تجربههای هیجانانگیز با واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)
رسانه کلیک - در قرن حاضر تکنولوژی با سرعت فزایندهای در حال رشد و تغییر و تحول در زندگی انسانهاست. از رشد روزافزون اینترنت و گوشیهای هوشمند تا شبکههای اجتماعی، خانه و شهرهای هوشمند و همینطور هوش مصنوعی همگی از دستاوردهایی هستند که در دهههای اخیر به طرزی غیرقابل پیشبینی رشد کرده اند.
فناوریهای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازیVR نیز از همین دسته هستند که تجربههای ما از زندگی را دستخوش تغییر کردهاند. تصور کنید برای اولین بار سوار خودرویی میشوید و با این خودرو آشنایی ندارید. تعدادی دکمه و منو روی صفحات LCD نمایش داده شدهاند. اکنون گوشی همراه خود را روبهروی هر قسمتی که میگیرید، کاربرد اجزای آنها مشخص میشود و شما میتوانید از خودرو استفاده کنید.
فناوری واقعیت افزوده (AR) با قرار دادن اشیاء به صورت دیجیتالی در جهان اطراف، ما را قادر میسازد تا واقعیت را با داستان در یک گوشی هوشمند و یا از طریق عینکهای ویژه نظیر HoloLens ترکیب کنیم. بدین ترتیب با افزودن لایهای از ورودیهای دیجیتال روی تصاویر واقعی، درک فعلی افراد بهبود مییابد و این اطلاعات مجازی به عنوان ابزاری برای کمک در انجام فعالیتها بکار میرود.
به موازات این فناوری، واقعیت مجازی (virtual reality) وجود دارد. واقعیت مجازی کاربر را کاملاً از دنیای پیرامونی جدا کرده و در دنیایی کاملاً مجازی یا شبیه سازی شده قرار میدهد. با اینکه واقعیت مجازی (VR) نیازمند تجهیزات خاص خود نظیر هدستهای واقعیت مجازی است، برای واقعیت افزوده (AR) میتوان از ابزارهای سادهتری مانند اپلیکیشنها و نرمافزارهای قابل نصب روی تبلتها و گوشیهای هوشمند استفاده کرد. در واقع، واقعیت افزوده جایی در میان جهان واقعی و جهان مجازی (ساخته شده در واقعیت مجازی) قرار میگیرد.
کاربردهای فناوری واقعیت مجازی ( VR ) و واقعیت افزوده ( AR )
شاید شناخته شدهترین کاربرد واقعیت مجازی، وسیلهای برای سرگرم شدن کوتاه مدت در پارک و شهر بازی باشد، ولی اجرای پروژههای واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR ، در حوزههای مختلف نظامی، آموزشی و سرگرمی تقریباً در هر حیطهای که تصورش را بکنید، آغاز شده است. فناوری AR و VR تلاش انسان برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است.
حوزه بازاریابی
در حال حاضر سرمایهگذاری زیادی در پروژههای واقعیت مجازی (VR) برای بازاریابی انجام میشود. با استفاده از این فناوری، شما میتوانید بدون مراجعه به فروشگاهها، لباسهای آن را امتحان کنید، داخل خودرو مورد نظر خود را از میان گزینهها انتخاب نمایید، با وسایلی که قصد خرید دارید آشنا شده و تناسب آنها را با دکور خانه منزل بررسی نمایید، کاتالوگ و بروشورهای خود را به محتوای سه بعدی و صوتی و تصویری مجهز کنید و یک نمایشگاه مجازی کامل از محصولات خود داشته باشید. جذابیت این تجربه منحصربهفرد به موفقیت برنامههای بازاریابی کمک می کند.
حوزه گردشگری
گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است. فارغ از اینکه کدام شکل گردشگری اتفاق میافتد، از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبهها باید هزینه کند. فناوری AR و VR با استفاده از تکنولوژیهای بهروز تصویربرداری و عکاسی برای ارائه بهتر آنچه گردشگر باید راجع به مقصد بداند، استفاده میشود. با اپلیکیشنهای واقعیت افزوده (AR) میتوان اطلاعات موردنظر گردشگر را در سطح شهر و یا در مکانهای توریستی و تاریخی در اختیار او قرار داد. همچنین به کمک واقعیت مجازی میتوانید تجربه سفر به دورترین نقاط کره زمین (و حتی فضا!) را در خانه خود و با استفاده از یک هدست کوچک تجربه کنید.
حوزه آموزش
فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با شبیهسازی، به درک مفاهیم پیچیده و خارج از تجربه کمک شایانی کرده است. نیروهای نظامی با حضور در موقعیتهای شبیهسازی شده، مهارت مورد نیاز را در مواجهه با موقعیتهای خطرناک کسب می کنند. دانشجویان پزشکی با استفاده از این فناوری، در محیط شبیهسازی شده و بدون آسیب رساندن به بیماران، با عملکرد و اجزای بدن آشنا شده و مهارتهای موردنیاز را فرا میگیرند. دانش آموزان با این فناوری میتوانند تجربه حضور در اماکن خارج از شهر یا کشور خود را داشته باشند یا در آثار باستانی کشورهای دیگر گردش نمایند؛ به عنوان مثال Google Expeditions به دانش آموزان کمک کرده تا به سفرهای مجازی بروند و از مکانهایی مانند ایستگاه بینالمللی فضایی و جزایر Galapagos دیدن کنند.
حوزه شهر هوشمند
تکنولوژی AR و VR در حوزه شهر هوشمند با بهبود تجسم المانها، روند برنامهریزی و توسعه شهری را از نقشهها و ماکتها، به تخیل و ابتکار و مقایسه سناریوهای مختلف در زمان کمتر واگذار کرده است. علاوه بر این، در مقایسه با سناریوهای مختلف برنامهریزی شهری، تکنولوژی VR برای دقت در مسائلی که از چشم دور میماند، استفاده میشود.
آینده فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
موارد مطرح شده گوشهای از کاربردهای دو فناوری محبوب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در دنیای پیرامون ما است. این فناوری در سایر حوزهها مانند پزشکی، کشاورزی، صنایع خودرو و غیره در حال توسعه است. همگام با توسعه این فناوری اپلیکیشنها نیز برای بهبود و تسهیل فعالیتهای روزانه افراد در حال توسعه است؛ به عنوان مثال با قابلیت Part Finder در اپلیکیشن آمازون شما میتوانید از چیزی که در خانه دارید و میخواهید مشابه آن را تهیه کنید (و اسم آن را ندانید)، عکس بگیرید تا این اپلیکیشن با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده آن را تحلیل و اندازه آن را محاسبه کند؛ سپس آن را جستجو و پیشنهادات خود را ارائه کند.
فناوری AR/VR با غنی کردن اطلاعات دریافتی محیط پیرامون و تجربه واقعیت در محیط مجازی، مسیری هوشمند را برای آینده انسان نوید میدهد. موسسه Digital Capital در گزارشی پیشبینی کرده است که تا سال 2021 تعداد کاربران واقعیت افزوده شرکتهای اپل و گوگل به حدود 3 میلیارد خواهد رسید. بر اساس پیشبینی این موسسه، علیرغم اینکه نسبت کاربران واقعیت افزوده به واقعیت مجازی به مراتب بیشتر خواهد بود، اما این نسبت در سهم بازار مالی به این شکل نبوده و حجم بازار واقعیت مجازی نیز همانند واقعیت افزوده قابل توجه خواهد بود. پیشبینی شده است که ارزش بازار ابزارهای واقعیت مجازی تا سال 2022 به 15 میلیارد دلار و ابزارهای واقعیت افزوده به 90 میلیارد دلار خواهد رسید.