بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15؛ هم برای بیزینس، هم برای گیم!

محصولات سری Stealth از برند MSI را می‌توان جزو لپ‌تاپ‌های سطح بالای این شرکت تایوانی توصیف کرد. Stealth 15 A13VE یکی از تازه‌ترین دستگاه‌های این مجموعه محسوب شده و در این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15؛ هم برای بیزینس، هم برای گیم!

لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 به پردازنده قدرتمند اما کم مصرف Core i7-13620H و 16 گیگابایت حافظه رم، یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD نوع NVMe PCIe Gen4 و پردازنده گرافیکی RTX 4050 مجهز شده است. در ادامه مطلب ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی این محصول خواهیم داشت تا دیدگاه بهتری نسبت به آنچه بررسی خواهد شد، داشته باشیم.

مشخصات

سخت افزار

Intel Core i7-13620H از خانواده Raptor Lake

پردازنده

RTX 4050 GDDR6 6GB

کارت گرافیک

16 گیگابایت حافظه DDR5-5200

رم

15.6 اینچی نوع IPS با وضوح FHD و نوسازی 144 هرتز

نمایشگر

1 ترابایت حافظه SSD M.2 نوع NVMe

ذخیره سازی

2.1 کیلوگرم

وزن خالص

بک لایت سفید

صفحه کلید

۳ سلولی 53.5 وات ساعت

باتری

 

 

 

 

مشخصات ظاهری

همان‌طور که گفته شد، لپ‌تاپ‌های سری Stealth از محصولات رده بالای MSI با کاربری گیمینگ/حرفه‌ای به شمار می‌آیند. با این وجود،، استفاده از پردازنده گرافیکی RTX 4050 در کنار پردازنده نسل سیزده اینتل باعث شده تا Stealth 15 A13VE بتواند در بهترین حالت نقش یک لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده را بر عهده بگیرد.

البته msi stealth 15 A13VE با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان به بازار عرضه شده و همین مسئله باعث شده بتوانیم آن را یکی از ارزان‌ترین محصولات مجهز به پردازنده نسل سیزده اینتل و کارت گرافیک سری RTX 40 انویدیا توصیف کنیم.

این دستگاه با وزن حدود 2.1 کیلوگرم و در ابعاد 358 در 247 در 19.9 میلی‌متر ساخته شده و یک نمایشگر 15.6 اینچ FHD ( 1920 در 1080 پیکسل) به همراه دارد.

برخلاف لپ‌تاپ گیمینگ MSI katana 15 B13VFK که مدتی قبل به بررسی آن پرداختیم، ام‌اس‌آی سعی کرده که در طراحی ظاهری Stealth 15 A13VE زبان طراحی اصلی خود را حفظ کرده و از تغییرات ظاهری بی‌دلیل مانند استفاده از حفره‌های پیچ فیک یا طرح‌های شکسته هجومی دوری کند.به همین جهت، اکنون با یک لپ‌تاپ گیمینگ جذاب روبرو هستیم که به دلیل طراحی ساده و مینیمال، توانسته ضمن کسب جایزه reddot 2023 نظر علاقه‌مندان را هم به خود جلب کند.

1

یکی از ویژگی‌های محصولات گیمینگ MSI، انتقال تمام پورت‌های ورودی و خروجی به طرفین و حذف آن‌ها از قسمت پشتی لپ‌تاپ به شمار می‌آید. این ویژگی در Stealth 15 A13VE نیز رعایت شده و بخش پشتی تماماً در اختیار سیستم خنک‌کننده قرار گرفته است.

در قسمت سمت چپ بدنه msi stealth 15 A13VE شاهد قرارگیری سوکت شارژ، خروجی HDMI 2.1، یک پورتUSB3.2  و یک پورت USB3.2 از نوع Type-C هستیم.

در سمت مخالف این دستگاه MSI تصمیم گرفته پورت شبکه گیگابیتی RJ45، یک پورت USB3.2، یک پورت USB3.2 Type-C دیگر و همچنین جک 3.5 میلی‌متری صدا را قرار دهد.

2

بنابراین، می‌توان گفت که لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13VE تقریباً تمام پورت‌های مورد نیاز یک گیمر یا کاربری عادی را پوشش داده و از این بابت هیچ جای نگرانی نیست.

در بخش زیرین لپ‌تاپ هم شیارهای تهیه هوا تعبیه شده و به سیستم خنک‌کننده اجازه می‌دهد توان کاهش دمای سخت‌افزارهای قدرتمند آن را داشته باشد. لازم به ذکر است که شاسی و بخش زیرین لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE به صورت یکپارچه ساخته شده و دسترسی به قطعات سخت‌افزاری بدون باز کردن کامل قاب پشتی امکان‌پذیر نیست.

در ادامه بررسی به صفحه‌کلید و تاچ پد این دستگاه می‌رسیم که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ گیمینگ محسوب می‌شوند.

MSI برای این لپ‌تاپ از یک صفحه کلید بزرگ با نورپردازی تک رنگ استفاده کرده (خبری از نورپردازی RGB نیست) و از این نظر به نوعی می‌توان گفت که شامل پسرفت در مقابل محصولاتی چون katana 15 B13VFK هستیم.

4

البته بک‌لایت سفید صفحه‌کلید و استفاده از پوشش مشکی یکدست باعث شده تا هنگام کار یا بازی با این لپ‌تاپ حس و حال یک محصول رده‌بالا به کاربر القا شود.

حروف فارسی چاپ شده روی دکمه‌های کیبورد نیز یکی دیگر از مزایای این لپ‌تاپ به شمار می‌آید که بسیاری از لپ‌تاپ‌های رده بالای موجود در بازار آن را به همراه ندارند.

در لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً تاچ‌پد یا Trackpad  استفاده چندانی ندارد، با این وجود MSI تصمیم گرفته برای این محصول خود از یک تاچ‌پد نسبتاً بزرگ استفاده کند که دقت نمونه‌برداری لمسی بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

متأسفانه برخلاف طراحی معمول برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ، MSI تاچ‌پد این دستگاه را دقیقاً در وسط قرار داده و همین مسئله باعث شده تا احتمال لمس تصادفی آن همواره بالا باشد.

8

همان‌طور که گفته شد، لپ‌تاپA13VE  ام اس آی به مانیتور 15.6 اینچ FHD مجهز شده که نسبت تصویر 16:9 را ارائه می‌دهد.

پنل این نمایشگر از نوع IPS LCD با روکش مات بوده و می‌تواند حداکثر رفرش ریت 144 هرتز را در اختیار کاربر قرار دهد. این رفرش‌ریت بالا در مانیتور باعث شده تا لپ‌تاپ A13VE به گزینه‌ای مناسب برای گیمرهای حرفه‌ای تبدیل شود.

بررسی سخت‌افزارها

لپ‌تاپ‌های سری Stealth به عنوان دستگاه‌های رده بالای MSI معرفی شده و معمولاً با ترکیب سخت‌افزارهای قدرتمند و سیستم خنک‌کننده پیشرفته، می‌توانند عملکردی خیره‌کننده از خود به نمایش بگذارند.

لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE از این قاعده مستثنی نیست و MSI تصمیم گرفته در آن از پردازنده Core i7-13620H نسل سیزده اینتل، کارت گرافیک RTX 4050 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم استفاده کند.

5

پردازنده Core i7-13620H بر اساس فناوری ساخت ۱۰ نانومتری تولید شده و به ادعای MSI می‌تواند حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرتمند‌تر از پردازنده‌های نسل قبل ظاهر شود.

این پردازنده ۱۰ هسته‌ای که ۱۶ رشته پردازشی یا Thread نیز به همراه دارد، در حالت پایه به 1.8 گیگاهرتز و در حالت توربو به فرکانس کاری 4.9 گیگاهرتز دست می‌یابند.

برای تست سخت‌افزاری لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE ابتدا به سراغ نرم‌افزار بنچمارک Geekbench 5.4  رفته و در نهایت عملکرد آن را در برابر چند رقیب قدرتمند بررسی کردیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این پردازنده در آزمون تک هسته‌ای توانست رقبای اصلی خود را پشت سر بگذارد؛ با این وجود، در تست‌های چند هسته‌ای پشت سر رقیب قدرتمند نسل دوازده خود ایستاد.

در مرحله بعد نوبت به تست و بررسی پردازنده گرافیکی مورد استفاده در لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE می‌رسد. از آنجا که با یک محصول گیمینگ/حرفه‌ای سروکار داریم، پردازنده گرافیکی مهم‌ترین بخش در بررسی به شمار می‌آید.

لپ‌تاپ A13VE به پردازنده گرافیکی RTX 4050 انویدیا مجهز شده که ۶ گیگابایت حافظه ویدئویی (VRAM) از نوع GDDR6 به همراه دارد. این پردازنده گرافیکی با استفاده از فناوری ساخت 5 نانومتری تولید شده است.

نتایج به‌دست آمده از تست‌های مربوط به پردازنده گرافیکی حاکی از آن است که RTX 4050 مورد استفاده در این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند از GPU هم رده نسل قبل خود قدرتمندتر و بهتر عمل کرده و نه‌تنها از پس بازی‌های روز دنیا برآید، بلکه کاربر در زمینه استفاده از این لپ‌تاپ برای کارهای گرافیکی و طراحی نیز جای نگرانی نداشته باشند.

سیستم خنک‌کننده و باتری

همان‌طور که می‌دانید بر خلاف کامپیوتر‌های دسکتاپ، در لپ‌تاپ‌ها با فضای بسیار محدود برای نصب قطعات سروکار داریم و همین مسئله باعث شده تا شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ برای کاهش دمای سخت‌افزارها و جلوگیری از استهلاک بیش از حد، به استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده ابتکاری روی آورند.

7

بر همین اساس، MSI برای خنک کردن قطعات به کار رفته در لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE تصمیم گرفته از یک سیستم جدید به نام +CoolerBoost Trinity استفاده کند.

این سیستم خنک‌کننده شامل 5 لوله انتقال حرارت مسی و ۳ عدد فن بسیار قدرتمند است که به راحتی می‌تواند گرمای تولید شده توسط CPU و GPU این لپ‌تاپ را از قسمت پشتی و طرفین دفع کرده و به جلوگیری از ایجاد گلوگاه گرمایی کمک کند.

برای تأمین برق مورد نیاز سخت‌افزارهای قدرتمند این لپ‌تاپ گیمینگ نیز MSI به سراغ یک باتری ۳ سلولی 11.4 ولتی با ظرفیت اسمی 4700 میلی‌آمپر ساعت رفته است.

از آنجا که با یک لپ‌تاپ سطح بالا مواجه هستیم، نباید انتظار زیادی از شارژدهی باتری داشته باشیم. با این وجود، این لپ‌تاپ گیمینگ در استفاده روزمره چیزی حدود ۲ ساعت و در هنگام انجام بازی‌های سنگین حدود ۱ ساعت شارژدهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

6

جمع‌بندی

لپ‌تاپ Stealth 15 A13VE یک محصول رده بالا با کاربری حرفه‌ای محسوب می‌شود که در ازای قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان می‌تواند عملکرد نسبی مناسبی را در حوزه گیمینگ و استفاده روزمره در اختیار کاربر قرار دهد.

این لپ تاپ MSI مشخصات سخت‌افزاری قابل توجهی همچون پردازنده نسل سیزده اینتل، پردازنده گرافیکی RTX 4050 انویدیا، یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD و ۱۶ گیگابایت حافظه رم پرسرعت را به همراه دارد که با توجه به برچسب قیمتی، می‌توان آن را یک لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده نیز توصیف کرد.

 

ارسال نظر