10 علت روشن نماندن شعله اجاق گاز صفحه ای چیست؟

ممکن است برای شما هم این مشکل پیش آمده باشد که شعله اجاق گاز صفحه ای تان روشن نشود، روشن نماندن شعله اجاق گاز صفحه ای دلایل مختلفی از جمله کثیفی شعله، جا به جا شدن ترموکوپل و الکترود و... دارد که در این مقاله هر یک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

10 علت روشن نماندن شعله اجاق گاز صفحه ای چیست؟

 

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

ممکن است شما هم متوجه روشن نشدن یکی از شعله های اجاق گاز صفحه ای تان شده باشید، اغلب اوقات رفع این مشکل نیاز به تعمیرات تخصصی و اساسی نداشته و تنها از طریق به کار بردن روش ها و راهکارهایی ساده برطرف می شوند، در این مقاله 10 علت روشن نماندن شعله اجاق گاز و روش های رفع آن ها را بررسی خواهیم کرد اما در صورتیکه این آموزش برای شما راهگشا نبود و اجاق گاز شما خراب بود برای تعمیر اجاق گاز خود به شرکت های با مجوز و با تجربه مثل دکتر آچار مراجعه کنید.

شعله را تمیز کنید

در صورتی که اجاق گازتان روشن نمی ماند و شعله اجاق گاز خاموش می شود، احتمالاً شعله ها توسط مواد غذایی کثیف شده و دچار انسداد شده اند، برای رفع این مشکل ابتدا شعله اجاق را بررسی کرده و از تمیز بودن آن ها مطمئن شوید، در صورتی که شعله ها با مواد غذایی کثیف شده باشد باید کاملاً تمیز شود.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

تمیز کردن شعله اجاق گاز صفحه ای

جهت تمیز کردن شعله های اجاق گاز، توری، کلاهک و پایه های روی شعله را بردارید، با استفاده از حوله و پارچه ای تمیز و نم دار شعله را تمیز کرده و باقی مانده مواد غذایی را جمع کنید.

محلولی از ترکیب آب و سرکه یا آب و مواد شوینده تهیه کرده و پایه های شعله را درون آن قرار داده و اجازه دهید که برای ساعتی داخل آن بماند تا چربی ها و آلودگی ها خیس خورده و پاک شوند، توصیه می شود برای تمیز کردن میله ها و شمعک های اجاق گاز صفحه ای به هیچ عنوان از مواد شوینده اسیدی و قوی استفاده نکنید، چرا که احتمال خوردگی قطعات اجاق گاز توسط این مواد وجود دارد.

رفع مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز

از قرار گرفتن سرشعله ها در جای خود مطمئن شوید

در صورتی که شعله اجاق گاز صفحه ای تان روشن نمی ماند، سرشعله یا سرپوش را بررسی کنید، در صورتی که سر شعله از جای خود خارج شده باشد احتمال خاموش شدن شعله وجود دارد، برای تنظیم سر شعله در محل خودش کافی است که اجازه دهید که اجاق گاز به صورت کامل خنک شود و سپس سرشعله ها را در جای خود قرار دهید

عملکرد ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای را بررسی کنید

ترموکوپل از قطعات اساسی در اجاق گاز صفحه ای است که نوعی مولد جریان الکتریکی معرفی شده و ایمنی اجاق را فراهم می کند، در واقع این قطعه به عنوان نوعی سیستم ایمن و هشدار قوی عمل کرده و ممکن است به دلایل مختلفی دچار ایراد و خرابی شود.

ممکن است پس از رها کردن ولوم اجاق گاز متوجه خاموش شدن شعله شوید که این مشکل می تواند به دلیل اشکال در ترموکوپل اتفاق میوفتد.

عملکرد ولوم اجاق گاز صفحه ای بررسی کنید

در صورتی که ولوم اجاق گازتان را می پیچانید و زیاد می کنید اما شعله کم و یا خاموش می شود احتمالاً ولوم دچار ایراد و خرابی شده باشد، در صورتی که ولوم اجاق گاز دچار ایراد و خرابی شده باشد احتمال گیر کردن ولوم وجود دارد، در این صورت شعله روشن نمانده و خاموش می شود.

عملکرد بوبین اجاق گاز صفحه ای را بررسی کنید

ایراد و خرابی در قطعه بوبین اجاق گاز از دیگر دلایل روشن نماندن شعله مطرح می شود، بوبین از دیگر قطعات اصلی اجاق گاز است که در کنار ترموکوپل قرار می گیرد، زمانی که شعله اجاق گاز خاموش می شود، عملکرد ترموکوپل قطع شده و بوبین در کنترل جریان گاز دچار اشکال شده و در نتیجه شعله خاموش می شود.

روشن نماندن شعله گاز

عملکرد قطعه الکترود جرقه زن را بررسی کنید

جا به جا شدن الکترودهای جرقه زن از دیگر دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز صفحه ای مطرح می شود، زمانی که این قطعات به درستی در محل اصلی شان قرار نگیرند این مشکل در اجاق گاز به وجود می آید.

در صورتی که الکترود جرقه زن جا به جا شده باشد کافی است که اجازه دهید که شعله کاملاً سرد شود و سپس با دست تان الکترودهای جرقه زن را در محل شان قرار دهید، در صورتی که مشکل الکترودها از طریق قرار گرفتن صحیح در محل شان رفع نشد توصیه می کنیم که تعمیر آن ها را به تکنسین های متخصص و مجرب بسپارید.

از تمیز بودن مشعل ها مطمئن شوید

در صورتی که پیچ یا ولوم اجاق گاز را می چرخانید، الکترود هم جرقه می زند اما شعله سریعاً خاموش می شود، احتمال کثیفی مشعل ها وجود دارد، برای تمیز کردن مشعل کافی است که پس از خشک شدن اجاق گاز مشعل را کاملاً شسته و پس از خشک کردن با سشوار در جای خود قرار دهید.

در صورتی که از اجاق گاز صفحه ای تان مدت زمان طولانی استفاده می کنید و مشعل های اجاق تان به دلیل فرسودگی خراب شده اند توصیه می کنیم که آن ها را تعویض کنید.

از عدم انسداد پیلوت مطمئن شوید

گاهی اوقات انسداد پیلوت اجاق گاز از اصلی ترین دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز مطرح می شود، برای رفع این مشکل کافی است به کمک جسمی نوک تیز همچون سوزن سوراخ های پیلوت را تمیز کنید.

در صورتی که پیلوت خاموش باشد این مشکل در اجاق گاز مشاهده می شود، جهت رفع این مشکل کافی است که تعمیر یا تعویض این قطعه را به تکنسین های متخصص و مجرب بسپارید.

از عملکرد صحیح رگلاتور اجاق گاز مطمئن شوید

رگلاتور از اصلی ترین قطعات در اجاق گاز است که فشار گاز سرشعله هارا تنظیم می کند، در صورتی گه این قطعه به درستی کار نکند فشاز گاز اجاق کاهش پیدا کرده و شعله پس از مدتی خاموش می شود.

تایمر اجاق گاز را بررسی کنید

در صورتی که اجاق گازتان دارای تایمر است و تنظیم شعله ها را با استفاده از آن انجام می دهید، ایراد و خرابی در این قطعه می تواند از اصلی ترین دلایل روشن نماندن شعله مطرح می شود که با تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

 

ارسال نظر