چرا باتری گوشی ها به‌سرعت خالی می‌شود؟

همراه‌با افزایش ظرفیت باتری‌ها، دستگاه‌های مورد استفاده‌ی ما نیز از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر می‌شوند؛ با این وجود، هنوز هم میزان شارژدهی باتری از جمله دغدغه‌های کاربران است. هرچند خالی شدن سریع باتری به یکی از موارد عادی در ابزارهای امروزی بدل شده است؛ اما این بدین معنی نیست که باید روزانه چند بار دستگاه خود را شارژ کنیم. اگر باتری گوشی موبایل شما زودتر از حالت عادی خالی می‌شود، بهتر است دلیل این مسئله را یافته و برای آن چاره‌ای پیدا کنید.

چرا باتری گوشی ها به‌سرعت خالی می‌شود؟

همراه‌با افزایش ظرفیت باتری‌ها، دستگاه‌های مورد استفاده‌ی ما نیز از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر می‌شوند؛ با این وجود، هنوز هم میزان شارژدهی باتری از جمله دغدغه‌های کاربران است. هرچند خالی شدن سریع باتری به یکی از موارد عادی در ابزارهای امروزی بدل شده است؛ اما این بدین معنی نیست که باید روزانه چند بار دستگاه خود را شارژ کنیم. اگر باتری گوشی موبایل شما زودتر از حالت عادی خالی می‌شود، بهتر است دلیل این مسئله را یافته و برای آن چاره‌ای پیدا کنید.

در ادامه با رایج‌ترین دلائل افزایش مصرف نیرو در گوشی‌های هوشمند آشنا می‌شویم و برای هرکدام راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم. پس بهتر است وقت را تلف نکنید و پیش از خالی شدن باتری دستگاه‌تان، این موارد را بررسی کنید.

میت ۳۰ پرو هواوی / Huawei Mate 30 Pro

۱. نمایشگر

از زمان تولد گوشی‌های هوشمند مدرن، نمایشگر یکی از پرمصرف‌ترین اجزاء گوشی بوده است. پنل‌های نمایشگر گوشی‌های مدرن روزبه‌روز روشن‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند و وضوح آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. هرچند این بهبودها تجربه‌ی بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند، همین موارد موجب افزایش مصرف نیرو نیز می‌شوند. نمایشگر گوشی شما می‌تواند یکی از دلائل اصلی خالی شدن سریع باتری باشد.

برای بررسی میزان مصرف باتری توسط نمایشگر، مراحل زیر را طی کنید:

۱. وارد بخش تنظیمات دستگاه (Settings) شوید.۲. گزینه‌ی باتری (Battery) را انتخاب کنید.۳. روی منوی سه‌نقطه‌ای در گوشه‌ی بالا، سمت راست ضربه بزنید.۴. گزینه‌ی میزان مصرف باتری (Battery usage) را لمس کنید.۵. روی منوی سه‌نقطه‌ای در گوشه‌ی بالا، سمت راست ضربه بزنید.۶. گزینه‌ی نمایش مصرف تمام بخش‌های دستگاه (Show full device usage) را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید میزان مصرف باتری توسط اجزاء مختلف گوشی را بررسی کنید. در اکثر موارد، می‌بینید که نمایشگر (Display) جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. برای مثال، برای نویسنده‌ی مطلب پیش رو، عدد مربوط به مصرف انرژی برای نمایشگر به ۷۲ می‌رسید.

مشکل این است که فناوری نمایشگرها بسیار سریع‌تر از فناوری باتری‌ها پیشرفت می‌کند و احتمالا در سال‌های آتی، مصرف بیشتر انرژی توسط نمایشگر به دغدغه‌ی بزرگتری تبدیل می‌شود. تا زمانی‌که بهبودی دراین‌زمینه حاصل نشود، تنها راهکار صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

راهکارها

  • کاهش روشنایی نمایشگر : کاهش روشنایی کمک می‌کند تا به‌طور قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
  • استفاده از ویژگی روشنایی تطبیقی : ویژگی روشنایی تطبیقی به شما اجازه می‌دهد تا در زمان لازم، روشنایی نمایشگر خود را در حدی بالا قرار دهید؛ اما در زمانی‌که به روشنایی بالا نیازی نیست هم با کاهش روشنایی نمایشگر، موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  • کاهش نرخ نوسازی نمایشگر : برخی گوشی‌ها از نرخ نوسازی (Refresh Rate) بالاتر از میزان رایج پشتیبانی می‌کنند. در اغلب این دستگاه‌ها، می‌توانید در بخش تنظیمات نرخ نوسازی را کاهش دهید.
  • کاهش زمان قفل خودکار : با کاهش زمان قفل خودکار، مطمئن خواهید شد که نمایشگر شما برای مدتی طولانی بیهوده روشن نمی‌ماند.
  • از تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده استفاده نکنید : تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده یا همان Live Wallpaper-ها عملا یک ویدئو را به‌طور دائم روی گوشی شما پخش می‌کنند و موجب مصرف انرژی می‌شوند.
  • از تصاویر پس‌زمینه‌ی مشکی استفاده کنید : اگر دستگاه شما به پنلی از نوع AMOLED مجهز است، می‌توانید با استفاده از تصاویر پس‌زمینه‌ی تیره، میزان مصرف باتری را کاهش دهید. چرا که دستگاه شما پیکسل‌های مربوط به نقاط سیاه‌رنگ را فعال نمی‌کند.

۲. آنتن‌دهی نامناسب

مناطقی که در آن آنتن‌دهی گوشی در حد مناسبی نیست، به‌منزله‌ی قاتلی خاموش برای باتری دستگاه عمل می‌کنند. در چنین مناطقی، تلفن همراه به‌طور دائم تلاش می‌کند به دکل‌های مخابراتی مختلف متصل شود تا ارتباط دچار مشکل نشود. در زمانی‌که دستگاه موفق به برقراری ارتباط نشود هم نیروی بیشتری مصرف می‌کند تا شما را به شبکه متصل کند.

اگر در مناطق روستایی ساکن هستید، در ساختمان‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنید یا اغلب به مکان‌هایی با پوشش نامناسب شبکه‌ی همراه می‌روید، احتمالا باتری گوشی شما زودتر از حالت عادی خالی می‌شود. در این حالت، باید مشکل را به‌صورت اساسی حل کنید.

راهکارها

  • تغییر اپراتور : پوشش ارائه‌شده توسط اپراتورها در نواحی، شهرها و محلات مختلف متفاوت است. تحقیق کنید تا بفهمید کدام اپراتور بهترین پوشش را در منطقه‌ی مدنظر شما ارائه می‌دهد.
  • حالت پرواز : استفاده از حالت پرواز (Airplane Mode) موجب خاموش‌شدن آنتن گوشی می‌شود. با فعال کردن این حالت، گوشی تلاش نمی‌کند تا به دکل‌های مخابراتی متفاوت متصل شوید. می‌توانید به‌طور هوشمندانه از این ویژگی در مناطقی استفاده کنید که پوشش شبکه‌ی مناسبی در آن‌ها ارائه نمی‌شود. استفاده از ابزارهای خودکارسازی مانند IFTTT برای فعال‌سازی خودکار حالت پرواز براساس منطقه نیز می‌تواند کار را ساده‌تر کند.
  • ابزارهای تقویت سیگنال : گاهی اوقات اپراتورها ابزارهایی تحت عنوان گسترش‌دهنده‌ی شبکه (Network Extender) یا تقویت‌کننده‌ی سیگنال (Signal Booster) ارائه می‌کنند. اگر برای مدت زیادی در محلی با پوشش نامناسب حضور دارید، بد نیست یک نمونه از این ابزارها را تهیه کنید. با قرار دادن یکی از این ابزارها در خانه یا محل کار، مطمئن خواهید بود که همواره سیگنالی قوی را دریافت می‌کنید.

۳. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه

اگر باتری گوشی به‌سرعت خالی می‌شود،‌ بهتر است اپلیکیشن‌ها را هم بررسی کنید. برخی اپلیکیشن‌ها در مقایسه با دیگر برنامه‌ها، نیروی بیشتری مصرف می‌کنند. واضح‌ترین موارد، اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب، نتفلیکس و دیگر سرویس‌های استریم محتوا هستند. اگر می‌خواهید باتری گوشی شما دیرتر خالی شود، بهتر است از بازی‌ها نیز دوری کنید، چرا که بازی‌ها خالی شدن باتری را تسریع می‌کنند. این مسئله به‌ویژه در رابطه با بازی‌هایی با گرافیک بالا بیشتر صدق می‌کند.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیز بدون اینکه به‌صورت فعال مورد استفاده قرار گیرند، به مصرف انرژی ادامه می‌دهند. اپلیکیشن‌هایی مانند فیسبوک، پیام‌رسان فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ از جمله‌ی این موارد هستند. چنین اپلیکیشن‌هایی که از جمله‌ی سرویس‌های ارتباطی به‌شمار می‌روند، همواره تلاش می‌کنند شما را از آخرین رویدادها و پیام‌ها مطلع کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا این اپلیکیشن‌ها به‌طور دائم در پس‌زمینه فعال باشند، از ارتباط داده استفاده کنند، موقعیت مکانی شما را بررسی کنند و اعلانیه‌ها را برای‌تان ارسال کنند. البته نمی‌توان این مسئله را هم فراموش کرد که ما وقت زیادی را صرف دیدن آخرین پست‌ها و خواندن و ارسال پیام از طریق این اپلیکیشن‌ها می‌کنیم.

فیسبوک واتساپ اینستاگرام / facebook whatsapp instagram

راهکارها

  • تعداد اپلیکیشن‌های نصب‌شده را به حداقل برسانید : برای مثال، نویسنده‌ی مطلب حاضر تنها ۲۰ درصد از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی خود را مورد استفاده قرار می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از این اپلیکیشن‌های بلااستفاده همچنان در پس‌زمینه فعال هستند و نیرو را هدر می‌دهند. پس بهتر است با حذف چنین برنامه‌هایی، به‌طور دائم از شر آن‌ها خلاص شویم.
  • از فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه جلوگیری کنید : اگر متوجه شدید که برخی اپلیکیشن‌ها بیش از اندازه به باتری دستگاه فشار وارد می‌کنند، بهتر است فعالیت پس‌زمینه‌ی آن‌ها را محدود کنید. کافی است در لیست اپلیکیشن‌ها در بخش تنظیمات گوشی، گزینه‌ی مربوط به مدیریت باتری را انتخاب کنید و ویژگی فعالیت در پس‌زمینه (Background Activity) را در وضعیت محدودسازی (Restrict)‌ قرار دهید (در نظر داشته باشید که مسیر بخش تنظیمات اپلیکیشن‌ها برای گوشی‌های مختلف اندرویدی متفاوت است). البته نباید فراموش کرد که با انجام این کار ممکن است برخی ویژگی‌های اپلیکیشن به‌درستی کار نکنند.
  • بستن اپلیکیشن‌ها : می‌دانیم که دستگاه‌های اندرویدی با تمرکز بر چندوظیفگی طراحی‌شده‌اند و بستن اپلیکیشن‌ها در برخی مواقع می‌تواند حتی اثری منفی روی شارژدهی باتری داشته باشد؛ ولی در مواردی بستن اپلیکیشن‌ها می‌تواند شانس شما برای کاهش مصرف باتری را افزایش دهد. برخی اپلیکیشن‌ها ممکن است بیش از حد عادی به باتری فشار وارد کنند، به‌درستی کار نکنند یا حتی در هنگام کار با خطا مواجه شوند. در چنین مواردی، اپلیکیشن‌ها بی‌دلیل نیروی ذخیره‌شده در باتری را مصرف می‌کنند. در این شرایط، بستن اپلیکیشن‌ها و اجرای مجدد آن‌ها می‌تواند راهکار مفیدی باشد. برای انجام این کار در لیست اپلیکیشن‌ها در بخش تنظیمات، اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Force Stop (توقف اجباری) ضربه بزنید.
  • مراقب استفاده‌ی خود از دستگاه باشید : گاهی ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم باتری دستگاه‌مان بیشتر دوام بیاورد؛ اما در عمل وقت زیادی را صرف بازی، تماشای ویدئو و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. تعجبی نیست که در این شرایط باتری گوشی به‌سرعت خالی می‌شود. پس بهتر است به اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌مان و مدت زمان استفاده از آن‌ها بیشتر توجه کنیم.

سایر عوامل تاثیرگذار در تخلیه شارژ گوشی هوشمند

مصرف انرژی زیاد

واضح‌ترین دلیل برای تخلیه شارژ گوشی‌های هوشمند این است که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. سری گلکسی نوت سامسونگ می‌تواند مثال مناسبی برای درک ساده‌تر این موضوع باشد. این گوشی‌ها معمولا به‌دلیل عمر باتری قابل‌ملاحظه‌ای که دارند مورد توجه قرار می‌گیرند. سامسونگ اولین گلکسی نوت را با باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی عرضه کرد که بسته به استفاده می‌تواند حداقل یک روز دوام بیاورد. در طرف دیگر، جدیدترین مدل این گوشی یعنی گلکسی نوت ۲۰ اولترا از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و از نظر تئوری باید ۸۰ درصد انرژی بیشتری ذخیره کند‌؛ اما در عمل چنین نیست.

این گوشی به صفحه‌نمایش امولد بزرگتر، وضوح بالاتر و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده است و پردازنده‌ی قدرتمندتری را به همراه دارد. همه‌ی این موارد تاثیر زیادی بر عمر باتری دارند؛ بنابراین عمر باتری این گوشی در مقایسه با اولین نسخه که ظرفیتش ۱۰۰۰ میلی‌آمپر کمتر بود تفاوتی نکرده است.

علاوه‌براین،‌ اجرای برنامه‌های متعدد در پس‌زمینه، دریافت همیشگی اعلان‌ها و همگام‌سازی تصاویر با سرویس ابری نشان می‌دهند که تلفن‌های هوشمند به‌طور مداوم انرژی مصرف می‌کنند؛ ازاین‌رو، تولیدکنندگان راهکارهایی را برای صرفه‌جویی در انرژی باتری به گوشی‌های هوشمند اضافه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، برخی از دستگاه‌ها وضوح صفحه‌نمایش قابل تنظیمی دارند که تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده را کاهش می‌دهد. با این همه شکی نیست که هرچقدر دستگاه قدرتمندتر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و لزوما به معنی خراب بودن باتری نیست.

خراب شدن باتری به مرور زمان

احتمالا شنیده‌اید که باتری‌های لیتیوم یونی پس از چندسال استفاده خراب می‌شوند. اگرچه این نوع باتری‌ها قابل شارژ هستند، به‌طور‌کلی، این دسته از باتری‌ها بسته به میزان استفاده از ۱ تا ۳ سال زنده می‌مانند؛ بنابراین گاهی اوقات علت خالی شدن باتری برنامه یا تنظیمات خاصی نیست و دلیل آن کهنه شدن باتری است. مانند هر وسیله‌ی دیگری تلفن‌ها نیز قدیمی می‌شوند و باتری آن‌ها رو فرسودگی می‌رود. همان‌طور که گفتیم، بسته به نوع باتری و مدل گوشی پس از حدود ۲ یا ۳ سال باتری دیگر نمی‌تواند به حداکثر ظرفیت اولیه‌اش برسد که تخلیه شارژ سریع باتری را در پی دارد.

تمام شدن شارژ باتری

این مشکل در گوشی‌های قدیمی کمتر بود و حتی درصورت خرابی نیز می‌توانستید به‌راحتی باتری را جدا کرده و باتری جدیدی را جایگزین کنید؛ اما در مورد گوشی‌های هوشمند به هزینه‌ی بیشتری برای این کار نیاز دارید و به‌تنهایی قادر به انجام آن نیستید. درنتیجه تخلیه شارژ گوشی و کاهش عمر باتری گاهی امری اجتناب‌ناپذیر است و اگر چندسالی می‌شود که از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید و با کاهش عمر باتری مواجه هستید، دلیل آن می‌تواند کهنه و قدیمی شدن باتری باشد.

کاهش یا افزایش دمای گوشی

تاکنون این‌طور به‌نظر می‌رسید که تنها افزایش دمای گوشی ممکن است به باتری صدمه بزند، اما واقعیت این است که افزایش و کاهش بیش‌ازحد دما هر دو می‌توانند برای باتری مضر باشند؛ ازاین‌رو، سازنده‌های گوشی‌های مدرن توصیه می‌کنند هنگام شارژ یا استفاده از تلفن همراه، دمای آن را بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد (۳۲ تا ۹۵ درجه فارنهایت) نگه دارید. بنابراین زمانی‌که احساس کردید گوشی بیش‌ازحد گرم شده است از آن استفاده نکنید و اجازه دهید به دمای متعادلی برسد.

دمای پایین می‌تواند به‌طور شایان‌توجهی روی شارژدهی باتری اثر بگذارد. به‌گفته‌ی راجر گارنی از شرکت Arctic Tech Solutions، باتری‌های لیتیوم-یونی در دمای پایین نمی‌توانند به‌درستی انرژی را تخلیه کنند. علاوه‌براین، قرارگیری مداوم باتری در دمای کم می‌تواند خسارت‌های دائمی به آن وارد کند. راهکار مناسب در چنین شرایطی، نزدیک نگه‌داشتن گوشی به بدن است. در این حالت، گرمای بدن موجب گرم ماندن گوشی می‌شود.

افزایش سرعت شارژ

یکی دیگر از دلایل تخلیه سریع شارژ گوشی این است که سازندگان انگیزه‌ای برای افزایش آن ندارند. امروزه بسیاری از تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند به جای افزایش ظرفیت باتری، سرعت شارژ و عملکرد شار‌ژ بی‌سیم خود را تبلیغ می‌کنند. بسیاری از تلفن‌های پرچمدار درحال‌حاضر در کمتر از یک ساعت شارژ می‌شوند. علاوه‌براین، تکنولوژی شارژ بی‌سیم به‌سرعت در حال فراگیر شدن است؛ بنابراین، شرکت‌ها به جای استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر سعی می‌کنند تجربه و سرعت شارژ را بهبود دهند.

توصیه‌های لازم برای افزایش عمر باتری

  • جی‌پی‌اس ، وای‌ فای و بلوتوث : چقدر از این روش‌های ارتباطی استفاده می‌کنید؟ برخی از ما دائما سه گزینه‌ی جی‌پی‌اس، وای‌فای و بلوتوث را روشن نگه می‌داریم؛ اما به‌ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنیم. حتی در حالتی که حداقل استفاده از این سه ویژگی را داریم، آن‌ها همچنان مقداری از انرژی ذخیره‌شده در باتری را به خود اختصاص می‌دهند. کافی است آن‌ها را خاموش کنیم تا متوجه افزایش شارژدهی باتری شویم.
  • دوربین : ثبت تصاویر و ویدئو هم از جمله کارکردهای پرمصرف دستگاه‌های ما هستند. با پرهیز از به‌کارگیری دوربین، می‌توان موجب افزایش مدت‌زمان شارژدهی شد.
  • به‌روز بودن نرم‌افزارها : برخی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بهینه‌سازی‌هایی در مصرف انرژی را با خود به‌همراه دارند. پس بهتر است دستگاه خود را به‌روز نگه‌داریم و از آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم.
  • استفاده از پاوربانک‌ها : یک پاوربانک خوب به شما کمک می‌کند تا بدون اتصال به پریز برق، مدت طولانی‌تری از گوشی استفاده کنید.
  • حالت ذخیره انرژی را روشن کنید: سریع‌ترین راه برای صرفه جویی در باتری گوشی، روشن کردن حالت صرفه جویی در مصرف انرژی (power-saving) است؛ زیرا با غیرفعال‌کردن تمام اتصالات و برنامه‌های غیرضروری موجب افزایش شارژدهی گوشی‌های هوشمند می‌شود. در اکثر تلفن‌های هوشمند می‌توانید در بخش تنظیمات باتری به این گزینه دسترسی داشته باشید.
  • به حالت Dark Mode بروید: در نمایشگرهای امولد هنگامی‌که تم صفحه‌نمایش سفید است، دستگاه برای روشن کردن تک تک پیکسل‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کند و حالت تاریک این مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. اگر تلفن‌همراهتان دارای صفحه‌نمایش امولد است، رفتن به حالت تاریک می‌تواند باعث افزایش عمر باتری شود.
  • محدودکردن برنامه‌های در حال اجرا: وقتی برنامه‌ای را پس از استفاده می‌بندید، ممکن است در پس‌زمینه فعال باشد. با رفتن به تنظیمات برنامه‌ی موردنظر گزینه Restricted را فعال کنید تا دسترسی آن به باتری در پس‌زمینه محدود شود.
  • دسترسی به داده‌های پس‌زمینه را غیرفعال کنید: اگر برنامه‌ها در پس‌زمینه به اینترنت دسترسی نداشته باشند، نمی‌توانند موارد جدید را بارگیری کنند و در پس‌زمینه فعالیت داشته باشند. همین امر می‌تواند موجب صرفه‌جویی در شارژ باتری شود.
  • برنامه‌های معیوب را شناسایی کنید: اگر یکی از نرم‌افزارهای دستگاه به‌درستی کار نکند، می‌تواند به تخلیه سریع شارژ گوشی منجر شود. برای بررسی این موضوع در تنظیمات باتری به نمودار مصرف باتری نگاهی بیندازید تا ببینید کدام یک از برنامه‌ها از آن استفاده‌ی بیشتری کرده‌اند.
  • دستیار گوگل را غیرفعال کنید:‌ Google Assistant ابزار مفیدی برای سرگرمی و کار است؛ اما دسترسی آن به بخش‌های مختلف گوشی مانند اینترنت و لوکیشن موجب مصرف انرژی زیادی می‌شود. اگر به این دستیار صوتی وابستگی چندانی ندارید و زیاد از آن استفاده نمی‌کنید، برای افزایش عمر باتری آن را خاموش کنید.
  • استفاده از شارژر اصلی گوشی: سعی کنید همیشه هنگام شارژ کردن از شارژر اصلی گوشی استفاده کنید. این مسئله علاوه‌بر این‌که به باتری شانس بیشتری برای رسیدن به ظرفیت بهینه می‌دهد، موجب می‌شود سرعت شارژ نیز افزایش پیدا کند و گوشی در مدت‌زمان کمتری شارژ شود.

منبع: زومیت

ارسال نظر