انواع مدل‌های کیس استوک کدامند و کاربرد هر کدام چیست؟

کامپیوترها به عنوان یکی از ابزارهای ضروری و کاربردی در زندگی روزمره افراد اهمیت بسیاری دارند؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر، به دلیل افزایش نجومی قیمت ابزارهای الکترونیکی و تکنولوژی مانند گوشی‌های موبایل، کامپیوترها و تجهیزات جانبی آن‌ها، بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی این وسیله‌ها را تهیه کنند. یک راهکار معقولانه برای خرید این وسایل و به ویژه لپ‌تاپ و کامپیوتر، لوازم استوک است.

انواع مدل‌های کیس استوک کدامند و کاربرد هر کدام چیست؟

بیشتر افرادی که سر و کار زیادی با کامپیوتر دارند، اغلب ترجیح می‌دهند تا با خرید کیس استوک  و سپس استفاده از آن یا ارتقا قطعات داخلی آن سیستمی قدرتمند بسازند. کامپیوتر استوک از برندهای معروفی مانند HP، Dell و Lenovo، بسیار مقاوم بوده و معمولا قطعات داخلی آن نیز باکیفیت است؛ به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که اگر کیس‌های استوک تمیز از این برندها پیدا کردید، به جای خرید سیستم نو از آن‌ها استفاده کنید.

انواع مدل‌های کیس استوک

کیس‌های استوک که عموما سیستم‌های وارداتی هستند که به صورت نو و آکبند یا کارکرده جای خود را به نسل جدیدتر داده‌اند و با قیمت اقتصادی وارد کشور می‌شوند به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. همانطور که می‌دانید. امروزه اغلب برندهای معروف لوازم الکترونیکی، نسبت به ساخت و عرضه انواع سیستم‌های کامپیوتری اقدام می‌کنند.

در حالت کلی کیس‌ها علاوه بر نوع برند، در دو دسته رومیزی یا ایستاده قرار می‌گیرند و اغلب متناسب با سایز دسته‌بندی می‌شوند. البته علاوه بر سایز کیس، می‌توانید آن را بر حسب کاربردهایی که دارند نیز دسته‌بندی کنید. در ادامه به بررسی انواع هر کدام از این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم.

دسته‌بندی کیس‌های استوک از لحاظ سایز

کیس‌های استوک در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند؛ اما بیشتر کاربران با کیس‌های حجیم و بزرگ آشنا هستند که به آن‌‌ها کیس‌های تاور می‌گویند؛ اما بهتر است بدانید که کیس‌های کامپیوتری استوک در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند و هر کدام از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی 4 سایز مختلف از کیس استوک می‌پردازیم.

کیس Micro یا مینی کامپیوتر

به اصطلاح ساده، مینی کامپیوترها یا کیس‌های Micro سیستم‌های کوچکی هستند که معمولا از اندازه کوچک‌تری نسبت به کیس‌های معمولی برخوردارند. این مینی کامپیوترهای استوک دارای تجهیزات سخت‌افزاری زیادی مثل پردازنده، حافظه RAM و هارد دیسک هستند. معمولا این نوع کیس‌ها کوچک‌تر، اقتصادی‌تر و به نسبت ضعیف‌تر از کیس‌های بزرگ‌تر هستند و قابلیت ارتقا ندارند. مینی کامپیوترها اکثرا از پردازنده‌های شرکت‌های Intel و AMD استفاده می‌کنند و به فروش می‌رسند. این نوع سیستم‌ها با توجه به ابعاد بسیار کوچک برای فضاهای محدود بسیار مناسب است. با این حال با توجه به محدودیت در سیستم خنک‌ کننده کیس Micro، فعالیت‌های معمولی اداری بهترین کاربرد برای آن‌ها می‌باشد. کیس استوک HP EliteDesk 800 G2 Ultra Mini نمونه‌ای از این مدل می‌باشد.

کیس USFF

کیس‌های دست دوم سایز اولترا مینی با سایزهای USFF و USDT شناخته می‌شوند. این کامپیوترها بسیار کوچک‌تر از کیس‌های معمولی بوده و از نظر ابعادی ارتفاع نزدیک به یک خودکار دارند. در لوازم داخلی این کیس‌ها معمولا از قطعاتی استفاده می‌کنند که در اولترابوک‌ها یافت می‌شوند و ابعاد کلی این مدل کمی بزرگ‌تر از کیس میکرو است. با اینکه این کیس‌ها فاقد درایو نوری داخلی هستند؛ اما برای استفاده از حافظه‌های نوری می‌توانید یک درایو نوری روی آن نصب کنید. همچنین بعضی از مدل‌های کیس USFF استوک مانند Dell Optiplex 9020 دارای درایو نوری هستند و این تفاوت اصلی آن‌ها با کیس Micro است. کیس‌های USFF از امکانات بیشتری نسبت به کامپیوتر‌های میکرو برخوردارند اما تفاوت سایز زیادی ندارند.

کامپیوتر SFF یا مینی کیس استوک

مینی کیس یا کامپیوتر فرم SFF پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سایز کیس استوک می‌باشد و در تنوع بالایی عرضه می‌شود. از نظر ابعاد فیزیکی، این کیس‌ها تقریبا نصف کیس‌های تاور هستند و قابلیت ارتقا گسترده‌ای دارند. یکی از ویژگی‌های جالب این کیس‌ها، امکان استفاده از آن‌ها به صورت افقی و عمودی است. به‌دلیل مقاومت بدنه‌ای بالای این کیس‌ها، می‌توانید مانیتورهای سبک یا نیمه‌سنگین را روی آن‌ها قرار دهید. بهترین نوع نمایشگر برای استفاده کنار مینی ‌کیس‌ها، مانیتور استوک اروپا یا سفارش آمریکا می‌باشد. این مانیتور‌ها به علت طراحی استاندارد و مشترک بودن سازنده برای سیستم‌های SFF مناسب هستند و بهترین نتیجه را شامل ابعاد، درگاه و انتقال اطلاعات را در کنار مینی کیس استوک برای شما به همراه دارد.

8

همچنین در برخی از موارد، امکان ارتقاء کارت گرافیک نیز در آن‌ها وجود دارد. این کیس‌های کامپیوتری استوک معمولا دارای فضای مناسبی برای نصب راحت درایو نوری داخلی هستند و عمده آن‌ها دارای DVD-RW هستند. از نظر تنوع درگاه‌های ارتباطی نیز کیس‌های مینی مانند کیس‌های تاور از تعداد پورت‌های کافی برخوردار بوده و برای محیط‌های کاری اداری، خانگی، فروشگاهی و ... مناسب هستند. از این سیستم‌ها با توجه به سخت افزار قابل قبول می‌توان در فعالیت‌های نیمه حرفه‌ای استفاده کرد. مینی کیس HP EliteDesk 800 G3 SFF نمونه‌ای از این مدل است.

کیس Desktop

این نوع کیس کامپیوتر به عنوان ساده‌ترین کیس در بازار شناخته می‌شود. عموم کامپیوتر‌هایی که تا الان دیده‌اید از نوع دسکتاپ بوده‌اند و اغلب در خانه‌ها و محیط‌های کاری مشاهده می‌شوند و تنها قابلیت‌های ابتدایی و ساده برای استفاده از سیستم را فراهم می‌کند. هدف اصلی کیس‌های استوک دسکتاپ این است که تمامی قطعات داخلی را در داخل کیس نگه دارند تا حداکثر فضای قابل استفاده بودن برای قطعات داخلی فراهم شود.

این نوع کیس‌ها عمدتا برای افرادی مناسب هستند که قصد توسعه کامپیوتر خود یا استفاده از آن برای کاربردهای ساده و ابتدایی را دارند. کیس‌های دسکتاپ مانند لنوو مدل IdeaCentre 5 14IOB6 مناسب استفاده صنعتی یا طولانی مدت نیستند اما با توجه به گستره متنوع ارتقا آن‌ها در فعالیت‌های مختلف حرفه‌ای استفاده می‌شوند. این مدل با توجه به ابعاد مناسب دارای همه امکانات لازم هستند و قابلیت نصب انواع دستگاه‌های جانبی یا کارت‌های توسعه را دارند.

کیس Tower

کیس‌های دست دوم سایز تاور، به عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین کیس‌های موجود شناخته می‌شوند. آن‌ها معمولا دارای تعداد زیادی پورت USB و پورت‌های خروجی تصویر مانند HDMI، VGA و DisplayPort هستند که با مادربرد متناسب با سایز آن‌ها هماهنگ شده‌اند. همچنین، پورت LAN جهت اتصال به شبکه‌های داخلی در این کیس‌ها وجود دارد.

این کیس‌ها معمولا فضای کافی برای نصب درایو نوری داخلی دارند؛ اما اگر نیاز به استفاده از حافظه‌های نوری CD/DVD ندارید، می‌توانید از این فضا برای نصب پورت‌های USB بیشتر یا ایجاد کشوهایی برای نگهداری کابل‌های ارتباطی استفاده کنید. این مدل برای فعالیت‌های حرفه‌ای کاملا مناسب هستند و همه نیاز‌های شما را برطرف می‌کنند. در صورتی که نیاز به سیستم گیمینگ دارید کیس تاور بهترین گزینه برای شماست اما کیس‌های دسکتاپ هم توانایی اجرای قابل قبول بازی‌ها را دارند.

این کیس‌های کامپیوتری استوک معمولا امکان ارتقاء پردازنده اصلی، کارت گرافیک، ظرفیت حافظه اصلی و رم را نیز دارند. حتی می‌توانید همزمان از حافظه‌های پرسرعت SSD و حافظه‌های پرظرفیت HDD استفاده کنید تا به همراه فضای ذخیره‌سازی بالا، سرعت بارگذاری فایل‌های حجیم را نیز بهبود بخشید. HP Workstation Z440 نمونه‌ای از این مدل است.

9

انواع کیس کامپیوتری استوک از لحاظ نوع کارکرد

کیس‌های کامپیوتری استوک از نظر کاربرد آن‌ها نیز شامل کیس‌های دسکتاپ و کیس‌های ورک استیشن می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

کیس استوک دسکتاپ یا معمولی

کیس‌های دسکتاپ معمولا از مادربردهای متوسط، پردازنده‌های AMD یا Intel و کارت گرافیک‌های یکپارچه با پردازنده معمولی استفاده می‌کنند؛ اما باید توجه داشت که برخی از مادربردها توانایی ارائه امکانات بیشتری را نیز دارند. از این رو با ارتقاء پردازنده، کارت گرافیک و حافظه RAM، می‌توانید یک دستگاه با توان پردازشی بالا برای خود بسازید. این نوع کیس‌ها مناسب برای کارهای اداری، استفاده خانگی، کارهای دانشجویان و تولید محتوا هستند.

کیس استوک ورک استیشن

کیس‌های ورک استیشن با استفاده از سخت‌افزار حرفه‌ای از مادربرد تا پردازنده و کارت گرافیک، به طور چشمگیری سریع‌تر از کیس‌های معمولی برای اجرای برنامه‌های حرفه‌ای عمل می‌کنند. این نوع کیس‌های دست دوم مناسب برای افراد حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف از انیمیشن تا تدوین و تحلیل فایل‌های تصویری با حجم بالا و گیمینگ هستند. آن‌ها همچنین دارای تعداد زیادی پورت USB و پورت‌های خروجی تصویری حرفه‌ای مانند DVI و DisplayPort هستند و برای استفاده طولانی مدت طراحی شده‌اند.

فروشگاه اینترنتی دانش رایانه مرجع مطمئن خرید انواع کیس استوک

 

آشنایی با انواع کیس‌های استوک برای خرید و انتخاب بهترین نوع آن، اهمیت بسیاری دارد. کیس‌های استوک موجود در بازار تنوع بالایی دارند و برای انتخاب بهترین نوع باید به عوامل مهمی توجه کنید. همچنین بهتر است تا در ابتدا نیازهای خود را بسنجید و متناسب با شرایط و نیاز خود از کیس‌هایی با سایز و عملکرد مناسب استفاده کنید. با این حال با توجه به شرایط خاص کیس‌های استوک انتخاب فروشگاهی مطمئن برای خرید این مدل محصولات بسیار حائز اهمیت است.

فروشگاه اینترنتی دانش رایانه با داشتن تجربه و مجوز‌های لازم یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید انواع مانیتور، لپ تاپ و کیس استوک است. محصولات استوک دانش رایانه با داشتن ضمانت سلامت و انجام تست‌های کامل فنی دارای کیفیت عالی هستند و با یک هفته مهلت تست در سریع ترین زمان به سراسر کشور ارسال می‌شوند. تمام قطعات کیس‌ها در این فروشگاه توسط متخصصان آزمایش و سلامت آن‌ها تایید می‌شود. اگر قصد خرید ایمن و مطمئن کیس استوک با بهترین قیمت را دارید به سایت فروشگاه دانش رایانه مراجعه کنید.

منبع : دانش رایانه

 

ارسال نظر