قبل از سفر به تبریز باید حتما این نکات را بدانید

تبریز مشهور به شهر اولین‌ها، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعددی دارد و برهمین اساس به مقصد گردشگری محبوبی برای ایرانیان و حتی افراد غیرایرانی تبدیل شده است.

قبل از سفر به تبریز باید حتما این نکات را بدانید

برای سفر به تبریز روش‌های متنوعی پیش روی شما خواهد بود، اما اکثر افراد به دلیل مقرون به صرفه بودن و جذابیت بیشتر با خرید بلیط قطار تهران تبریز به این شهر زیبا سفر می‌کنند. در این مطلب چند نکته کاربردی که پیش از سفر به این شهر تاریخی باید بدانید را توضیح داده‌ایم.

به شرایط جوی و آب و هوای تبریز توجه کنید

قبل از سفر به تبریز باید بدانید که این شهر در منطقه‌ مرتفع کوهستانی واقع شده است؛ به همین دلیل، زمستان‌هایی پربارش و سرد دارد؛ نه تنها زمستان بلکه پاییز تبریز نیز سرد و برفی و حتی در آذر یخبندان می‌شود. در مقابل یکی از محاسن مناطق کوهستانی این است که بهاری دلپذیر و تابستان‌هایی خنک دارند. بنابراین، به عنوان یک نکته پیش از سفر به این شهر باید حواستان به شرایط جوی تبریز باشد و فصل مناسب را برای بازدید از این شهر انتخاب کنید.

بهترین فصل برای سفر به تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز براساس آب و هوا و شرایط جوی، نیمه اول سال به ویژه از اردیبهشت تا اواخر شهریور است. در این ایام تبریز زیباتر از هر زمانی است و شما می‌توانید با خیال راحت به گشت‌وگذار در شهر بپردازید و از جاذبه‌های طبیعی تبریز نیز دیدن کنید.

بهترین روش سفر به تبریز را انتخاب کنید

نکته بعدی در مورد روش‌ سفر به تبریز است. برای سفر به این کلانشهر هم راه هوایی و هم راه‌های جاده‌ای و ریلی را پیش رو دارید. بسته به سلیقه و بودجه سفر می‌توانید هرکدام را انتخاب کنید؛ اما هرکدام چالش‌هایی دارند که بهتر است آن را بررسی کنیم.

سفر به تبریز با هواپیما

تبریز یکی از کلانشهرهای ایران است که فرودگاه بین‌المللی دارد. در فرودگاه شهید مدنی تبریز پروازهای تجاری زیادی صورت می‌گیرد. این فرودگاه نقش مهمی در حمل و نقل هوایی کشور ایفا می‌کند. اکثر مسافران ترجیح می‌دهند با هواپیما به تبریز سفر کنند که در این صورت در مدت زمانی کوتاهی به این شهر خواهند رسید. بزرگترین چالش سفر با هواپیما، قیمت بالای بلیط آن است که افراد را از سفر با این وسیله منصرف می‌کند. البته بعضی دیگر از افراد به دلیل استرس و یا نیاز به حمل بار بیشتر و موارد دیگر ترجیح می‌دهند روش‌های دیگر را برای سفر به تبریز انتخاب کنند.

سفر به تبریز از راه جاده

جاده‌های متصل به تبریز به صورت آزادراه هستند و رانندگی در آنها ایمنی بیشتری دارد. با این‌حال سفر از راه جاده نیز با چالش‌های مختص به خود همراه است؛ برای مثال، در ایام پیک سفر به تبریز، جاده‌ها شهر بسیار شلوغ می‌شود و چه با خودروی شخصی و چه با اتوبوس، خستگی زیادی را به وجود می‌آورد. بر همین اساس بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از راه ریلی به سفر تبریز کنند.

سفر به تبریز با قطار

قطار امن‌ترین، ارزان‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای مسافرت‌های دور و نزدیک است. از طرفی لذت تماشای مناظر از پنجره‌های قطار فرق زیادی با اتوبوس یا خودروی شخصی دارد. فاصله تهران تا تبریز با قطارهای مختلف متفاوت است؛ به طورکلی، یک قطار معمولی مسافت این دو شهر را بین 11 تا 12 ساعت طی می‌کند و پیمودن این مسافت با قطارهای سریع السیر 6 ساعت زمان می‌برد.

سفر با قطار مزایای دیگری هم دارد. از جمله می‌توانیم به ایمنی، نبودن ترافیک، ارائه خدمات در کوپه‌ها، سرویس بهداشتی، صرف وعده‌های غذایی، داشتن حریم خصوصی در صورت رزرو کوپه دربست و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم.

توجه داشته باشید در نیمه اول سال به ویژه تابستان، تبریز بسیار شلوغ می‌شود و مسافران زیادی در شهر حضور دارند؛ بنابراین، ممکن است نتوانید بلیط قطار تهران تبریز را بلیط تهیه کنید؛ برهمین اساس بهتر است از چند هفته زودتر برای رزرو بلیط اقدام نمایید.

رزرو هتل و اقامتگاه را به لحظات آخر موکول نکنید

تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ جذب گردشگر است و هر سالانه افراد زیادی به این شهر سفر می‌کنند؛ برهمین اساس گزینه‌های اقامتی متنوعی از هتل‌های لوکس تبریز تا هتل‌های اقتصادی، هتل آپارتمان‌ها و مهمانسراها در این شهر وجود دارند. یکی دیگر از نکات مهم پیش از سفر به تبریز رزرو هتل و اقامتگاه در این شهر است. همانطور که بیان کردیم، در ایام پیک سفر یعنی در اواخر بهار و سه ماه دوم تابستان، مسافران بسیاری به تبریز می‌روند. در این ایام رزرو هتل در تبریز دشوار است. توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید در ایام پربازدید به تبریز سفر کنید، حتما از روزها و حتی هفته‌ها قبل برای رزرو هتل در این شهر اقدام نمایید.

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز برنامه ریزی کنید

تبریز جاهای دیدنی بسیاری دارد و مسلما بازدید از تمامی آنها در یک سفر کوتاه میسر نیست. برای مدیریت بهتر زمان بهتر است پیش از سفر جاهای دیدنی تبریز و نحوه دسترسی به آنها را بشناسید تا برنامه‌ریزی بهتری برای بازدید از آنها انجام دهید. در ادامه روش‌های حمل و نقل عمومی و همچنین برخی از جاذبه‌های گردشگری تبریز را بیان کرده‌ایم.

وسایل حمل و نقل عمومی در تبریز

برای رفت و آمد در داخل شهر تبریز تاکسی‌، تاکسی‌های آنلاین، اتوبوس معمولی، اتوبوس BRT و مترو را در اختیار دارید. کرایه تاکسی‌ها در تبریز به صورت نقدی یا با استفاده از کارتخوان است. این شهر 75 خط اتوبوس به صورت معمولی یا تندرو (BRT) دارد که کرایه آنها با کارت بلیط الکترونیک پرداخت می‌شود.

تبریز در حال حاضر فقط یک خط فعال مترو دارد که از ائل گلی تا شهرک نور را طی می‌کند. در این شهر طرح ترافیک در محدوده بازار تاریخی تبریز که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است، اجرا می‌شود.

جاهای دیدنی تبریز

از مهم‌ترین اماکن دیدنی تبریز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بازار سرپوشیده

  • کوه‌های آلاداغ لار

  • ربع رشیدی

  • موزه آذربایجان

  • کوه عینالی

  • مسجد کبود

  • مقبره الشعر

  • تالاب قوری گل

  • خانه مشروطه تبریز

  • ائل گلی

  • و ....

فلای تودی؛ تجربه سفری امن و آسان

اگر می‌خواهید بدون استرس از یافتن بلیط قطار یا رزرو هتل در تبریز به این شهر سفر کنید، حتماً پیش از سفر، بلیط و محل اقامت موردنظرتان را از سایت فلای تودی رزرو کنید. فلای تودی بزرگترین مرجع رزرواسیون بلیط آنلاین در ایران است که امکان رزرو بلیط قطار تهران تبریز و سایر مسیرها به این شهر را تنها در چند دقیقه فراهم کرده است. از طریق سایت فلای تودی خدمات دیگری همچون رزرو هتل خارجی، خرید بلیط هواپیما برای مقاصد داخلی و خارجی، خرید تورهای مسافرتی و انجام مراحل درخواست ویزا برای بسیاری از کشورها را دریافت خواهید کرد.

 

ارسال نظر