چطور یک سایت آموزشی بدون برنامه نویسی راه اندازی کنیم؟

آموزش آنلاین یا مجازی یکی از شیوه‌های نوین آموزش است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته است.

چطور یک سایت آموزشی بدون برنامه نویسی راه اندازی کنیم؟

در واقع همه افراد و موسساتی که در زمینه آموزش فعالیت دارند باید یک سایت برای ارائه دوره‌ها و دروس خود داشته باشند.

شما با فروش محصولات دانلودی و با یک بار ضبط ویدیوی آموزشی و فروش آن به هر تعداد که بخواهید می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید. پس بهانه را کنار بگذارید و خیلی سریع به سراغ طراحی سایت آموزشی بروید.

اگر بخواهید خودتان به طراحی سایت آموزشگاه و فروش دوره اقدام کنید می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس که یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است استفاده کنید که یک روش راحت برای طراحی هر نوع سایت از جمله سایت آموزشی است که با پلاگین‌ها و امکاناتی که دارد کمک می‌کند تا یک سیستم آموزش آنلاین کامل را راه‌اندازی کنید. شما با راه‌اندازی سایت آموزشی یا فروش دوره‌های مجازی می‌توانید با یک تجربه فروش زیاد به موفقیت برسید.

چرا باید سایت آموزشی طراحی کنیم؟

شما هر کالای فیزیکی را فقط به یک نفر می‌توانید بفروشید ولی با طراحی سایت فروش دوره های آموزشی، با فروش هر دوره به هزاران نفر، به سود بالایی می‌رسید.

با آموزش آنلاین همه کاربران بدون محدودیت زمان و مکان به منابع آموزشی دسترسی دارند؛ محدودیتی که در آموزش سنتی وجود دارد.

مراحل طراحی سایت آموزشی با وردپرس

خب چطور سایت آموزشی وردپرسی بسازیم؟ طراحی سایت موسسات آموزشی و طراحی سایت فروش دوره های آموزشی دو نمونه سایت هستند که ارائه امکانات مشابهند ولی هر کدام در جزئیات مثل تعداد مدرسین و روش آموزش با هم تفاوت‌ دارند؛ در این بخش فارغ از نوع سایت آموزشی مراحل کلی طراحی این نوع سایت را با هم مرور می‌کنیم.

خرید دامنه

اگر صاحب یک موسسه آموزشی هستید یا قصد طراحی سایت برای مدرسه یا دانشگاه را دارید باید نام دامنه (Domain Name) شما برگرفته از نام موسسه و دانشگاه باشد. انتخاب نام دامنه باید بر اساس برند شما باشد که کوتاه است و تلفظ و به خاطر سپاری آن راحت‌تر است. در واقع برای انتخاب نام دامنه بهتر است پسوند شما edu و یا org باشد.

انتخاب هاست

بعد از انتخاب دامنه نوبت به انتخاب هاست (Host) یا فضای میزبانی می‌رسد. چون در شروع کار هستید و در حال حاضر ترافیک سایت شما بالا نیست می‌توانید به جای استفاده از هاست‌های اختصاصی از هاست اشتراکی استفاده کنید. البته اگر قصد طراحی سایت آموزشی برای یک دانشگاه یا موسسه را دارید بهتر است از ابتدا با یک هاست قدرتمند شروع کنید زیرا تعداد دانشجویان شما از همان ابتدا زیاد است بنابراین بهتر است از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده کنید زیرا منابع بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. از نظر ساختاری هم بهتر است یک هاست لینوکس یا وردپرسی را انتخاب کنید.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا

با توجه به اینکه بیش از 47% از سایت‌ها با وردپرس طراحی شده‌اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. برای طراحی سایت حرفه ای آموزشی به شکل سریع بهتر است به جای برنامه نویسی از وردپرس استفاده کنید تا سریع‌تر هم سایت خود را راه‌اندازی کنید.

انتخاب قالب سایت آموزش مجازی

ظاهر سایت تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد ظاهر همان پوسته سایت است که اگر درست انتخاب نشود باعث افت کسب و کار شما می‌شود پس قالبی را انتخاب کنید که در ابتدا ظاهر کاربری مناسبی داشته باشد. قالب استادیار (https://www.rtl-theme.com/studiare-online-learning-wordpress-theme/) یک قالب وردپرس حرفه‌ای است که برای راه اندازی هر نوع سایت آموزشی و هر کسب و کار مرتبط با سیستم‌های یادگیری مانند دانشگاه، برگزاری دوره آنلاین، مدارس، آکادمی و غیره…  طراحی شده است.

انتخاب افزونه‌های موردنیاز برای طراحی سایت آموزش آنلاین

برای طراحی سایت آموزش آنلاین تعدادی از افزونه‌های زیر ضروری هستند.

افزونه یواست سئو

یکی از افزونه‌هایی که برای طراحی هر نوع سایت نیاز است یواست می‌باشد که کمک می‌کند تا رتبه صفحات خود را ارتقا دهید و با کلمات کلیدی متنوع روی صفحات مختلف رتبه و ورودی بگیرید تا بهتر دیده شوید و موفقیت بیشتری در زمینه آموزش آنلاین و فروش دوره کسب کنید.

افزونه دیجیتس

به دلیل کاربر محور بودن یک سایت آموزشی بهتر است فرایند ورود و ثبت نام را برای کاربران راحت‌تر کنید. امکان ثبت نام با شماره موبایل و کد یکبار مصرف کمک می‌کند تا کاربر بدون نیاز به خاطر سپردن اطلاعات اصافه و تنها با دسترسی به شماره موبایل خود بتواند ثبت نام کرده و در هر جایی با هر دستگاهی یا حتی با گوشی خود به حساب کاربری‌اش لاگین کند.

افزونه‌های‌ کاربردی دیگر برای سایت آموزشی، افزونه راکت است که برای افزایش سرعت سایت استفاده می‌شود و برای افزایش امنیت سایت آموزشی نیز افزونه وردفنس مناسب است؛ زیرا سرعت و امنیت یک سایت آموزشی تاثیر زیادی در جذب و ترک کاربران یک سایت دارد.

هزینه طراحی سایت آموزش مجازی

هزینه طراحی سایت آموزشی به پلتفرمی که استفاده می‌کنید و امکاناتی که برای سایت نیاز دارید بستگی دارد اما هزینه طراحی سایت آموزش آنلاین با وردپرس بسیار مناسب تر از طراحی سایت با برنامه نویسی است.

امکانات موردنیاز برای طراحی سایت آموزشی

  • ایجاد کلاس آنلاین
  • ایجاد دروس برای هر کلاس
  • امکان ایجاد تکالیف
  • بخش ثبت نام و ورود به سایت آموزشی
  • تقویم آموزشی
  • پنل دانشجویان و اساتید
  • آموزش آنلاین
  • تماس با ما
  • ثبت نام در دوره‌ها و دریافت شهریه با درگاه بانکی
  • امکان دانلود کتاب‌ها برای هر درس
  • آزمون‌ها آنلاین و اعلام نتیجه
  • ارائه گواهینامه و کارنامه به دانشجویان
  • بخش درباره ما
  • معرفی اساتید سایت آموزشی

ویژگی‌های مهم یک سایت آموزشی

موفقیت یک سایت آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از آنها این است که امکانات لازم را برای دانشجویان به عنوان یک سایت فروش دوره یا موسسه آموزشی ارائه دهد. ویژگی‌هایی مانند فونت یا ترکیب صفحه بندی در طراحی سایت آموزشی بسیار مهم است؛ سایر ویژگی‌های مهم عبارتند از:

ریسپانسیو بودن سایت آموزشی

حدود 50% از افراد از تبلت و تلفن همراه برای بازدید از سایت‌ها استفاده می‌کنند پس سایت آموزشی شما باید قابلیت نمایش در انواع دستگاه‌ها را داشته باشد در غیر این صورت ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهید. برای مثال تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان که درصد زیادی از جامعه آموزش مجازی را تشکیل می‌دهند از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند.

رنگ مناسب سایت آموزشی

رنگ‌های سایت آموزشی باید متناسب با رنگ لوگو و برند آموزشگاه شما باشند. در طراحی سایت آموزشی از رنگ‌های خنثی مثل سبز، قهوه‌ای، آبی و سفید استفاده کنید که حس اعتماد را به کاربران منتقل می‌کنند.

به علاوه می‌توانید با تصاویر و ویدیوها، خدماتی که قرار است به کاربران بدهید را معرفی کنید. با امکان چت آنلاین حس اهمیت به کاربر را نیز نشان دهید.

یکی از سایت‌های فروش دوره آموزشی راست چین آکادمی است که برای فروش دوره‌های آموزش وردپرس و مارکتینگ به افراد کمک می‌کند و در مدت کمی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد دانشجویان زیادی را جذب کرده است. برای مثال دوره برنامه نویسی وردپرس بدون نیاز به پیش نیاز خاصی صفر تا 100 کدنویسی وردپرس را از HTML، CSS، JQuery، Ajax، PHP یاد می‌گیرید و تمام مهارت‌های مورد نیاز یک توسعه دهنده وردپرس، به شما آموزش داده می‌شود.

طراحی سایت آموزشی روشی برای بازاریابی و فروش دوره‌های شما است و به راحتی می‌توانید آموزش‌های غیر حضوری خود را در سایت نمایش دهید.

 

ارسال نظر