مهمترین موارد جعبه تقسیم ساختمان

اهمیت برق کشی ساختمان به حدی است که کوچکترین نقص و ایرادی در آن می‌تواند خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. برای توزیع و انشعاب صحیح سیم‌های برق، از جعبه تقسیم ساختمان استفاده می‌شود.

مهمترین موارد جعبه تقسیم ساختمان

برق کشی ساختمان، به عنوان شاهرگ حیاتی یک بنا، نقشی اساسی در تامین روشنایی، انرژی و آسایش ساکنین ایفا می‌کند. سیم‌ها، لوله‌ها، کلیدها و پریزها، شبکه‌ای نامرئی را تشکیل می‌دهند که بدون وجود آن، زندگی در دنیای مدرن امروزی غیر ممکن خواهد بود. از روشنایی و تهویه گرفته تا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، همه و همه به این شبکه پیچیده و پنهان وابسته هستند. اهمیت برق کشی ساختمان به حدی است که کوچکترین نقص و ایرادی در آن می‌تواند خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. برای توزیع و انشعاب صحیح سیم‌های برق، از جعبه تقسیم ساختمان استفاده می‌شود.

 

جعبه تقسیم ساختمان چیست؟

جعبه تقسیم ساختمان، قطعه‌ای کاربردی و حیاتی در شبکه سیم‌کشی است که وظایف مهمی را بر عهده دارد. این قطعه، فضایی امن و مناسب برای نظم دهی به اتصالات برقی فراهم می‌کند و انسجام بیشتری به سیم‌کشی ساختمان می‌بخشد. جعبه تقسیم‌ها، جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم‌های سیم‌کشی هستند که وظیفه نظم‌دهی، انشعاب‌گیری و حفاظت از سیم‌ها را بر عهده دارند. این محفظه‌های فلزی یا پلاستیکی، اتصالات و انشعابات سیم‌ها را در خود جای داده و به عنوان نقطه‌ای برای انشعاب گرفتن از مسیر اصلی سیم‌کشی عمل می‌کنند.

فرض کنید قصد دارید یک لوستر را به سقف اتاق خود نصب کنید. برای این کار، به چندین سیم نیاز دارید که از طریق لوله برق یا کابل به لوستر متصل شوند، اما چگونه می‌توان انشعاب این سیم‌ها را از سیم‌های اصلی برق گرفت؟ در اینجا، جعبه تقسیم به کمک شما می‌آید. شما می‌توانید سیم‌های اصلی برق را به ترمینال‌های داخل جعبه تقسیم متصل و سپس از این ترمینال‌ها، انشعابات لازم برای لوستر را جدا کنید.

 

کاربرد جعبه تقسیم ساختمان

جعبه تقسیم ساختمان، محل اتصال سیم‌های برق، قبل از انشعاب به سایر نقاط منزل است. این جعبه‌ها به عنوان محافظی برای سیم‌ها عمل کرده و از آن‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی، آلودگی، رطوبت و گرد و غبار محافظت می‌کنند. به عبارت دیگر جعبه تقسیم ساختمان محفظه‌ای است که برای انشعاب و توزیع برق از یک منبع به چندین خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این جعبه محل اتصال سیم‌ها برای ایجاد انشعاب در مسیر سیم‌کشی برق است. به عنوان مثال، یک جعبه تقسیم می‌تواند برق را از یک منبع تغذیه به چندین چراغ مختلف، پریز برق یا سایر تجهیزات الکتریکی در یک ساختمان یا محل کار توزیع کند. به طور استاندارد سه نوع سیم اصلی در جعبه تقسیم وجود دارد.

  • سیم گرم (سیاه): این سیم برق را از منبع تغذیه به لوازم برقی منتقل می‌کند.
  • سیم خنثی (سفید): این سیم جریان برق را از لوازم برقی به منبع تغذیه باز می‌گرداند.
  • سیم زمین یا ارت (سبز یا قهوه‌ای): این سیم در صورت بروز نقص الکتریکی، جریان برق را به زمین هدایت کرده و از افراد و تجهیزات در برابر شوک الکتریکی محافظت می‌کند.

علاوه بر سیم‌های اصلی، از سیم‌های دیگری با رنگ‌های مختلف برای عملکردهای ثانویه و روشنایی در جعبه تقسیم استفاده می‌شود.

 

انواع جعبه تقسیم ساختمان

هنگام نصب جعبه تقسیم ساختمان می‌بایست از جعبه‌های مناسب و به تعداد مورد نیاز استفاده شود. این جعبه‌های الکترونیکی اندازه و شکل‌های مختلفی دارند و از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند. همچنین، باید نمونه‌ای را انتخاب کنید که توانایی تحمل بار مورد نیاز برای لوازم برقی پرمصرف را داشته باشد.

 

از نظر جنس

  • جعبه تقسیم فلزی: این نوع جعبه‌ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه، حرارت و رطوبت برخوردارند و برای استفاده در محیط‌های خارجی و مکان‌های مرطوب مناسب هستند. چنانچه از لوله‌های فلزی برای اجرای سیم‌کشی ساختمان استفاده شده، جعبه‌های فلزی مناسب‌تر هستند.
  • جعبه تقسیم پلاستیکی: این نوع جعبه‌ها سبک‌تر و ارزان‌تر از نوع فلزی هستند و برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسبند. اگر از لوله برق پلاستیکی به عنوان مجرای سیم‌کشی ساختمان استفاده شده، نصب هر یک از جعبه تقسیم‌های فلزی یا پلاستیکی مجاز است.

___

جعبه تقسیم پلاستیکی

 

بر اساس محل نصب

  • جعبه تقسیم توکار: این نوع جعبه‌ها داخل دیوار یا سقف نصب می‌شوند و به دلیل پنهان بودن، فضای کمتری اشغال می‌کنند و ظاهر زیباتری دارند.
  • جعبه تقسیم روکار: این نوع جعبه تقسیم‌ها بر روی دیوار یا سقف نصب می‌شوند و برای مکان‌هایی که امکان نصب توکار وجود ندارد، مانند سطوح بتنی یا کاشی کاری شده، مناسب هستند.

 

بر اساس درجه حفاظت

  • جعبه تقسیم IP44: این نوع جعبه‌ها در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاومند و برای استفاده در محیط‌های خارجی مانند حیاط و بالکن مناسب می‌باشند.
  • جعبه تقسیم IP65: این نوع جعبه‌ها در برابر آب و گرد و غبار مقاومت بیشتری دارند و برای استفاده در محیط‌های بسیار مرطوب مانند حمام و استخر و کارگاه‌های صنعتی، اتاق کنترل و... مناسب هستند.

 

چرا استفاده از جعبه تقسیم ساختمان ضروری است؟

نصب جعبه تقسیم، اقدامی پیشگیرانه برای ارتقای ایمنی سیستم برق ساختمان است. متخصصان برق، به جای استفاده از انشعاب جعبه‌های برق موجود، سیم جدیدی را از صفحه اصلی برق به جعبه تقسیم می‌آورند. این کار برای جلوگیری از اضافه بار مدار و محافظت در برابر آتش‌سوزی احتمالی برق انجام می‌شود.

 

نکات کلیدی در نصب جعبه تقسیم

  • استفاده از سیم جدید Romex: هنگام اضافه کردن مدار به خانه‌های قدیمی، می‌بایست از سیمی جدید Romex که از صفحه برق منشا می‌گیرد، استفاده شود. اتصال تجهیزاتی مانند تلویزیون‌های صفحه‌تخت بزرگ یا رایانه‌های حاوی اطلاعات مهم به پریزهای دو سیم قدیمی، خطرآفرین است.
  • خرید جعبه تقسیم مناسب: جعبه‌های تقسیم را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های سخت‌افزار یا لوازم خانگی پیدا کنید. این جعبه‌ها ارزان‌قیمت هستند و ایمنی سیستم برق ساختمان را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. هنگام خرید، برای هر جعبه تقسیم غیرمستقیم که معمولا در گاراژ یا اتاق زیر شیروانی قرار دارند، چند پوشش اضافی نیز تهیه کنید.

 

محل نصب جعبه تقسیم

برق‌کاران به طور معمول جعبه تقسیم ساختمان را در قسمتی که استحکام بالایی دارد نصب می‌کنند. این کار در صورتی که جعبه تقسیم تامین کننده برق وسایل روشنایی است، ضروری می‌باشد. برخی از جعبه‌های تقسیم دارای بال‌هایی هستند که در سوراخ دیوار گچ‌بری شده جای می‌گیرند، اما این نوع جعبه‌ها به اندازه کافی محکم و پایدار، برای تحمل وزن یک وسیله ثابت نیستند.

nnn

نصب جعبه تقسیم، اقدامی پیشگیرانه برای ارتقای ایمنی سیستم برق ساختمان است.

 

آشنایی با برق کشی ساختمان

مجتمع آموزشی فنی سازان دوره‌های برق کشی ساختمان را در سطوح مختلف برگزار می‌کند. از مزایای این دوره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آموزش جامع و کامل: در این دوره‌ها، تمامی مباحث مربوط به برق کشی ساختمان، از مفاهیم پایه تا سیم کشی و نصب تجهیزات برقی، به صورت کامل و جامع آموزش داده می‌شوند.
  • مدرسین مجرب: اساتید این دوره‌ها از مهندسین و برقکاران مجرب و متخصص هستند که به زبان ساده و قابل فهم، دروس را ارائه می‌دهند.
  • کارگاه‌های عملی: در کنار آموزش‌های تئوری، کارگاه‌های عملی نیز برگزار می‌شوند تا بتوانید مهارت‌های عملی خود را در زمینه برق کشی ساختمان ارتقا دهید.

دوره‌های برق کشی ساختمان مجتمع آموزشی فنی سازان برای افراد علاقه‌مند به یادگیری برق کشی ساختمان، علاقه‌مندان به حرفه برقکاری، برقکاران و مجریان تاسیسات برقی که به دنبال ارتقای مهارت‌های خود هستند، برنامه‌ریزی شده‌اند. مجتمع آموزشی فنی سازان با ارائه دوره‌های تاسیسات ساختمان در سطوح مختلف، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای انجام کارهای برقی ساختمان را به صورت اصولی و ایمن بیاموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره‌ها، می‌توانید به سایت مجتمع آموزشی فنی سازان مراجعه نمایید.

 

ارسال نظر