رقیب اشعه X قادر به نمایش شبکه عصبی بدن است

محققین دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ یک تکنیک جدید موسوم به "پاک‌سازی بافت" ابداع کرده‌اند که می‌تواند کل بدن یک حیوان را شفاف کند و به این وسیله می‌توان آن را در سطحی جدید مشاهده کرد.

رقیب اشعه X قادر به نمایش شبکه عصبی بدن است

به گزارش کلیک، دکتر علی آرتورک، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید "ما می‌خواستیم راهی پیدا کنیم که بتوانیم بافت زیستی را به یک ساختار شفاف تبدیل کنیم تا بتوان اسکن لیزری با وضوح‌بالا انجام داد."

برخلاف اشعه ایکس، این تکنیک تنها اسکلت را بلکه کل سیستم عصبی مرکزی را نیز نشان می‌دهد. این روش اثرات جانبی مانند کاهش بدن به یک‌سوم اندازه را دارد زیرا از روند خشک‌کردن استفاده می‌کند.

ریاو کای یک دانشجوی عضو تیم می‌گوید "به‌طورمعمول بافت‌ها مات هستند زیرا نور توسط اجزای مختلف بافت پخش می‌شود که هرکدام شاخص شکست نور متفاوتی دارند. کار ما حذف عوامل پراکندگی نور بود: آب و چربی با استفاده از الکل و حلال‌های آلی. در آخر حیوانات در یک ماده شیمیایی با ضریب شکست همخوان با اجزای بافت خیس خیسانده شدند. به‌این‌ترتیب زمانی که نور از بافت عبور می‌کند، دیگر دچار شکست نمی‌شود."

در حال حاضر این تکنیک روی جوندگان مرده آزمایش‌شده است اما دکتر آرتورک می‌گوید در نظر دارد از این تکنیک برای بررسی صدمات مغزی در انسان استفاده کند.

وی تصریح کرد "ما این پروژه را آغاز کردیم زیرا علم به آن نیاز داشت. ما در حال مطالعه صدمات ضربه‌مغزی هستیم. صدمات مغزی آسیب‌های دیگری را نیز باعث می‌شوند زیرا نورون‌ها در مغز به نخاع متصل هستند و یک صدمه به سر کل بدن را تحت شعاع قرار می‌دهد. متأسفانه این دیدگاه موردتوجه قرار نگرفته زیرا کسی نمی‌تواند آن را بررسی کند."

خانم کای می‌گوید این تکنیک می‌تواند به تحلیل در مورد سیستم عصبی مرکزی بدن کمک کند. در اصل ممکن است یک نقشه از شبکه عصبی سیستم موش تهیه کرد و شاید در آینده همین کار را با سیستم عصبی انسان انجام داد. همین‌طور ممکن است در مطالعات بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر کمک شایانی باشد.

ارسال نظر