کابل شبکه CAT6 یا CAT5e

چگونه بهترین کابل اترنت را برای شبکه خانگی یا تجاری خود انتخاب کنید؟

کابل شبکه CAT6 یا CAT5e

برای ساخت یک شبکه کابلی پایدار و قابل اعتماد، انتخاب یک دسته مناسب از کابل اترنت بسیار ضروری است. با انبوهی از گزینه های موجود در بازار، از Cat5e و Cat6 تا Cat6a، و Cat8 پیشرفته، فرآیند تصمیم گیری می تواند طاقت فرسا باشد. بنابراین، چگونه بهترین کابل اترنت را برای شبکه خانگی یا تجاری خود انتخاب کنید؟ شایان ذکر است که انتخاب آخرین کابل های استاندارد همیشه یک راه حل مقرون به صرفه نیست.

در شبکه های مدرن، کابل های Cat5e و Cat6 می توانند به عنوان رایج ترین گزینه ها برجسته شوند. بیایید تفاوت های بین آنها را بررسی کنیم و مطمئن شویم که آیا ارتقاء زیرساخت شبکه شما تضمین شده است یا خیر. برای به دست آوردن همه چیز در مورد این دو دسته کابل اترنت، ادامه مطلب را بخوانید.

کابل Cat5e چیست

Cat5e که به عنوان کابل رده 5e نیز شناخته می شود، یک نسخه تقویت شده از کابل اترنت Cat5 است. کابل اترنت Cat5 تا حدودی قدیمی در نظر گرفته شده است، بنابراین به تدریج با کابل Cat5e جایگزین شده است. استاندارد Cat5e که در سال 1999 منتشر شد، با پشتیبانی از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه به نقطه عطفی دست یافت. این کابل اصلی اترنت در برنامه های فعلی شبکه است. به طور کلی، کابل های Cat5e بدون محافظ هستند و از چهار جفت پیچ خورده تشکیل شده اند.

کابل Cat6 چیست

کابل شبکه cat6 توسط انجمن صنعت مخابرات (TIA) در سال 2002 منتشر شد. Cat6 نسخه بهبود یافته Cat5 و Cat5e است، بنابراین سرعت و پهنای باند بالاتری دارد. این کابل‌های Cat6 در دو نوع شیلددار و بدون محافظ عرضه می‌شوند که انعطاف‌پذیری را در تنظیمات شبکه خود به کاربران ارائه می‌دهند. کابل های Cat6 با هشت سیم مسی که به چهار جفت پیچ خورده اند می توانند سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را در فاصله 180 فوتی (55 متری) ارائه دهند. قابل ذکر است که کابل Cat6 با کابل های Cat5 و Cat5e سازگار است. کابل های Cat6 به طور گسترده در سناریوهای مختلف از جمله شبکه های خانگی و اداری استفاده می شوند.

شباهت های Cat5e و Cat6

کابل Cat6 یک نسخه ارتقا یافته از کابل Cat5e است، بنابراین آنها نیز چندین شباهت دارند:

  • هر دو Cat5e و Cat6 را می توان با توجه به نیاز خود به سیم کشی استاندارد T568A یا T568B خاتمه داد.
  • هر دو دارای هشت سیم مسی هستند که به چهار جفت پیچ خورده اند
  • حداکثر فاصله Cat5e و Cat6 100 متر (328 فوت) است.
  • هر دو Cat5e و Cat6 می توانند از فناوری PoE پشتیبانی کنند
  • هر دو از کانکتورهای RJ45 (کانکتورهای 8P8C) در کابل کشی شبکه استفاده می کنند
  • کابل‌های اترنت Cat5e و Cat6 می‌توانند محافظ یا بدون محافظ باشند
  • کابل های Cat5e و Cat6 با کیفیت بالا دارای سیم های مسی جامد هستند

تفاوت بین Cat5e و Cat6

کابل های Cat5e و Cat6 می توانند از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم باشند، اما در واقع، آنها با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت های کلیدی بین این دو دسته از کابل های اترنت را در قسمت زیر لیست کرده ایم.

تفاوت در ساخت 

وقتی صحبت از کابل‌های اترنت Cat5e و Cat6 به میان می‌آید، هر دو نوع شیلددار و بدون محافظ در دسترس هستند، اما شایان ذکر است که اکثر کابل‌های Cat5e موجود در بازار معمولا بدون محافظ هستند. از نظر ظاهری، کابل های Cat6 ضخیم تر از کابل های Cat5e هستند.

تفاوت-cat6-cat5e

در مورد ساختار داخلی، کابل Cat5e بدون محافظ فقط دارای چهار جفت پیچ خورده و یک ریپ کورد است. در مقابل، یک کابل Cat6 بدون محافظ دارای چهار جفت پیچ خورده، یک ریپ کورد و یک جفت جداکننده (اسپلاین) است. اسپلاین برای کاهش تداخل طراحی شده است و کابل Cat6 را در برابر تداخل و تداخل نزدیک (NEXT) در مقایسه با کابل Cat5e مقاوم‌تر می‌کند. تقریباً همه کابل‌های Cat5e بدون محافظ هستند، در حالی که کابل‌های Cat6 دارای انواع بدون محافظ یا شیلد هستند. یک کابل محافظ Cat6 عایق بهتری نسبت به کابل Cat5e می کند.

علاوه بر این، کابل‌های اترنت Cat6 دارای مشخصات دقیق دیگری در مورد تداخل و نویز هستند که منجر به کاهش تداخل، سطح پایین‌تر نویز و همچنین خطاهای کمتر می‌شود. بنابراین، کابل‌های Cat6 برای برنامه‌هایی که یکپارچگی سیگنال در آنها اهمیت دارد، انتخاب ارجح هستند.

Cat5e در مقابل Cat6: کدام سریعتر است

Cat5e و Cat6 هر دو کابل‌های جفت تابیده هستند که از کانکتورهای RJ45 استفاده می‌کنند که از نظر فنی به عنوان کانکتورهای 8P8C شناخته می‌شوند، اما ویژگی‌های عملکردی متفاوتی دارند. فرکانس کابل Cat5e به 100 مگاهرتز محدود شده است، در حالی که کابل Cat6 می تواند حداکثر پهنای باند 250 مگاهرتز را پشتیبانی کند. این تفاوت بزرگ بین Cat5e و Cat6 را ایجاد می کند زیرا کابل های Cat6 نه تنها تداخل و تداخل کمتری را ارائه می دهند بلکه سرعت انتقال داده بالاتری را نیز ارائه می دهند.

در واقع، هر دو کابل Cat5e و Cat6 قادر به ارائه سرعت انتقال تا 1 گیگابیت در ثانیه در صورت مسافت 100 متر (328 فوت) هستند. اما اگر طول کابل شبکه بین 37 تا 55 متر باشد، کابل های Cat6 می توانند به سرعت انتقال داده تا 10 گیگابیت بر ثانیه دست یابند. در این راستا، کابل‌های Cat6 از کابل‌های Cat5e بهتر عمل می‌کنند و سرعت و پهنای باند برتر را در فواصل کوتاه‌تر ارائه می‌کنند.

نکته دیگر در زمینه استفاده از این دو کابل این است که، در صورتی که شما از ریل پچ پنل شبکه استفاده نموده و بعدا کیستون روی آن اضافه نموده اید، اکنون کافیست کیستون و کابل و پچ کورد شبکه و ... را تعویض نموده و نیازی به تغییر پچ پنل نیست.

تفاوت در هزینه

قیمت کابل های Cat5e و Cat6 بر اساس سازنده، طول و کیفیت متفاوت است، اما کابل های Cat6 به طور کلی 40٪ یا 50٪ گران تر از کابل های Cat5e هستند. اما از نظر سرعت بالا، کابل های Cat6 ارزش این قیمت را دارند.

آیا نیاز به ارتقا دارم؟

اکنون که تفاوت های Cat5e و Cat6 را می دانید، آیا باید شبکه خود را ارتقا دهید؟ Cat5e برای اکثر موقعیت ها خوب است، اما کابل Cat6 می تواند بهتر باشد. چه بخواهید شبکه خانگی خود را نصب کنید، چه بخواهید کابل اترنت قدیمی را جایگزین کنید یا یک کابل مقاوم در برابر آینده پیدا کنید، Cat6 همیشه می تواند گزینه ترجیحی باشد. 

اگر عاشق بازی و استریم هستید، در انتخاب کابل های Cat6 تردید نکنید!

اگر می‌خواهید در خانه جدید خود شبکه نصب کنید، با انتخاب کابل‌های Cat6، آینده‌نگرانه را انتخاب کنید. خود آینده شما از شما برای این سرمایه گذاری هوشمندانه در زیرساخت شبکه تشکر خواهد کرد!

 

 

ارسال نظر