رویداد استارتاپ گرایند با حضور مدیرعامل شیپور در ماهان برگزار شد
رویداد استارتاپ گرایند ماهان، از حدود ۷ سال گذشته در حال برگزاری است. در این رویداد، مدیران عامل و صاحبان کسبوکارهای استارتاپی، چالشها و مسیر موفقیت خود در اداره سازمانها را بیان میکنند.
حمیدرضا پاکروان کیست؟
جناب آقای حمیدرضا پاکروان متولد سال ۱۳۵۸ هستند و از سال ۱۳۷۸ وارد فضای کسبوکار شدهاند. ایشان تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه مهندسی مخابرات در دانشگاه آلکاتل بلژیک گذارندهاند. جناب آقای پاکروان در رشتههای MBA و DBA نیز تحصیل کردهاند.
آقای حمیدرضا پاکروان حدود ۹ سال در شرکتی خصوصی به نام «عصر دانش» فعالیت داشته که پروژههای بزرگ کشوری در حوزه مخابرات را انجام میداد. ایشان سپس در سال ۲۰۰۷ با عنوان مدیر دپارتمان فنی وارد شرکت بینالمللی نستله (Nestlé) شدند.
جناب آقای حمیدرضا پاکروان رفتهرفته مسئولیتهای اجرایی در شرکت نستله را عهدهدار شدند و نقش زیادی در گسترش محصولات این شرکت، بهخصوص نسکافه در ایران داشتند.
ایشان در ادامه، پس از ۱۰ سال فعالیت در شرکت نستله، به شرکت پخش محصولات غذایی و دارویی سایه سمن رفتند و مدیر توسعه کسبوکار این شرکت شدند. آقای پاکروان پس از ۱/۵ سال فعالیت در سایه سمن، بهعنوان مدیر عملیات (COO) به شرکت شیپور رفتند.
سپس در سال ۱۳۹۹ وارد مجموعه دیجی کالا شدند و معاونت بخش FMCG دیجی کالا و مدیریت پلتفرم «دیجی کالا جت» را برعهده داشتند. در نهایت، ایشان سال گذشته با خارج شدن از دیجی کالا، دوباره به شیپور پیوستند و از آذر سال ۱۴۰۱، مدیرعامل این پلتفرم هستند.
داستان شیپور از زبان آقای پاکروان
جناب آقای پاکروان درباره شیپور چنین گفتند:
«شیپور یک پلتفرمی بر محوریت تبلیغات است. این پلتفرم در ۳ حوزه اصلی خودرو، املاک و عمومی فعالیت میکند. این کسبوکار توسط رضا اربابیان راهاندازی شده است. رضا اربابیان پس از گذراندن تحصیلات خود کانادا، با ایده کسبوکاری برای فروش کالاهای دست دوم به ایران بازگشت و این پلتفرم را راه انداخت.
با بزرگتر شدن شیپور، این پلتفرم تمرکز بیشتری بر حوزه املاک، بهخصوص در شمال ایران دارد. از زمانی که پلتفرم CRM آلونک با شیپور ادغام شد، تمرکز شیپور بیشتر به سمت املاک رفت.»
ایشان در ادامه در رابطه با سرمایهگذاران شیپور گفتند:
«سهامدار اول شیپور، بنیانگذار این شرکت یعنی آقای رضا اربابیان و دیگر سرمایهگذاران اولیه هستند. گروه مالی فیروزه (Turquoise Partners)، شرکت سرمایهگذاری پامگرنت (Pomegranate Investment AB) که بهطور مشترک سهامدار شیپور و دیجی کالاست و چند شرکت سرمایهگذاری خارجی کوچک نیز، دیگر سهامداران این پلتفرم هستند.»
چالشهای پیش روی پلتفرم شیپور
جناب آقای پاکروان در ادامه در پاسخ به سوال میزبان رویداد، جناب آقای آرش سروری در مورد چالشهای کسبوکاری مانند شیپور گفتند:
«در حال حاضر حوزه تجارت الکترونیک (E-Commerce) در ایران بسیار پیچیده شده است. در مجموعههایی مانند دیوار و شیپور نیز این پیچیدگی و سختی بیشتر است؛ چون ما به هیچ عنوان ذینفع نیستیم. ما روی قیمتها هیچ کنترلی نداریم و تفاوتی ندارد که یک خودرو ۵۰ میلیون یا ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شود. دریافتی ما از آگهیکننده فقط بابت تبلیغ کردن آگهی است و قیمت برای ما اصلا اهمیتی ندارد.»
احراز هویت مشکل را حل نمیکند
ایشان در ادامه درباره احراز هویت آگهی دهندگان املاک گفتند:
«قیمت مسکن یک روزه ۵۰ درصد کم نمیشود. اگر بگوییم مشکل فقط از یک نقطه است یا موضوع را سطحی بررسی کردهایم یا قضیه را متفاوت جلوه دادهایم. موضوع دقیقا عرضه و تقاضاست؛ وقتی عرضه و تقاضا بهم بریزد، قیمتها تغییر میکند و کنترل قیمت از دست میرود.
همچنین موضوعاتی مانند تورم نیز تاثیرگذار هستند. شما نمیتوانید در محصولاتی مانند FMCG (محصولاتی که به سرعت فروخته و مصرف میشوند) تورم داشته باشید و انتظار داشته باشید که مسکن به این تورم پاسخ ندهد.
قطعا احراز هویت سبب میشود تا آگهیهای فیک از بین بروند؛ اما در هیچ کجای دنیا نتوانستهاند آگهیهای تقلبی را به طور ۱۰۰٪ از بین ببرند.»
جناب آقای پاکروان در ادامه در مورد کلاهبرداریهای مثلثی گفتند:
«تبلیغاتی که پشت این مسئله وجود دارد، بیش از واقعیت است؛ ولی روشهایی مانند خرید امن وجود دارد که هم در مجموعه دیوار و هم مجموعه ما وجود دارد که میتواند این مسئله را کنترل کند.»
پرسش و پاسخ و پذیرایی در کافه نتورک
در انتهای جلسه، جناب آقای حمیدرضا پاکروان به سوالات شرکتکنندگان پاسخ دادند و پس از پس و پاسخ، شرکتکنندگان با حضور در «کافه نتورک» به شبکهسازی و تبادل اطلاعات پیرامون موضوعات مطرح شده در این رویداد پرداختند.