خط و نشان گوگل برای اپل با Allo

گوگل یک هفته پس از انتشار iOS 10 توسط اپل، اپلیکیشن پیام رسان جدید خود با نام Allo را برای سیستم عامل iOS و اندروید منتشر شد که به نظر نمی رسد این اتفاق تصادفی باشد.

خط و نشان گوگل برای اپل با Allo

به گزارش کلیک، اپل در iOS 10 ویژگی های خوبی برای قسمت پیام ها به کار گرفته است که شامل استیکرهای جدید و شکلک های جدید برای قسمت پیام ها و از همه مهم تر ایجاد اپلیکیشن های جدید برای سرویس پیام رسان iMessages (مجموعه ای از اپلیکیشن های مختلف که امکان دسترسی به اپلیکیشن هایی همانند Yelp، Venmo و Fandango را در حین روند چت کردن، در اختیار کاربران قرار می دهد) می شود.

ti_graphics_imessagefeatures-2x1

Apple iMessages in iOS 10

این موضوع خبر بدی برای گوگل است؛ زیرا کاربران اپلیکیشن Yelp از خدمات گوگل مپ و سرویس بررسی رستوران ها که توسط آن ارائه می شود؛ استفاده نمی کنند. چنانچه کاربران از سرویس Fandango برای به اشتراک گذاری زمان اکران فیلم ها با دوستان خود استفاده کنند، قطعا دیگر از سرویس Google Movie برای جستجوی زمان فیلم ها استفاده نخواهند کرد. هر چقدر کاربران کمتر از سرویس های مختلف گوگل استفاده کنند، میزان نمایش تبلیغات توسط این شرکت برای کاربران کمتر خواهد شد و در نتیجه درآمد کمتری هم نصیب آن خواهد شد.

۲x1

اپلیکیشن Allo گوگل برای iOS

عرضه اپلیکیشن پیام رسان Allo برای iOS

این اپلیکیشن پیام رسان توسط گوگل برای iOS عرضه شده است. گوگل در طراحی این اپلیکیشن با هوشمندی کامل عمل کرده است و به جای اینکه اپلیکیشن های مختلفی را در اختیار کاربران قرار دهد، این امکان را فراهم کرده است که کاربران برای آگاهی از زمان فیلم ها، عناوین اخبار، بررسی خدمات رستوران ها و موارد بیشتر، از خدمات خود اپلیکیشن Allo استفاده کنند. کاربران برای آگاهی از تمام این موارد از سرویس های خود گوگل استفاده می کنند. اپلیکیشن Allo در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید دقیقا به یک شکل عمل می کند.

در دعوای گوگل و اپل بر سر اپلیکیشن ها و سرویس های پیام رسان دو موضوع واضح و مشخص است:

سرویس iMessage اپل در دو مورد برتری دارد : دلیل این موضوع این است که این سرویس تنها برای iOS ارائه می شود و می تواند روش خوبی برای جذب کاربران از سوی اندروید به سوی این سیستم عامل و خرید جدیدترین مدل گوشی آیفون باشد. از سوی دیگر اپل ۳۰ درصد از سود فروش بسته های مختلف استیکرها و اپلیکیشن های iMessage را در اختیار دارد و در مورد اپلیکیشن های دیگر iOS نیز این چنین است.

گوگل باید سعی کند جایگاه خود را حفظ کند : مهم ترین مشکلی که گوگل در مورد اندروید با آن مواجه است این است که موتور جستجوی آن با توجه به استفاده روزافزون مردم از گوشی و تبلت به جای کامپیوتر، باید همچنان جایگاه خود را حفظ کند. اگر گوگل قصد دارد رویکرد اقتصادی خود را به سمت کسب درآمد از اپلیکیشن های پیام رسان تغییر دهد، باید سعی کنند در رقابت با شرکت های دیگر پیروز شود، در غیر این صورت قطعا از شرکت های دیگر شکست خواهد شد.

لازم به ذکر است که فیس بوک نیز در زمینه ارائه اپلیکیشن های پیام رسان عملکرد خوبی داشته است. این شرکت دو اپلیکیشن پیام رسان یعنی واتس آپ و FaceBook Messenger را ارائه کرده است که برای چندین سیستم عامل قابل استفاده هستند و دومین اپلیکیشن یعنی FaceBook Messenger در زمینه ربات ها و دیگر ابزارهای تعاملی برای چت و گفتگو سرمایه گذاری زیادی کرده است؛ بنابراین فیس بوک نیز مشکل بزرگی برای گوگل محسوب می شود.

fb-bot

ربات ها در اپلیکیشن پیام رسان FaceBook messenger

در آخر باید گفت اظهار نظر در مورد اینکه پیروز میدان کیست، کمی دشوار است؛ زیرا اپلیکیشن هایی که برای سرویس iMessage ارائه شده اند، آن طور که به نظر می رسند خوب نیستند. از سویی دیگر اپلیکیشن Allo نیز هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و برای جلب رضایت کاربران باید راه زیادی را طی کند؛ اما چیزی که واضح و مسلم است این است که رقابت بین این دو غول فناوری همچنان ادامه پیدا می کند و هر یک از این دو شرکت سعی می کنند کاربران بیشتری را به سمت اپلیکیشن های پیام رسان خود جذب کنند.

ارسال نظر