آموزش تصویری ساخت اسلاید پاورپوینت

ساخت اسلاید پاورپوینت یک عملیات ساده و جذاب است که علاوه بر علم، ذوق و سلیقه شما را نشان می‌دهد. پاورپوینتی بسازید که بتواند تفکر شما را به خوبی به مخاطبین انتقال دهد.  

آموزش تصویری ساخت اسلاید پاورپوینت

آموزش ساخت اسلاید پاورپوینت

پاورپوینت یکی از مهارت‌های هفتگانه ICDL و یکی از برنامه‌های بسته نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس است که برای ساخت اسلاید و ارائه محتوای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکثر دانش آموزان، دانشجویان و حتی کارمندان اداری برای ارائه آموخته‌ها، تحقیقات، گزارش‌ها و غیره از پاورپوینت استفاده می‌کنند. در این مطلب شما را با شیوه ساده ساخت اسلاید پاورپوینت آشنا می‌کنیم.

با این آموزش مقدماتی می‌توانید یک ارائه استاندارد ترتیب دهید. مهارت پاورپوینت را بهبود دهید تا همگان جذب ارائه‌های شما (Presentation) شوند. اما روش ساخت اسلاید در پاورپوینت چگونه است؟

برای ساخت اسلاید پاورپوینت ابتدا برنامه را باز کنید تا یک صفحه خالی در برابر شما ظاهر شود. این صفحه دارای دو باکس است که یکی از آن‌ها به عنوان (Title) و دیگری به زیرعنوان (Subtitle) اشاره می‌کند.

این صفحه اول را با عنوان (مثل بررسی ماهی‌های عجیب) و زیرعنوان دلخواه (ماهی کوریدوراس) پر کنید. در صورت عدم نیاز به زیر عنوان کافی است نشانگر ماوس را روی کادر قرار داده و دکمه Backspace روی کیبورد را فشار دهید.

همانند امکانات ورد به راحتی می‌توانید فونت و رنگ دلخواه خود را به متن دهید. همچنین با جابجایی باکس‌ها می‌توانید مکان عنوان و زیرعنوان را تغییر دهید.

ساخت اسلاید پاورپوینت

اما اگر دوست دارید فرمت اسلایدهای شما دارای الگوی خاصی باشد، می‌توانید روی تب File (گوشه بالا سمت چپ) کلیک کرده و گزینه New را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که در سمت راست، الگوهای متفاوتی برای شما ظاهر می‌شوند. روی الگوی دلخواه کلیک کنید.

با این کار، اسلاید جدیدی با الگوی انتخابی برای شما ظاهر می‌شود. عنوان و زیرعنوان را بنویسید و فرمت آن‌ها را به طور دلخواه تغییر دهید.

ساخت اسلاید پاورپوینت

پس از نوشتن صفحه اول، نوبت به افزودن اسلاید جدید می‌رسد.

برای این کار، روی تب Home رفته و گزینه New Slide را انتخاب می‌کنیم.

با کلیک روی قالب موردنظر، اسلاید بعدی زیر اسلاید اصلی ظاهر شده و می‌توانیم نوشته خود را در آن بگنجانیم.

ساخت اسلاید پاورپوینت

در اسلاید جدید، ابتدا عنوان را وارد کرده و سپس به بخش Add Text بروید. در اینجا امکان افزودن نمودار، تصویر، جدول، ویدیو و غیره وجود دارد. ولی اگر می‌خواهید نوشته‌ای را وارد کنید، کافی است در باکس کلیک کنید.

ساخت اسلاید پاورپوینت

برای ساخت اسلاید بعدی، دوباره روی تب Home و گزینه New Slide کلیک کرده و یا به شیوه ساده‌تر، زیر اسلایدهای ساخته‌شده در سمت چپ، راست کلیک کنید و گزینه New Slide را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: چگونه در پاورپوینت فلوچارت بسازیم؟

عنوان را نوشته و به کادر متن بروید. اگر مایل به درج تصویر هستید، می‌توانید از همان گزینه Pictures در باکس استفاده کرده و یا به تب Insert رفته و گزینه Pictures را انتخاب کنید. در واقع تمام امکانات نمایشی در تب Insert قابل‌دسترس هستند.

ساخت اسلاید پاورپوینت

تصویر موردنظر را انتخاب کرده و با استفاده از اهرم‌های موجود دورتادور آن، تصویر را کوچک و بزرگ کنید. با نگه‌داشتن کلیک روی تصویر، می‌توانید آن را جابجا کنید.

امکان ترکیب تصویر و متن نیز در اسلاید وجود دارد. پس افزودن اسلاید جدید و نوشتن عنوان و متن، به انتهای نوشته متن رفته و دکمه Enter را فشار دهید. حال به تب Insert رفته و تصویر یا هر محتوای نمایشی دلخواه را به اسلاید خود اضافه کنید.

ساخت اسلاید پاورپوینت

نحوه ساخت اسلاید در پاورپوینت به همین سادگی است. از امتحان گزینه‌های موجود در تب‌های متفاوت نترسید. البته توجه داشته باشید که یک ارائه پاورپوینتی بدون وجود شماره صفحه هیچ ارزشی ندارد.

برای این کار مجددا روی تب Insert رفته و گزینه Slide Number را در گروه Text پیدا کنید. تنظیمات مربوطه را انجام داده و برای اسلایدهای خود شماره بگذارید تا ظاهر حرفه‌ای اسلایدهای شما حفظ شوند.

ساخت اسلاید پاورپوینت

اگر مایل به نمایش شماره در اسلاید اول نیستید، گزینه Don't Show on Title Slide را علامت‌دار کنید.

برای زیبایی کار خود، از Transition ها برای برخی یا تمام اسلایدها استفاده کنید تا شیوه نمایش اسلایدها جذاب‌تر شود.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام چرخاندن متن در پاورپوینت

اسلاید موردنظر را در سمت چپ مشخص کرده و به تب Transitions بروید. گزینه موردنظر را انتخاب کنید تا عملکرد آن مستقیما روی اسلاید اِعمال شود.

ساخت اسلاید پاورپوینت

می‌توانید برای هر اسلاید یک Transition جداگانه انتخاب کنید و یا با استفاده از گزینه Apply to All، یک شیوه انتقالی را برای تمام اسلایدها به کار برید.

در آخر پروژه پاورپوینت خود را ذخیره کنید. برای این کار روی تب File رفته و روی گزینه Save کلیک کنید. نام انتخابی را نوشته و دکمه Save را فشار دهید.

آموزش ساخت اسلاید پاورپوینت به شیوه ساده در اینجا به پایان می‌رسد. اگر به دنبال قابلیتی در این برنامه شگفت‌انگیز می‌گردید، ولی نحوه استفاده از آن را بلد نیستید، سؤال خود را با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر