مزایا و معایب تبلت هیبریدی Dell XPS 13

در این مطلب قصد داریم به بیان مزایا و معایب تبلت هیبریدی XPS 13 شرکت Dell بپردازیم. مزایا و معایب این تبلت از نظر صفحه نمایش، تعداد پورت ها، عملکرد، سخت افزار و طراحی بررسی خواهد شد.

مزایا و معایب تبلت هیبریدی Dell XPS 13

کلیک - برند Dell برای همه شرکت ها و سازمان ها برند نام آشنایی است. یکی از محصولات جدیدی که توسط این شرکت عرضه شده است، تبلت هیبریدی XPS 13 ا ست که یک تبلت هیبریدی ۲ در یک است. کارایی این تبلت بیشتر از یک تبلت مانند تبلت iPad Pro اپل و یا سایر تبلت های هیبریدی مانند تبلت هیبریدی Surface Pro 4 مایکروسافت است.

این تبلت هیبریدی قرار نیست جایگزین سایر تبلت ها مانند آیپدهای اپل شود، بلکه می توان از این وسیله هم به عنوان یک تبلت با کارایی بالا استفاده کرد و هم می توان از آن به عنوان یک لپ تاپ بهره مند شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این تبلت هیبریدی از ابعاد مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید .

صفحه نمایش

مزایا : یکی از ویژگی های بارز تبلت هیبریدی ۲ در ۱ XPS 13، صفحه نمایش Infinity Edge آن است. صفحه نمایش این تبلت، طراحی آن را زیبا کرده است و باعث شده است طراحی این تبلت، نسبت به سایر تبلت های تاشوی قدیمی، متفاوت شود. با وجود اینکه صفحه نمایش این تبلت ۱۳٫۶ اینچ است، اما ابعاد آن به اندازه یک تبلت ۱۱٫۶ اینچی است. شاید برخی از افراد معتقد باشند که صفحه نمایش های کمتر از ۱۲ اینچ کمی کوچک به نظر می رسند. صفحه نمایش ۱۲٫۶ اینچی تبلت هیبریدی Surface Pro 4 نیز مناسب است؛ اما صفحه نمایش ۱۳٫۶ اینچی تبلت XPS 13 کمی بهتر است و به خوبی می تواند رضایت کاربر را جلب کند. صفحه نمایش بزرگ تر هم در هنگام استفاده از حالت مولتی تسکینگ فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد و هم کارایی کلی آن بهتر است. قاب اطراف صفحه نمایش این تبلت نیز بسیار باریک است.

معایب : درست است که نازک بودن قاب اطراف صفحه نمایش، باعث زیبایی تبلت می شود؛ اما این شیوه طراحی معایبی نیز دارد؛ مثلا وقتی که از XPS 13 به عنوان یک لپ تاپ استفاده می کنید، هنگام باز کردن صفحه نمایش، هیچ فضایی در اطراف صفحه نمایش برای قرار دادن انگشتان دست وجود ندارد. البته این عیب، یک نقص بزرگ نیست؛ اما به هر حال وقتی که صفحه نمایش لپ تاپ را باز می کنید، باید مراقب باشید صفحه نمایش آن آسیب نبیند و یا وقتی که از این وسیله به عنوان یک تبلت استفاده می کنید، تقریبا هیچ فضایی بر روی سطح تبلت برای گرفتن آن وجود ندارد و ممکن است با اشاره انگشتان دست بر روی صفحه، اپلیکیشنی به صورت ناخواسته باز یا بسته شود. اگر چه این مشکلات، مشکلات بزرگی به نظر نمی رسند؛ اما گاهی اوقات می توانند آزار دهنده باشند.

پورت ها

مزایا : ممکن است وجود پورت های مختلف بر روی یک دستگاه برای برخی از افراد مهم نباشد؛ اما از سویی دیگر ممکن است برخی از افراد بخواهند وسایل قدیمی خود را به این تبلت متصل کنند و در این صورت با مشکل مواجه می شوند. این تبلت از نظر پورت تنها یک برتری نسبت های به تبلت های هیبریدی مشابه مانند iPad Pro اپل و Tab Pro Sسامسونگ دارد و آن هم وجود یک پورت USB-C اضافی برای شارژ این دستگاه است. البته شما می توانید یک داک تاندربولت با قیمت ۲۹۹ دلار برای این تبلت بخرید که امکان اتصال تعداد زیادی از وسایل جانبی و نمایشگرها به آن را فراهم می کند. از پورت USB-C این تبلت که دارای قدرت زیادی است و دوطرفه است، می توان به عنوان پورت تاندربولت ۳ هم استفاده کرد.

معایب : اگر چه قطعا روزی خواهد رسید که پورت USB- A به تاریخ می پیوندد و تمام وسایلی که دارای این پورت هستند، کنار گذاشته خواهد شد؛ اما با این حال تعداد پورت های این تبلت که برای اهداف تجاری طراحی و ساخته شده است، باید بیشتر از یک پورت USB-C باشد.

زمانی که پورت USB-A برای نخستین بار معرفی و به کار گرفته شد، تمام وسایل دارای این پورت، از دو یا سه پورت دیگر نیز برخوردار بودند. درست است که امروزه بیشتر وسایل می توانند از طریق بلوتوث به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ اما بیشتر افراد ترجیح می دهند به جای صرف وقت زیاد برای جفت کردن (pairing) بلوتوث دو دستگاه با یکدیگر، آن ها را به راحتی با استفاده از کابل USB به یکدیگر متصل کنند. بدون تردید برای اتصال لوازم جانبی مختلف به این تبلت، نیازمند مبدل های مختلفی نیز هستید.

عملکرد

مزایا : XPS 13 دارای عملکرد خوبی است و کارمندان شرکت های فناوری اطلاعات (IT) در هنگام کار کردن با آن دچار مشکل نمی شوند. مدل پایه این تبلت دارای پردازنده Core i5 اینتل، رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی SSD است و با قیمت ۹۵۰ دلار عرضه می شود. بهترین مدل این تبلت نیز با قیمت ۱۴۵۰ دلار دارای پردازنده core i7 اینتل، رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی SSD است. این سخت افزار برای بیشتر کاربران کافی است. البته این تبلت برای کاربرانی که از نرم افزارهای سه بعدی و سنگین استفاده می کنند؛ گزینه مناسبی نیست. البته این کاربران نیز معمولا از کامپیوترهایی که سخت افزار آن ها در این حد است، استفاده نمی کنند.

معایب : هنگامی که از XPS 13 به عنوان یک تبلت استفاده می کنید، دارای عملکرد خوبی نیست. در کل می توان گفت که XPS 13 یک لپ تاپ است که می توان به عنوان یک تبلت هم از آن استفاده کرد و نمی توان آن را یک تبلت خوب در نظر گرفت، در واقع وقتی از XPS 13 به عنوان تبلت استفاده می کنید، هم سنگین است و به راحتی نمی توانید آن را در دست بگیرید و هم به دلیل اینکه در اطراف صفحه نمایش آن تقریبا هیچ قابی وجود ندارد، نمی توانید به راحتی آن را بگیرید و ممکن است تماس دست شما با صفحه نمایش باعث شود، اپلیکیشنی به صورت ناخواسته باز یا بسته شود؛ پس می توان گفت XPS 13 بیشتر از اینکه یک تبلت باشد، یک لپ تاپ است.

طراحی

مزایا : XPS 13 دارای طراحی شیک و حرفه ای است و از بدنه مقاوم ای نیز برخوردار است؛ بنابراین می توان گفت طراحی این تبلت کاربران را ناامید نخواهد کرد. تاچ پد این تبلت نیز روان است و حساسیت آن نیز در حد خوبی است. برخورداری صفحه کلید آن از نور پس زمینه باعث شده است تایپ در نور کم با آن راحت باشد. این تبلت با تفکر طراحی شده است. اگر چه ممکن است این تبلت، یک تبلت منحصر به فرد و متفاوت نباشد، اما در عوض صفحه کلید و تاچ پد روان آن، کاربر را خسته نخواهد کرد. برای اینکه راندمان کار نیروهای انسانی بالا برود، باید ابزار خوبی نیز در اختیار آن ها قرار داده شود.

معایب : یکی از معایب طراحی این تبلت هیبریدی این است که وبکم آن به دلیل باریک بودن قاب اطراف صفحه نمایش، در پایین صفحه نمایش و در زیر لوگوی Dell قرار دارد که کمی آزار دهنده است و کاربران برای گفتگوی تصویری باید به پایین صفحه نمایش نگاه کنند و تمرکز زیادی بر روی صفحه نمایش آن نخواهند داشت. اگر هنگام استفاده از وبکم، از صفحه کلید هم استفاده کنید، انگشتان دست جلوی وبکم را می گیرند و مانع استفاده از آن می شوند. البته کاربران می توانند برای اینکه وبکم در حالت عادی خود قرار بگیرد، تبلت را به صورت حرف V برعکس قرار دهند. البته در چنین حالتی امکان استفاده از صفحه کلید و تاچ پد وجود ندارد.

اگر برای تماس تصویری، دائما از وب کم استفاده می کنید، قطعا با XPS 13 با مشکل مواجه می شوید. اگر می خواهید در یک کنفرانس مطالب مختلفی را ارائه دهید، قطعا باید به تاچ پد و صفحه کلید لپ تاپ خود دسترسی داشته باشید، پس نمی توانید آن را به صورت وارونه قرار دهید.

سخن آخر

قطعا XPS 13 یک تبلت هیبریدی عالی و بدون نقص نیست و در واقع چنین تبلتی اصلا تاکنون عرضه نشده است؛ اما می توان گفت دارای طراحی خوب، عملکردی قابل قبول و قیمتی مقرون به صرفه است؛ البته همانطور که قبلا گفتیم به دلیل اینکه XPS 13 سنگین است و قاب اطراف صفحه نمایش آن باریک است، نمی توان آن را به عنوان یک تبلت هیبریدی خوب در نظر گرفت. در ضمن یکی از معایب اصلی این تبلت هیبریدی، عدم وجود پورت های متنوع در آن است.

در کل می توان گفت مزایای XPS 13 بیش از معایب آن است و این نکته را هم باید اضافه کنیم که شرکت Dell به ارائه خدمات پس از فروش مناسب، شهرت دارد.

ارسال نظر