ماه نورد Yutu 2 یک سنگ عجیب را در ماه شناسایی کرده است

رسانه کلیک - ماه نورد چینی Yutu 2 طی گشت زنی های خود، با سنگ ژله مانند و جالبی مواجه شده که توجه پژوهشگران را جهت بررسی های بیشتر، به خود جلب کرده است.

ماه نورد Yutu 2 یک سنگ عجیب را در ماه شناسایی کرده است

ماه نورد چینی Yutu 2 ماموریت دارد تا نواحی ناشناخته و در واقع نیمه پنهان ماه را پیمایش و شناسایی کند. این کاوشگر با کمک لندر Chang'e 4 به ماه رسید. اما پس از خواب اجباری در طول شب بی نهایت سرد لونار، بالاخره فعالیت های خود را از ششم فوریه آغاز کرد. فضاپیمای چینی به یک کشف بسیار جالب روی سطح ماه دست یافته است که از نظر دانشمندان چینی، یک نقطه عطف به شمار می آید.

دانشمندان و تیم پژوهشی ماه نورد، یک سنگ کشیده را به تازگی شناسایی کرده اند که شایسته پژوهش و بررسی دقیق از فاصله نزدیک است. ظاهرا تیم پژوهشی قصد دارد تا به این سنگ عجیب نزدیک شده و با استفاده از ابزار طیف سنج تصویربرداری تقریبا مادون قرمز و مرئی روی ماه نورد Yutu 2 ، به بررسی آن بپردازند. این تجهیزات با استفاده از پراکندگی و انعکاس نور می توانند جزییات ساختاری اجسام را تشخیص دهند.

دانشمندان از تجهیزات پژوهشی برای بررسی سایر سنگ ها و نمونه های رگولیت موجود در مسیر ماه نورد به سمت دهانه فون کارمن (Von Carman) استفاده کرده اند. این بررسی ها تا کنون حاکی از نمونه های شیشه ای ذوب شده و موادی بوده اند که به طور بالقوه از وشته ماه گرفته شده اند. ظاهرا این سنگ از دل زمین درآمده و شکسته است، و همین امر موجب عجیب شدن آن می شود.

دانشمندان با توجه به شکل لبه های این سنگ عجیب به این نتیجه رسیده اند که با یک سنگ جوان از لحاظ زمین شناسی مواجه هستند. برخوردها و فشار ناشی از چرخه های حرارتی و همینطور شرایط آب و هوایی روی سطح ماه، به تدریج منجر به شکست سنگ ها و تبدیل آن ها به تکه های کروی و گرد می شود. دانشمندان گمان هایی را در مورد نحوه تشکیل این سنگ مطرح کرده اند.

محتمل ترین نظریه این است که سنگ عجیب، حاصل برخورد هر چیزی مثل شهاب سنگ با نزدیک ترین دهانه است. دانشمندان همچنین معتقد هستند که سنگی با این شکل، می تواند به وسیله فرایندی به نام پاشش ساخته شده باشد. بدین معنی که بخش هایی از سنگ بدون تجربه فشار شدیدی از هم فرو پاشیده و به اطراف پرتاب می شوند. البته تیم تحقیقاتی، خواستار بررسی های بیشتر روی این سنگ غیرمعمولی شده اند.

ارسال نظر