با مهم ترین ترفندهای macOS آشنا شوید (سری دوم)

در این مطلب شما را با سری دوم مهم ترین ترفندهای macOS آشنا می‌کنیم که احتمالا یا از وجود آن‌ها بی‌خبر هستید و یا فراموششان کرده‌اید!

با مهم ترین ترفندهای macOS آشنا شوید (سری دوم)

مهم ترین ترفندهای macOS

با استفاده از ترفندها و روش‌های میانبر در مک، کارایی و سرعت انجام کارهای خود را بهبود دهید. در این مقاله، سری دوم مهم ترین ترفندهای macOS را به شما معرفی می‌کنیم.

ترفندهای مرتبط با اسکرین شات

1- اسکرین شات از ویدیو

با ترکیب کلیدهای Shift و Command و 3 (کلید عدد 3) می‌توانید از صفحه اسکرین شات بگیرید. این در حالی است که ترکیب کلیدهای Shift و Command و 4 (کلید عدد 4) به شما اجازه می‌دهد تا ناحیه موردنظر جهت تهیه اسکرین شات را مشخص کنید. اما ترفندی که خیلی کاربران از آن بی‌اطلاع هستند، استفاده از کلیدهای Shift و Command و 5 (کلید عدد 5) است. با فشردن این کلیدها یک واسط برای شما باز می‌شود که امکان ضبط صفحه‌نمایش یا بخشی از صفحه‌نمایش را فراهم می‌آورد!

2- اسکرین شات های واضح‌تر

در هنگام استفاده از کلیدهای Shift و Command و 4 برای انتخاب ناحیه موردنظر، اگر اسپیس را فشار دهید، آنگاه آیکون به یک دوربین تبدیل می‌شود. از اینجا می‌توانید روی هر پنجره باز کلیک کرده و از آن اسکرین شات بگیرید.

ترفندهای مرتبط با سافاری

3- قابلیت تصویر در تصویر (یوتیوب)

قابلیت تصویر در تصویر، یکی از مهم ترین ترفندهای macOS حین استفاده از مرورگر سافاری است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید در حین تماشای یک ویدیو در سافاری، کار دیگری را نیز انجام دهید. برای کاربرد ویژگی تصویر در تصویر با یوتیوب، تنها کافیست روی ویدیوی در حال پخش دو مرتبه راست کلیک کنید تا منوی مربوطه برای شما ظاهر شود.

4- تصویر در تصویر (روش دوم)

اگر در حال تماشای ویدیوی یوتیوب نیستید و یا متد دو مرتبه راست کلیک عمل نکرد، روش دیگری برای انجام این کار وجود دارد. در حین پخش یک ویدیو، به دنبال آیکون صدا در نوارابزار سافاری بگردید. سپس روی آن کلیک سمت راست کنید تا گزینه تصویر در تصویر برای شما ظاهر شود.

5- کپی لینک به شیوه ساده

اگر می‌خواهید لینک URL فعلی در سافاری را کپی کنید، دکمه‌های Command و L را فشار دهید تا نوار URL برای شما هایلایت شود. سپس دکمه‌های Command و C را برای کپی لینک فشار دهید. استفاده از دکمه‌ها برای کپی لینک در سافاری سریع‌تر از استفاده از ماوس است!

ترفندهای مرتبط با ترک پد فورس تاچ

6- دیکشنری

اگر با کلمه‌ای مواجه شدید که معنای آن را نمی‌دانید، ابتدا آن را هایلایت کرده و سپس انگشت خود را روی ترک پد فشار دهید تا تعریف دیکشنری آن برای شما نشان داده شود.

مهم ترین ترفندهای macOS

7- نگاه سریع

در هنگام استفاده از مک و حسگر لمسی تاچ فورس، اگر روی هر چیزی مثل لینک وب‌سایت یا ویدیوی یوتیوب کلیک کرده و انگشت خود را نگه دارید، پیش‌نمایشی از محتوای آن را مشاهده خواهید کرد، بدون اینکه نیازی به ترک صفحه فعلی باشد.

8- تغییر نام فولدرها و فایل‌ها

اگر در حین استفاده از تاچ پد فورس تاچ، انگشت خود را روی نام یک فولدر یا فایل قرار داده و فشار دهید، به سرعت می‌توانید آن را عوض کنید. اگر انگشت خود را روی آیکون فایل یا فولدر قرار داده و فشار دهید، پیش‌نمایشی از آن را مشاهده خواهید کرد.

ترفندهای مرتبط با مک و اپل واچ

9- باز کردن قفل به وسیله اپل واچ

بدون شک باز کردن قفل با یک ساعت هوشمند، یکی از بهترین و مهمترین ترفندهای macOS به حساب می‌آید. در صورت داشتن اپل واچ، می‌توانید از این گجت برای باز کردن قفل مک استفاده کنید. برای تنظیم این قابلیت، ابتدا به بخش System Preferences و سپس Security & Privacy رفته و گزینه Unlock Mac With Apple Watch را فعال کنید.

مهم ترین ترفندهای macOS

10- اعتبارسنجی پسورد اپل واچ

اگر در حال حاضر سیستم‌عامل کاتالینا روی سیستم نصب است و به حسب اتفاق دارای اپل واچ هستید، می‌توانید از ساعت هوشمند خود به عنوان جایگزینی برای پسورد استفاده کنید، به طوری که دیگر نیازی به تایپ کلمه عبور نیست.

ترفندهای مرتبط با مرکز اطلاع‌رسانی

11- فعال‌سازی فوری DND

اگر کلید Option را نگه داشته و روی آیکون Notification Center (در گوشه بالا سمت راست نوار منوی مک) کلیک کنید، آنگاه قابلیت مزاحم نشوید یا همان Do Not Disturb فورا فعال می‌شود.

ترفندهای مرتبط با کیبورد

12- کنترل ماوس جایگزین

با استفاده از صفحه‌کلید می‌توانید نشانگر ماوس را کنترل کنید. این قابلیت در بخش Accessibility فعال می‌شود. پس به تنظیمات Accessibility و بخش Pointer Control رفته و روی تب Alternate Control Mouse کلیک کنید. از این قسمت، روی دکمه Options در مقابل عبارت Enable Mouse Key کلیک کرده و گزینه Mouse Keys When Option is pressed five times را علامت بزنید. حال اگر کلید Option را پنج بار فشار دهید، گزینه Mouse Keys فعال شده و می‌توانید از کیبورد برای حرکت ماوس استفاده کنید.

13- دسترسی سریع به تنظیمات کلید Function

در هنگام فشردن یکی از کلیدهای function برای فعال‌سازی Mission Control، روشنایی، پخش رسانه و غیره، اگر انگشت خود را روی Option نگه دارید، آنگاه مستقیما می‌توانید به تنظیمات مربوط به این دکمه‌ها در قسمت System Preferences وارد شوید. البته این ترفند برای مک های مجهز به Touch Bar به کار نمی‌آید.

مهم ترین ترفندهای macOS

همچنین بخوانید: مهم ترین ترفندهای macOS (سری اول)

ارسال نظر