لایت کوین یا بیت کوین؟ بررسی ارز های دیجیتال LTC و BTC

لایت کوین یا بیت کوین؟ مقایسه ۲ رقیب؟ یا رفیق! اغلب بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران کریپتو با این سوال مواجه می شوند.

لایت کوین یا بیت کوین؟ بررسی ارز های دیجیتال LTC و BTC

لایت کوین یا بیت کوین؟ مقایسه ۲ رقیب؟ یا رفیق! اغلب بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران کریپتو با این سوال مواجه می شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد مقایسه لایت کوین یا بیت کوین صحبت کنیم و این سوال را مطرح کنیم که لایت کوین بهتر است یا بیت کوین؟

در ادامه، پس از مروری کوتاه بر هر دو ارز دیجیتال، آن‌ها را با هم مقایسه کرده و در مورد فرق بیت کوین و لایت کوین به تفصیل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال دنیاست که در سال 2008 میلادی توسط فردی – یا گروهی – ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد.

ساتوشی ناکاموتو در تاریخ 31 اکتبر 2008 تصمیم گرفت که وایپ پیپر این ارز دیجیتال را منتشر کند.این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» به لیست ایمیل محدودی از اعضای سایبر پانک ارسال می‌شود.

مهم‌ترین نکته در خصوص بیت کوین هم همین همتا به همتا (Peer to Peer) بودن بیت کوین است. ویژگی‌که قرار بود آن را از اعتماد به یک طرف ثالث هرچند معتمد بی‌نیاز کند. اساساً همین امر نیز باعث شد تا ایده ناکاموتو مورد توجه بسیاری قرار بگیرد.

بیت کوین در دورانی معرفی شد که مردم و اقتصاد، چوب اعتماد به سیستم‌های مالی متمرکز را می‌خوردند – بحران مالی 2008-2009 در جریان بود – و معرفی چنین فناوری مالی غیر متمرکزی به شدت جذاب به نظر می‌رسید.

بیت کوین در حال حاضر با بیش از 880 میلیارد دلار ارزش بازار، اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان است که در مقایسه با کل ارزهای دیگر بازار (چه دیجیتال و چه فیات)، توانسته رشد قیمتی شگفت‌انگیزی را طی این حدود 15 سال تجربه کند. با این حال، هنوز هم هویت خالق این ارز، ساتوشی ناکاموتو در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است!

آشنایی با لایت کوینلایت کوین (Litecoin) که به اختصار آن را LTC نیز می‌نامند یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است.

این ارز دیجیتال در سال 2011 میلادی توسط چارلی لی (Charlie Lee) به دنیا معرفی شد. لی از کارمندان اسبق شرکت گوگل (Google) بود که لایت کوین را با هدف تکمیل برخی از ایرادات و نواقص بیت کوین طراحی کرد.

لایت کوین هم درست مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتاست، با این تفاوت که برای انتقال سریع‌تر تراکنش‌ها از بلاکچین‌های مختلفی استفاده می‌کند. پلتفرم لایت کوین نیز کاملاً غیر متمرکز بوده و در قالب یک پلتفرم متن باز یا منبع باز (Open Source) در اختیار همه قرار گرفته است.

فرق بیت کوین و لایت کوین

برای درک فرق بیت کوین و لایت کوین، بد نیست نگاهی کلی به ویژگی‌های این دو ارز دیجیتال محبوب داشته باشیم:

 

بیت کوین (Bitcoin)

لایت کوین (Litecoin)

سال راه‌اندازی

2008 میلادی

2011 میلادی

توسعه دهنده

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

چارلی لی (Charlie Lee)

توکن بومی

بیت کوین (BTC)

لایت کوین (LTC)

نوع توکن

بومی

ERC-20

مکانیسم اجماع

گواه اثبات کار (Proof of Work)

گواه اثبات کار (Proof of Work)

الگوریتم هش

SHA-256

Scrypt

زبان برنامه‌نویسی

++C

++C

قراردادهای هوشمند

دارد

دارد

سرعت تراکنش‌ها (TPS)

5

54

زمان تولید بلوک جدید

10 دقیقه

2.5 دقیقه

سقف کوین

21 میلیون کوین

84 میلیون کوین

ارزش کل قفل شده (TVL)

حدود 327 میلیون دلار

حدود 4.5 میلیون دلار

ارزش بازار (Market Cap)

حدود 895 میلیارد دلار

حدود 5 میلیارد دلار

قیمت توکن بومی شبکه

حدود 45,000 دلار

حدود 75 دلار

* توجه کنید که داده‌های کمی این جدول نظیر ارزش بازار یا قیمت توکن به دلیل نوسانات شدید بازار ممکن است تغییر پیدا کنند. درج این ارقام در جدول صرفاً به منظور مقایسه ارزش دو توکن در بازار است.

مقایسه تشریحی لایت کوین یا بیت کوین

همان‌طور که در جدول نیز مشاهده کرد، لایت کوین در واقع به نوعی یک نمونه سبک‌تر از بیت کوین است. اساساً به همین دلیل هم لی اسم این ارز دیجیتال را لایت – در لغت به معنی سبک – کوین گذاشته است. عمده‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توان بین لایت کوین یا بیت کوین بررسی کرد عبارتند از:

نوع توکن بومی

توکنی که در شبکه بیت کوین معرفی شده است، یک توکن بومی برای بلاکچین بیت کوین. این در حالی است که توکن لایت کوین قابلیت استفاده از دیگر بلاکچین‌ها را نیز دارد تا بتواند با سرعت بیشتری تعداد بالاتری تراکنش را انجام دهد. این توکن، بر استاندارد ERC-20 مبتنی است.

مکانیسم اجماع

با وجود این‌که هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین از مکانیسم اجماع گواه اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند، امابیت کوین از الگوریتم سنتی SHA-256 برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این در حالی است که لایت کوین از الگوریتم نسبتاً جدیدتری به نام اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند.

استفاده از این الگوریتم جدید، برخی مزیت‌ها به لایت کوین در مقابل بیت کوین داده است:

  • اسکریپت به توان محاسباتی کمتری نیاز دارد
  • استخراج لایت کوین به مراتب آسان‌تر است
  • مصرف انرژی اسکریپت کم‌تر است

سرعت تراکنش‌ها

سرعت تراکنش‌ها (Transaction Per Second) که معمولاً آن را با نماد اختصاری TPS نشان می‌دهند، در شبکه لایت کوین بسیار بالاتر است. بیت کوین TPS-7 را پردازش می‌کند، در حالی که در شبکه لایت کوین قابلیت پردازش 54 تراکشن در هر ثانیه وجود دارد.

به علاوه، شبکه بیت کوین به نحوی طراحی شده است تا در هر 10 دقیقه امکان ایجاد یک بلوک وجود داشته باشد (برای تنظیم این معیار از سختی شبکه (Network Difficulty) استفاده می‌شود). در لایت کوین، هر بلوک در عرض حدود 2.5 دقیقه ایجاد می‌شود. پس سرعت ایجاد بلوک‌ها در لایت کوین 4 برابر بیت کوین است.

سقف کوین و توزیع

ساتوشی ناکاموتو برای این‌که به بیت کوین خاصیت ضد تورمی بدهد، سقف کوین‌های قابل استخراج بیت کوین را 21 میلیون کوین در نظر گرفته است. در لایت کوین، این رقم معادل 84 میلیون کوین است؛ یعنی دقیقاً 4 برابر بیت کوین.

قیمت و ارزش بازار

بیت کوین چه از نظر قیمت و چه از نظر ارزش بازار (Market Cap) در حال حاضر اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیاست. ارزش بازار دو ارز نیز تفاوت فاحشی باهم دارند.

لایت کوین یا بیت کوین، کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

این‌که بین لایت کوین یا بیت کوین قرار باشد یکی را انتخاب کنیم، به مورد استفاده ما و استراتژی‌مان در بازار بستگی دارد. همان‌طور که مشاهده کردید، سرعت تراکنش‌ها، تنوع شبکه‌های بلاکچینی و قابلیت استخراج در لایت کوین به مراتب بالاتر است. با این اوصاف، احتمالاً افرادی که به دنبال یک کپی سبک‌تر از بیت کوین برای انجام تراکنش‌های خود هستند شاید بهتر باشد از لایت کوین استفاده کنند.

به علاوه، لایت کوین نوسانات به مراتب بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. پس افرادی که به دنبال ترید کردن (Trading) هستند بیشتر به دنبال لایت کوین می‌روند و افرادی که در صدد سرمایه‌گذاری‌ (Investing) هستند، ثبات نسبی بیت کوین را ترجیح می‌دهند.

جمع‌بندی

لایت کوین یا بیت کوین، هر دو جزو ارزهای دیجیتال محبوب، امن و کاربردی در کریپتو هستند. با این حال، برخی تفاوت‌‌ها میان این دو باعث شده است تا این سوال برای بسیاری مطرح شود که بین لایت کوین یا بیت کوین کدام را انتخاب کنند. در مقاله فوق، به تفصیل در این خصوص صحبت شده است.

 

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

ارسال نظر