چه چیزهایی را نباید در مایکروویو قرار داد؟

در این مقاله قصد داریم چیزهایی را که نباید در مایکروویو پخت یا گذاشت، مورد بررسی قرار دهیم.

چه چیزهایی را نباید در مایکروویو قرار داد؟

بسیاری از کاربران گهگاهی مواد غذایی و ظروف نامناسبی را در مایکروویو قرار می‌دهند و نمی‌دانند که این کار تا چه حد می‌تواند خطرآفرین باشد. در ادامه این مقاله از زومیت به تمامی موارد فوق پرداخته شده است. همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله با خطرات اشعه مایکروویو آشنا شوید مضرات و مزایای این دستگاه را بشناسید.

 
 

چه ظروفی را نباید در مایکروویو قرار داد؟

 
 

ظروف آلومینیومی

متداول‌ترین ظرفی که هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید فویل آلومینیومی است. آلومینیوم در اصل فلزی بسیار نازک به‌شمار‌ می‌رود که وقتی در معرض تشعشعات مایکروویو قرار می‌گیرد، به‌جای جذب انرژی، انرژی را منعکس می‌کند. این روند می‌تواند جرقه‌هایی را ایجاد و در نهایت دستگاه را خراب کند. همچنین غذای داخل مایکروفر گرم نمی‌شود یا در وضعیت بدتر باعث می‌شود آتش‌سوزی اتفاق بیفتد.

 
 

ظروف فلزی (یا فولاد ضدزنگ)

صفحات با لبه‌های فلزی براق و لیوان‌های مسافرتی از جنس استیل نیز در‌ صورت قرار گرفتن در مایکروویو می‌توانند باعث آتش‌سوزی شوند. علاوه‌بر‌این، این ظروف از گرم شدن غذا و نوشیدنی شما جلوگیری می‌کنند، زیرا مانند فویل آلومینیومی، به‌جای اینکه به نوشیدنی شما اجازه جذب گرما را بدهد، حرارت را از مایکروویو منعکس می‌کند.

چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت 2

 
 

ظروف براق و دور طلایی

برخی از چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت شامل ظرف‌هایی است که دور طلایی یا نقره‌ای براق دارند. این ظروف نیز به‌خاطر انعکاس انرژی می‌توانند باعث جرقه و خرابی دستگاه شما شوند؛ پس توصیه می‌کنیم از گذاشتن این ظروف خودداری کنید.

 
 

ظروف لب‌پر و تیز

پرتوی اشعه مایکروویو با انرژی بالا از طریق قطعات‌ ولتاژی‌ای نظیر ترانس مایکروویو و مگنترون امواجی الکترومغناطیسی با بار مثبت می‌تاباند. از آنجا که معمولاً بار منفی در نوک و قسمت‌های تیز اشیاء وجود دارد، انرژی در قسمت‌های تیز تخلیه می‌شود و به همین جهت از گذاشتن ظروف لب‌پر یا تیز در مایکروویو خودداری کنید.

 
 

کیسه و پلاستیک

کیسه‌های پلاستیکی و ظروفی مانند ظرف‌های یک‌بارمصرف غذا هرگز نباید در مایکروویو قرار داده شوند؛ زیرا احتمال دارد حاوی بیسفنول A باشند که بیشتر به نام BPA شناخته می‌شوند. این مواد می‌توانند به‌راحتی در دستگاه ذوب شوند و BPA را در غذای شما آزاد کنند.

 
 

ظروف بیرون‌بر

به‌طور مثال ظروف بیرون‌بر رستوران‌های چینی لبه‌های فلزی دارند و گاهی اوقات با مواد پلاستیکی پوشانده می‌شوند. بااین‌حال، ظروفی که اکثر رستوران‌ها از آن استفاده می‌کنند، معمولاً قابل استفاده در مایکروویو هستند. برای اطمینان، همیشه علامت استفاده در مایکروویو را روی ظروف رستوران‌ها (که شبیه جعبه‌ای با خطوط خمیده در وسط است) بررسی کنید. ظروف‌هایی با برچسب شماره ۵، که با استفاده از پلی پروپیلن (یا PP) ساخته شده‌اند، معمولاً در مایکروویو ایمن هستند.

 
 

ظروف استایروفوم

استایروفوم (معروف به فوم پلی استایرن) نه‌تنها برای محیط‌زیست مضر است، بلکه در‌ صورت قرار گرفتن در معرض تشعشع به‌سرعت ذوب می‌شود و مانند پلاستیک می‌تواند مواد شیمیایی خطرناکی را در غذای شما آزاد کند و به‌طور بالقوه باعث بیماری‌های طولانی مدت شود (مانند ظروف شبیه به یونولیتی غذا).

چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت 3

 
 

چه غذاهایی را در مایکروفر نباید قرار داد؟

فارغ از ظرف‌های نامناسب برای مایکروویو، موادغذایی زیادی هم هستند که نباید آن‌ها را در این دستگاه قرار دهیم. با مشاهده موارد زیر می‌توانید به تک‌تک این مواد غذایی پی‌ببرید:

 
 

آب

شاید گذاشتن یک لیوان آب در مایکروویو برای مقداری چای، کار بی‌ضرری به نظر برسد اما در واقع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اشعه مایکروویو می‌تواند آب را بدون اینکه به‌جوش بیاید، فوق‌العاده گرم کند. برخورد این اشعه به سطح آب می‌تواند منجر به پاشیده شدن و دگرگون شدن آب شود و این امر می‌تواند عواملی مثل اتصالی و آتش‌سوزی را به‌همراه داشته باشد.

 
 

فلفل تند خام

مواد غذایی دیگری که نباید در مایکروفر قرار بگیرد، فلفل تند خام است. فلفل‌های خام در مایکروویو منفجر نمی‌شوند اما با این حال، حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند که در دمای بالا تبخیر می‌شوند و این بخار در‎ صورت قرار گرفتن در معرض چشم یا تنفس می‎‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 
 

تخم مرغ

قرار دادن یک تخم‌مرغ کامل در مایکروویو می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث کثیفی‌های زیادی شود. فرایند گرم شدن سریع می‌تواند بخار زیادی در داخل تخم‌مرغ ایجاد کند و این روند می‌تواند باعث منفجر شدن تخم‌مرغ شود. سعی کنید از پختن تخم‌مرغ خام در مایکروویو اجتناب کنید.

 
 

پخت گوشت منجمد

پختن گوشت منجمد در مایکروویو می‌تواند باکتری‌های خطرناک موجود در این مواد غذایی را پخش کنند. در‌ صورت لزوم، می‌توانید گوشت یا مرغ منجمد خود را در مایکروویو یخ‌زدایی کنید اما برای فرایند پخت بهتر است آن‌ها را به‌طور کامل در فر اجاق گاز یا گریل قرار دهید تا باکتری یا هرگونه میکروبی که در آن‌ها وجود دارد از بین برود.

 
 

کلم بروکلی

بر اساس مجله علوم غذا و کشاورزی، امواج مایکروویو می‌تواند خواص و مواد مغذی کلم بروکلی را از بین ببرد. بهتر است بروکلی را به آرامی بخارپز کنید تا مواد مغذی درون آن حفظ شود.

چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت 4

 
 

سس‌های بدون پوشش

سس‌های ماکارونی یا گوجه‌فرنگی بدترین چیزی هستند که اشعه مایکروویو با آن‌ها برخورد می‌کند. اگر چنین سس‌هایی بدون پوشش گرم شوند، می‌توانند پرتاب و در سراسر دستگاه پاشیده شوند. سعی کنید سس‌های کچاپ، ماکارونی یا پاستا را در قابلمه‌ای جدا روی اجاق گاز گرم کنید.

 
 

کره

آب کردن کره در مایکروویو عملی اشتباه است و می‌تواند سطح داخلی دستگاه شما را بسیار کثیف کند. وقتی اشعه به سطح کره تابیده می‌شود، هوای داغ حبس‌شده در لایه‌های کره باعث ترکیدن و پاشیدن آن به سطوح دستگاه می‌شود.

 
 

انگور

انگور از مواد غذایی‌ای است که نباید آن را در مایکروفر گذاشت. اختلاف فشار داخلی و خارجی احتمال ترکیدن دانه‌های انگور را افزایش می‌دهد و به همین جهت نباید این میوه را در دستگاه فوق قرار دهید.

 
 

تن ماهی

چربی داخل تن ماهی باعث جلز و ولز و پاشیده شدن آن به دیواره‌ها و سقف دستگاه می‌شود. بهتر است محتویات تن ماهی و همچنین ظرف تن ماهی را در مایکروویو قرار ندهید. قرار دادن برخی از این غذاهای کنسروی و روغنی در مایکروفر می‌تواند صدای زیادی تولید کند.

چیزهایی که نباید در مایکروویو گذاشت 5

 

 

ارسال نظر