را سالم از آب بیرون بکشید! البته، شرایط مذکور برای گلکسی اس ۷ نیز صادق است، اما با این تفاوت که هر چقدر از زیبایی پرچمدار سامسونگ در مقایسه با Xperia X Performance بگوییم، افاقه نمی کند!

صفحه نمایش

سونی تصمیم گرفت تا به همان اندازه صفحه نمایش ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل فول اچ دی ۵ اینچی بسنده کند و این موضوعی نیست که بخواهیم از آن خرده بگیریم و نسبتا قابل قبول است؛ هر چند که تراکم پیکسل ها در پرچمدار سونی در نسبت با فاصله قطری گوشی، کمی بیشتر از حد نیاز است. صفحه نمایش AMOLED و ۵٫۱ اینچی Quad HD سامسونگ گلکسی اس ۷ نیز کمی از حالت چارچوب استاندارد گوشی های هوشمند خارج شده، اما بدون هیچ مشکلی کاربران را راضی نگاه داشته و به قول معروف؛ هر چه بیشتر،بهتر!

Sony-Xperia-X-Performance-vs-Samsung-Galaxy-S7-014

سونی بار دیگر از رنگ های بسیار سرد و همچنین ترکیب رنگ سبز اشباع شده برای تعادل در رنگ های صفحه نمایش پرچمدار خود استفاده کرده است. اگرچه، سونی معتقد است که با این تکنیک، دید صفحه نمایش از زوایای خارجی بهبود پیدا می کند، اما اکثر کاربران ترجیح می دهند تا حالت طبیعی تری از رنگ ها را برای انتخاب و استفاده در اختیار داشته باشند. X Performance، با وجود انعکاس نور بسیار کم، از صفحه نمایش بسیار شفاف و روشنی بهره مند است و از زوایای بیرونی، می توان به راحتی صفحه نمایش را بدون هیچ مشکلی نگاه کرد که از این لحاظ گلکسی اس ۷ به پای سونی نمی رسد.

صفحه نمایش سامسونگ، از سوی دیگر، دارای یک حالت عمومی است و رنگ های بسیار نزدیک به استاندارد را چه از نظر درجه حرارت و چه از نظر درجه اشباع در بر می گیرد. حالت پیش فرض تطبیقی نیز هم چنان به سمت رنگ های سرد و اشباع گرایش دارد، اما این میزان نسبت به پرچمدار سونی بسیار کمتر است و آن چنان احساس نمی شود.

Capture

رابط کاربری و عملکرد

عملکرد رابط کاربری سونی UX در X Performance با رسانه های انحصاری، اخبار،برنامه های سلامتی و به طبع، اپلیکیشن های پلی استیشن بسیار جذاب است. این در واقع یک خبر خوش برای طرفداران سونی است که این شرکت در بخش تنظیمات گوشی، آیتم های مختلف را با برخی از آیکون های رنگارنگ جدید تزیین کرده، اما با این وجود هنوز هم تمامی بخش ها و آیتم ها سرجای خود هستند و نباید نگران یادگیری نحوه استفاده از آن بود که این خود جای شکر دارد! سونی برخی از گزینه های بسیار مفید دیگری را نیر مانند امکان قفل کردن و باز کردن صفحه نمایش به سادگی و با دو بار ضربه زدن بر روی صفحه به مجموعه امکانات پرچمدار خود اضافه کرده است.

Capture

TouchWiz سامسونگ، از سوی دیگر، به شدت با مقدار زیادی از قابلیت های اضافی سفارشی شده که ممکن است اغلب اوقات نیازی به آن ها نداشته باشید. همچنین برنامه ها و خدمات انحصاری سامسونگ کاربرد چندان وسیعی در میان کاربران ندارد. از اپلیکیشن های مفید می توان به S Health و همچنین سیستم Samsung Pay اشاره کرد که به عنوان سیستم بسیار عالی پرداخت با استفاده از اسکنر انگشت در زیر صفحه نمایش و در هر جا که امکان استفاده از کارت های مربوطه باشد، به تایید پرداخت های مشتریان کمک می کند.

Capture

پردازنده و حافظه

در واقع، نکته ای به احتمال قریب به یقین برای کاربران جذاب و یا حتی سوال برانگیز بوده، استفاده از کلمه "Performance" در نام این گوشی است که در واقع بی دلیل هم نبوده است. دلیل این انتخاب نام، استفاده از آخرین تراشه اسنپ دراگون ۸۲۰ به جای تراشه های میان رده بازار است. گلکسی اس ۷ نیز در نسخه مخصوص ایالات متحده با همین تراشه و نسخه مخصوص کشور های دیگر با تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ ارائه می شود و در نهایت می توان عملکرد این دو گوشی در توان پردازش را یکسان دانست.

البته شایان ذکر است که Performance در موضوع توان گرافیکی توانست بنچمارک بهتری را در مقایسه با گلکسی به دست بیاورد، اما این برتری در استفاده روزانه آن چنان به چشم نمی آید.

گلکسی اس ۷ با بهره مندی از ۴ گیگابایت رم، در مقایسه با رقیب خود که از ۳ گیگابابت رم برخوردار است، برتری مهلکی دارد، اما با این حال رابط کاربری سامسونگ سنگین تر از رابط کاربری سونی به نظر می رسد و می توان این تفاوت را به خوبی درک کرد.

هر دو پرچمدار در نسخه هایی با ظرفیت های متفاوت عرضه می شوند که حداقل این ظرفیت، ۳۲ گیگابایت است؛ هر چند هر دو از درگاه کارت حافظه پشتیبانی می کنند تا حافظه دستگاه بیش از پیش تامین شود.

Capture

اتصالات

هر دو، با تمام گزینه های اتصال مورد انتظار از یک پرچمدار قدرتمند به کاربران عرضه می شوند؛ با این تفاوت اصلی که سونی از استاندارد های استریم رسانه های بی سیم Miracast و DLNA پشتیبانی می کند.

از Miracast نمی توان به شکل قابل قبولی این روز ها استفاده کرد، اما مزیتی که سامسونگ در مورد اتصالات به کاربران ارائه می دهد، سیستم پرداخت الکترونیکی است. بنابراین شما می توانید با در دست داشتن گلکسی اس ۷ خود، در هر کجای دنیا با استفاده از دستگاه های پوز، پرداخت های خود را انجام دهید.

دوربین

پرچمدار سونی از یک دوربین ۲۳ مگا پیکسلی و ۱/۲٫۳ اینچی با ۱٫۱۲ میکرون پیکسل و تثبیت نوری تصویر برخوردار است. نسبت ابعاد ۴:۳ و دیافراگم لنز f / 2.0 از قابلیت های دوربین Xperia Performance است؛ بنابراین حداقل بر روی کاغذ، نمی توان از این گوشی انتظار شگفتی آفرینی داشت. برای کمک به عملکرد فوکوس، تیم سونی آلفا عملکرد این پرچمدار را با ارائه فناوری Predictive Hybrid Autofocus برای فوکوس سریع تضمین می کند. این در حالی است که پیش از این، پرچمدار سری Z سونی از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با گستره لنز f / 2.0 بهره مند بود. دوربین عقب را می توان با فشردن کلید شاتر دو مرحله ای اختصاص داده شده در لبه گوشی اجرا کرد که برای ثبت لحظات فوری بسیار کاربردی به نظر می رسد. درست مانند همتای خود در سامسونگ، Xperia Performance این امکان را به کاربران می دهد تا با دو بار فشردن دکمه قفل صفحه نمایش، برای عکاسی آماده شوند!

در بخش نرم افزاری، Performance همانند Z5، قابلیت تکراری و یکسان را به شما ارائه می دهد. البته برنامه دوربین مینیمالیستی تر از قبل شده و این بار سرعت را چاشنی کار خود کرده است. حالت های تخصصی از دیگر قابلیت های تخصصی دوربین می توان به Face in picture، Style Portrait و Timeshift video که به ترتیب شامل فیلتر ها و افکت های مختلف و اسلو موشن است، اشاره ای داشت و همچنین امکانات دیگر را می توانید از طریق برنامه دوربین دانلود کنید.

Capture

گلکسی اس ۷ نیز از یک سنسور به مراتب بزرگ تر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱٫۴ میکرون پیکسل و نیز دیافراگم f/1.7 برخوردار است. بر روی کاغذ، گلکسی اس ۷ با وجود این مشخصات به دوربین این امکان را می دهد تا فوتون های بیشتری را در ثبت تصاویر به کار گیرد که در مقایسه با همتای خود، در فضاهای کم نور و مخصوصا شب کیفیت تصویربرداری بهتری را ارائه می کند. دوربین جلو و مخصوص سلفی گلکسی اس ۷ نیز یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با لنز عریض است که می توان با جذابیت خاصی خاطرات را با آن ثبت کرد.

راجع به فناوری فوکوس، دوربین Galaxy S7 از ویژگی فوکوس خودکار Dual Pixel Phase Detection بهره مند است. به جای این که هر پیکسل شامل یک دیود حساس به نور واحد برای ضبط تصویر باشد، سنسور دو پیکسلی CMOS دو فوتودیود را برای هر پیکسل تنها اختصاص داده است. به طور خلاصه، این باعث تسریع و افزایش دقت روند فوکوس تصویر برداری و فیلم برداری می شود. رابط کاربری اجازه می دهد تا شما از طیف گسترده ای از حالت های عکسبرداری و افکت های رنگی ، یکی را به سلیقه خود انتخاب کنید.

وقتی صحبت از تصویربرداری با کیفیت می شود، توانایی ارائه رنگ در پرچمدار سونی نسبت به همتای خود بهتر است، چون گلکسی اس ۷ با استفاده از رنگ های گرم و افزایش غیر طبیعی اشباع رنگ تصویربرداری می کند. پرچمدار سامسونگ با این حال، مزیت هایی از جمله تصویربرداری تصاویر واضح تر با جزئیات بالا و جلوگیری از ورود نویز به تصاویر و نیز ضبط صحنه هایی با طیف پویای عریض تر دارد. اگر در شب به عکاسی بپردازید، گلکسی اس ۷ در مقایسه با پرچمدار سونی، تصاویر واضحی را ثبت می کند که سایه ها را هایلایت می کند و عناصری را که روشنایی مطلوبی دارند، بیش از حد روشنایی نمی بخشد.

تصویر گرفته شده با Xperia X Performance تصویر گرفته شده با Xperia X Performance تصویر گرفته شده با گلکسی اس 7 تصویر گرفته شده با گلکسی اس ۷

Capture
با وجود چیپست قدرتمند و پردازنده تصویر، عملکرد Sony X Performance در ضبط ویدئو های ۴K ناکام می ماند، چون تنها می تواند فیلم های فول اچ دی ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. در سوی دیگر، گلکسی اس ۷ در ضبط و پخش فیلم های ۴K یکی از قدرتمند ترین های بازار است. جدا از سطوح فیلم برداری، هر دو گوشی از توانایی ضبط فیلم محرک با امکان نوردهی سریع برخوردارند.

در نهایت، گلکسی اس ۷ با وجود تاثیر رنگ های گرم، تصاویر واضح تری را با جزئیات بیشتر ثبت می کند، در حالی که پرچمدار سونی، تصاویر واقعی تری را با الهام از رنگ های سرد به ارمغان می آورد.

نکته ای که راجع به این دو گوشی هوشمند تحسین همگان را برانگیخت، سیستم فوکوس است. سونی و سامسونگ که به ترتیب از فناوری های Predictive Hybrid AF AF و Samsung's Dual Pixel phase-detection برخوردار هستند، از جمله بهترین هایی هستند که شما در حال حاضر می توانید بر روی یک گوشی پیدا کنید. این نکته را نه تنها در بنچمارک ها می توانید متوجه شوید(از لحاظ سرعت تصویربرداری گلکسی اس ۷ در رده اول و همتای آن در رده دوم قرار گرفتند)، بلکه در سیستم فوکوس خودکار پیوسته بسیار عالی که به طور یکپارچه میان اشیای دور و نزدیک به عقب و جلو حرکت می کند، به وضوح مشخص است. فناوری مذکور سامسونگ در تطبیق فوکوس کمی سریع تر عمل می کند، اما آن قدر ناچیز است که می توان از آن صرفه نظر کرد؛ بنابراین، آفرین به سامسونگ و سونی!

چندرسانه ای

X Performance از یک ست اسپیکر در جلوی گوشی بهره می برد که با این حال صدا را آن چنان بلند و عمیق پخش نمی کنند. در آن طرف داستان، تنها اسپیکر گلکسی اس ۷ با وجود داشتن گواهینامه IP68 برای ضدآب بودن، از توان بیشتری بهره مند است. پخش کننده های صدا در دو گوشی هوشمند از اکوآلایزر قدرتمند و تنظیمات کیفیت صدا برخوردارند، اما رابط کاربری موزیک سونی بسیار زیبا تر به نظر می رسد.

Capture

پرچمدار سونی از یک آلبوم گالری با گزینه های ویرایش تصویر و همچنین اپلیکیشن Google Photos برخوردار است که امکان ذخیره سازی ابری را با همگام سازی خودکار ارائه می دهد. سامسونگ همچنین دارای گالری خاص خود است و نیاز نیست تا برای با کزدن تصاویر، همانند Google Photos، تا فردا صبر کنید!

هر دو گوشی برای پخش ویدئو، علاوه بر زیرنویس و ویرایش های ابتدایی، از فرمت های بسیار زیادی پشتیبانی می کنند . البته، گلکسی اس ۷ پیشنهاد ما در این زمینه است، چون تماشای ویدئو با یک صفحه نمایش AMOLED لذت خاص خودش را دارد!

خروجی صدا خروجی صدا

کیفیت تماس

حتی در سطوح حاشیه سیگنال، تماس های برقرار شده از طریق پرچمدار سونی با وضوح و حجم صدای رضایت بخش به گوش رسید. البته این معیار، آن قدر نادیده گرفته شده است که نمی توان واقعا سونی را در این باره تحسین کرد. در S7، بسیار عمیق و بدون هیچ گونه اعوجاجی به گوش رسید.
Capture
S7 یک قابلیت به نام حجم اضافی را برای زمانی که در فضای شلوغ و پر سر و صدا قرار دارید، برای کاربران در نظر گرفته است. بدون این که حتی این قابلیت را فعال کنید نیز صدا هم چنان واضح و رسا خواهد بود.

عمر باتری

یکی دیگر از برگ برنده های سونی برای فروش پرچمدار خود، عمر باتری است که از امکاناتی هم چون مدیریت هوشمند و فناوری شارژ تطابقی برخوردار است و کاربران می توانند با یک بار شارژ کامل باتری، به مدت دو روز از آن استفاده کنند!

Capture

در تستی که انجام شد، با این حال، باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی موفق به گذراندن کمی بیش از ۶ ساعت با صفحه نمایش روشن شد که برای استفاده عمومی در حدود یک روز مناسب است. گلکسی اس ۷ با باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی خیلی هم نسبت به سونی بهتر عمل نکرد و تنها ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه با صفحه نمایش روشن دوام آورد که عملکرد این دو گوشی در این زمینه چندان چنگی به دل نزد.

شاید ناامید کننده ترین موضوع در مورد باتری تلفن سونی استقامت واقعی آن نیست، بلکه تعداد دفعات شارژ مجدد است؛ با وجود گنجاندن یک شارژر سریع، گوشی Xperia X به مدت زمان حدود ۵۰ درصد بیش تر از ۸۸ دقیقه گلکسی اس ۷ برای شارژ کامل نیاز دارد. علاوه بر این، گلکسی اس ۷ از قابلیت شارژ بی سیم و سریع لایتنینگ برخوردار است که می تواند در مدت زمان تقریبی ۲ ساعت، گوشی را به طور کامل شارژ کند و بی اغراق باید گفت که این سریع ترین حالتی است که تا به حال در بازار دیده ایم.

Capture

جمع بندی

در نهایت باید گفت گلکسی اس ۷ با یک شاسی ظریف تر و کاربر پسند ، دوربین برتر و شارژ بسیار سریع تر، برنده ما در این مقایسه است. بر روی کاغذ گوشی ها تقریبا عملکردی یکسان دارند، اما زمانی که وارد جزئیات می شویم، پرچمدار سامسونگ در هر جنبه ای از کاربرد های روزانه و عادی برتر از همتای خود است.

نظر شما چیست؟ کدام یک از دو پرچمدار های معرفی شده را ترجیح می دهید؟

ارسال نظر