شناسایی بیش از ۷۵۰ منبع گاز‌های گلخانه‌ای توسط ابزار ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی

هرچه بیشتر در مورد آب و هوای خود بیاموزیم، برای مقابله با عواملی که به آن آسیب می‌رسانند، مجهزتر می‌شویم.

شناسایی بیش از ۷۵۰ منبع گاز‌های گلخانه‌ای توسط ابزار ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی

در جولای ۲۰۲۲، ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین ناسا (EMIT) برای نقشه‌برداری از ده ماده معدنی کلیدی در برخی از خشک‌ترین مناطق جهان و نیز نحوه تأثیر گرد و غبار برخاسته از آن مناطق بر آب و هوای ما راه‌اندازی شد.

با این حال، در این تحقیقات کاملاً جدید، از داده‌های این ابزار برای شناسایی بیش از ۷۵۰ انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، از جمله منابع متان از محل‌های دفن زباله، سایت‌های کشاورزی و تأسیسات نفت و گاز استفاده شد.

در حالی که شناسایی گاز‌های گلخانه‌ای مانند متان بخشی از مأموریت اولیه EMIT نبود، اما این طیف‌سنج تصویربرداری روی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نشان داد که چنین قابلیتی دارد. 

از ۷۵۰ منبع متان، EMIT توانسته است منابع بزرگ (انتشار ده‌ها هزار پوند متان در ساعت) و منابع کوچک (انتشار صد‌ها پوند متان در ساعت) را شناسایی کند، که این بسیار مهم است، زیرا داده‌های دقیقی را از منابع متان که سهم نامتناسبی از انتشار دارند، ارائه می‌کند.

متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی و به شیوه‌ای بسیار بد است، و در به دام انداختن گرما ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، بنابراین شناسایی دقیق منابع آن می‌تواند در نهایت به دانشمندان در توسعه استراتژی‌هایی برای کاهش انتشار گاز‌های مضر کمک کند، گاز‌هایی که منابع آن اغلب انسان محور هستند و مستقیماً مسئول بحران آب و هوا هستند.

این ماموریت‌ها همچنین اغلب بسیار دور، بسیار پرخطر یا بسیار پرهزینه در نظر گرفته می‌شوند که گاهی ترکیبی از هر سه هستند.

با این حال، از ۲۵۰ مایلی (۴۰۲ کیلومتری) بالای سیاره ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی، در ۳۰ روز اول کشف، EMIT توانست ۶۰ تا ۸۰ درصد از توده‌های متان را که معمولاً در آن مأموریت‌های هوایی مشاهده می‌شد، رصد کند.

طیف‌سنج تصویربرداری EMIT تصاویری با ابعاد ۵۰ مایل در ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر در ۸۰ کیلومتر) از سطح این سیاره می‌گیرد.

در حالی که مأموریت‌های ناسا اغلب بر نگاه به جهان متمرکز هستند، EMIT ثابت می‌کند که نگاه کردن به خودمان نیز مهم است.

منبع: آخرین خبر

 

ارسال نظر