راهنمای ساخت انواع کیو آر کد در سایت کیوآرگرافی

بارکد هایی که امروزه در اکثر بسته بندی ها، منوی رستوران ها، کارت ویزیت ها و دیگر صنایع مشاهده می کنید، قابلیت این را دارند که اطلاعات متنوعی مانند لینک ها، اطلاعات تماس، عکس یا ویدئو را در خود جای بدهند و با یک اسکن توسط گوشی، این اطلاعات را به مخاطب نشان بدهند.

راهنمای ساخت انواع کیو آر کد در سایت کیوآرگرافی

کلمه qr-code مخفف عبارت Quick Response Code به معنی کد پاسخ سریع است. علت اسم گذاری این عبارت به دلیل رمزگشایی سریع و اسکن بسیار آسان آن است.

کیو آر کد در موارد مختلفی از صنایع کاربرد دارد، مانند:

  • بازاریابی: با اسکن کیو آر کدها، کاربران به صورت مستقیم به صفحات وب، محصولات یا خدمات مرتبط هدایت می‌شوند. این نوع کد معمولاً بر روی کارت ویزیت، بروشور، هدایای تبلیغاتی و سایر آیتم های تبلیغاتی قرار می‌گیرد و بسیار دیده می‌شود.
  • مدیریت موجودی و پیگیری: در برخی صنایع مانند خرده‌فروشی، انبارداری و رهگیری قطعات و دستگاه‌ها و غیره فعالیت‌هایی از جمله کنترل موجودی و پیگیری از لحظه ورود کالاها به انبار تا پس از فروش صورت می‌گیرد.
  • مکان‌یابی: در برخی مواقع، اهمیت دسترسی به مکان‌ها یا اطلاعات حساس، بسیار بالاست.
  • صنایع غذا و دارو: در صنایعی مانند بسته بندی محصولات غذایی و دارویی، مدیریت مواردی از قبیل تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و اطلاعات مربوط به محتوای محصولات بسیار مهم است.
  • صنعت گردشگری: در صنعت گردشگری، ارائه یک راهنمای گردشگری کامل و جامع برای مکان‌های گردشگری، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها با ارائه محتوای متنی و چندرسانه‌ای به بازدیدکنندگان بسیار ارزشمند است. این راهنماها می‌توانند اطلاعاتی درباره جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هر مکان، برنامه‌های گردشگری در هر منطقه و رویدادهای مهم محلی را ارائه کنند.

برخی از کاربردهای خلاقانه کیو آر کد در بسته بندی و تبلیغات

انواع کیو آر کد از بعد ساختاری و عملکردی

 

کیو آر کد استاتیک یا ایستا

کد QR استاتیک برای همیشه ثابت می‌ماند یعنی این کدها پس از ایجاد قابلیت ویرایش ندارند. از طریق این کدها می‌توان اطلاعات متنی مختلفی را مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل، لینک‌های وب و... را ذخیره و به اشتراک گذاشت.

در کیوآرکد استاتیک می توان تعداد محدودی کاراکتر را تعریف کرد و هرچه داده افزایش پیدا کند، ابعاد کیو آر کد هم افزایش می یابد و این امر موجب محدودیت در چاپ و اسکن می شود.

کیو آر کد داینامیک

کد QR داینامیک، یک نوع از کدهای QR است که به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات ذخیره شده در آن را به روز رسانی و تغییر دهید. در این نوع از کیوآرکدها، ابتدا محتوایی که شما ایجاد می‌کنید، بر روی یک لینک ذخیره می‌شود که به کیو آر کد متصل است. با این روش، شما قادر خواهید بود حتی پس از ساخت کیو آر کد ، به راحتی اطلاعات را ویرایش کنید و تغییرات مورد نیاز را در کد QR اعمال کنید، بدون اینکه نیاز باشد چاپ را عوض کنید. دیگر ویژگی های این کیو آر کد امکان ذخیره دیتا در قالب چند رسانه ای (ویدئو، عکس، صوت، اطلاعات تماس، فایل و ...) است.

کیو آر کد اینتراکتیو

این نوع از کدها به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر اسکن و دریافت محتوا، اطلاعات را در آن آپلود کنند. در واقع، این نوع کدها دوطرفه هستند و به کاربر امکان تعامل با آن و ارسال اطلاعات به مالک کیوآرکد را می‌دهند. به عنوان مثال، با اسکن کد QR می‌توانید به فرم‌های نظرسنجی، باشگاه مشتریان، اطلاع‌رسانی و غیره دسترسی داشته باشید و اطلاعات خود را در قالب پرسشنامه‌ها آپلود کنید.

انواع شکل ظاهری کیو آر کد

 روش ها و انواع طراحی های خلاقانه کیو آر کد

کیو آر کد ساده:

همان شکل اولیه کیو آر کد است، با رنگ سیاه و سفید که از پیکسل های مربعی تشکیل شده اند. این کیو آر کد ها در حال منسوخ شدن هستند و کمتر آن ها را در تبلیغات مشاهده می کنیم.

کیو آر کد گرافیکی:

این نوع کیو آر کد که ظاهر زیباتری دارد، می تواند در مرکز آن لوگو نیز داشته باشد و حتی نوع فرم، شکل چشمی ها و رنگ بخش های مختلف آن تغییر کند. این کیوآرکد با جلوه جذابی که دارد بیشتر در تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد و تا چند برابر بیشتر اسکن می شود.

کیو آر کد شفاف:

در این نوع، کیو آر کد بصورت شفاف یا شیشه ای طراحی می شود که می توان از لوگو یا تصویر دلخواه شما در پس زمینه آن استفاده کرد. در این حالت نقاط مرکزی پیکسل های کیو آر کد به رنگ سیاه و سفید پر رنگ هستند و اطراف نقاط به صورت شفاف در می آیند که باعث می شوند عکس پس زمینه قابل رویت باشد.

کیو آر کد طراحی شده با هوش مصنوعی:

بروز ترین روش ساخت کیو آر کد است. به این صورت که متن توصیف کننده طراحی را به هوش مصنوعی می دهیم تا کیو آر کد را با آن ترکیب کند.

انواع محتوا کیو آر کد

لینک:

اگر وبسایتی دارید که می خواهید مخاطب با اسکن کردن، مستقیم وارد سایت شما شود، این کیو آر کد مناسب شما است.

کارت ویزیت:

در کیو آر کد کارت ویزیت می توانید اطلاعاتی مانند شماره تماس، لوگو یا عکس پروفایل و دیگر اطلاعات متنی را وارد کنید به ویژه این امکان را دارد که با زدن دکمه "ذخیره به عنوان مخاطب" اطلاعات را در دفترچه تلفن خود ذخیره کنید.

چند منظوره:

کیو آر کد چندمنظوره به شما این امکان را می دهد که بغیر از اطلاعات تماس از رسانه های مختلف مانند تصاویر، ویدئو، دانلود فایل و لینک شبکه های اجتماعی هم استفاده کنید.

دانلود فایل:

با این کیو آر کد می توانید فایل پی دی اف کاتالوگ، راهنمای محصول یا رزومه خود را به اشتراک بگذارید.

صوتی:

کیو آر کد صوتی قادر است فایل صوتی مورد نظر شما را به منظور پخش موزیک، آهنگ و صدا، راهنمای محصول، پیام تبریک صوتی روی باکس گل و هدایا و غیره ارائه نماید.

ویدئو:

برای اشتراک گذاری ویدئو آموزشی، راهنمای محصول یا کارت تبریک و غیره می توانید از این نوع کیو آر کد استفاده کنید.

اسکن کیو آر کد با اپلیکیشن اسکنر

ساخت کیو آر کد در سایت کیوآرگرافی

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع کیو آر کد ها ارائه شد، اگر شما هم مایل هستید برای کسب و کار خود کیو آر کد داشته باشید از طریق سایت کیوآرگرافی اقدام کنید. برای ساخت کیو آر کد با کیوآرگرافی مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. مرورگر را باز کنید.
  2. به سایت https://qrgraphy.com بروید.
  3. "ورود و ثبت نام" را بزنید و وارد پنل سایت شوید.
  4. دکمه "ساخت کیو آر کد" را بزنید.
  5. محتوای دلخواه را انتخاب کنید.
  6. محتوا و لینک کوتاه را وارد کنید.
  7. کیوآرگرافی شما ساخته شد.
  8. جهت طراحی کیو آر کد می توانید روی "ویرایش طراحی" کلیک کنید.

طراحی گرافیکی با لوگو: این حالت طراحی، رایج ترین نوع کیوآرگرافی است که به شما اجازه می‌دهد لوگوی خود را بارگذاری کنید و طرح بدنه، گوشه و رنگ را به دلخواه انتخاب کنید. با کلیک بر روی دکمه ثبت نهایی، نوع فرمت مورد نظر خود را (png , svg) دانلود کنید.

طراحی شفاف با پس زمینه: لوگو یا عکس مورد نظر خود را آپلود می کنید و کیو آر کد را روی آن جایگذاری می کنید. دکمه ثبت نهایی را می زنید و فایل نهایی را دانلود می کنید.

ارسال نظر