لنزهایی که نباید در انتخاب آن‌ها برای پروژه فیلمبرداری شک کنید

راهنمای انتخاب لنز مناسب برای تصویربرداران حرفه‌ای

لنزهایی که نباید در انتخاب آن‌ها برای پروژه فیلمبرداری شک کنید

فاکتورهای مختلفی برای افزایش کیفیت فیلمبرداری شما وجود دارد که لنز دوربین یکی از اصلی‌ترین آن‌ها است. زمانی که از یک لنز باکیفیت استفاده می‌کنید، ویدیوهایی با جزئیات و کنتراست بالا می‌گیرید. این در حالی است که لنزهای ضعیف ویدیوهای شما را مبهم و بسیار ضعیف نشان می‌دهند.

در زمان انتخاب وسایل لازم برای شروع یک پروژه تصویربرداری، انتخاب لنز دوربین به قدری مهم است که بسیاری از تصویربردان حرفه‌ای پیش از انتخاب دوربین، لنز مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. از طرفی اگر در زمینه سینما فعالیت کنید، پرسپکتیو و عمق بصری تصویر با لنز مناسب اهمیت فراوانی دارد. در این مطلب به بررسی لنزهای مناسب برای فیلمبرداری می‌پردازیم.

راهنمای انتخاب لنز مناسب برای تصویربرداران حرفه‌ای

لنز Canon RF 50mm F1.8 STM چشم‌اندازی طبیعی را ارائه می‌کند

لنزهای فیفتی کانن سال‌ها توسط عکاسانی که از دوربین‌های DSLR این برند برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌کردند، مورد تحسین قرار گرفتند. لنز Canon RF 50mm F1.8 STM یک اپتیک ضروری برای فیلمبرداری داشته و سرعت دیافراگم آن بسیار بالا است.

ابعاد این لنز 69.2×40.5 میلی‌متر است و وزن آن 160 گرم می‌باشد. این لنز کانن هنگامی که با گیمبالی (از سیستمی سه محوره تشکیل شده که حرکات و لرزش‌های غیر مطلوب در فیلم‌ها را کاهش می‌دهد) مثل Ronin SC جفت شود، تعادل بسیار خوبی با دوربین‌هایی مانند کانن EOS R6 پیدا خواهد کرد. این لنز 50 میلی‌متری کانن یک چشم‌انداز طبیعی به شما ارائه می‌کند و با استفاده از تکنولوژی STM Canon برای فوکوس سریع و اتوماتیک بهترین گزینه برای پروژه‌های تصویربرداری شما است. این لنز کانن به فیلمبرداران اجازه می‌دهد به لطف فاصله فوکوس 30 سانتی‌متری حتی از سوژه‌های کوچک‌تر هم فیلم‌های پرفریم تهیه کنند.

لنز Nikkor z 17-28mm لنزی مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف است

سری نیکون z، دوربین‌هایی با مشخصات ویدیویی بسیار خوبی دارد. از نیکون Z9 قدرتمند با قابلیت ضبط 8K تا نیکون Z30 که توسط بلاگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی کیفیت تصویربرداری شما را تضمین می‌کنند. لنز Nikkor یک ساختار مستحکم در مقابل شرایط جوی نامساعد دارد. با این لنز وضوح در سراسر دیافراگم وجود دارد و کل زوم هم ثابت می‌باشد. فوکوس این لنز نیز بسیار سریع و بدون صدا می‌باشد.

لنز Sony E 11mm F1.8 میدان دید وسیعی را به شما ارائه می‌دهد

لنز Sony E 11mm F1.8 میدان دید وسیعی را به شما ارائه می‌دهد

لنز Sony E 11mm F1.8 بهترین لنز برای ولاگرها و فیلمسازان است. این لنز از دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند که برای تصویربرداری در نور کم و جدا کردن سوژه اصلی از پس زمینه تصویر بهترین گزینه است. لنز Sony E 11mm تعادل بسیار خوبی با دوربین‌های مخصوص ولاگ سونی مثل Sony ZV-E10 دارد. فوکوس سریع و خودکار این لنز سونی همان چیزی است که فیلم‌برداران از یک لنز خوب انتظار دارند. توجه داشته باشید که این لنز استاپ‌لایزر ندارد. به همین خاطر شاید بخواهید آن را با دوربینی که چنین قابلیتی را دارد ست کنید.

لنز Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH

یکی از بهترین لنزها برای فیلمبرداری، Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm است. این لنز در نور کم بهترین عملکرد را دارد. لنز Panasonic Leica DG Vario نوعی مکانیزم برای حداقل رساندن تنفس فوکوس دارد. این لنز همچنین دارای قابلیت کنترل دیافراگم بدون پله و سیستم درایو میکرو استپ است که تنظیمات نوردهی را در زمان تغییر روشنایی یک صحنه، ثابت نگه می‌دارد. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که لنز Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm برای افراد که فاصله کانونی کمتری را می‌خواهند بهترین گزینه است.

لنز Panasonic Lumix S 18mm F1.8 فوکوس را به آرامی حفظ می‌کند

لنز Panasonic Lumix S 18mm F1.8 به گونه‌ای طراحی شده است که با دوربین‌های فول فریم بدون آینه lumix S پاناسونیک به خوبی کار می‌کند. این لنز با فاصله کانونی 18 میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 بهترین گزینه برای ویدیوهای روزمره است. با این لنز وضوح بسیار بالایی دارید و می‌توانید بوکه را در مناطق بدون فوکوس به سادگی ایجاد کنید. یکی از قابلیت‌های لنز Panasonic Lumix S 18mm F1.8 این است که می‌تواند به شکل خودکار فوکوس را به آرامی بدون اینکه بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی کند، حفظ کند.

لنز Fujinon XF 10-24mm  یکی از بهترین لنزهای Fujifilm است

لنز Fujinon XF 10-24mm یکی از بهترین لنزهای Fujifilm است

لنز Fujinon XF 10-24mm یکی از لنزهای پیشنهادی فوجی فیلم و لنزی X-mount است. تجربه فوکوس دستی یکی از قابلیت‌های مهم این لنز به شمار می‌رود. این لنز حلقه شیار روانی دارد و می‌توانید هر زمان که خواستید با چرخاندن انگشت شست بر روی آن فوکوس دستی دقیقی را ایجاد کنید. این لنز سبک، وقتی که بر روی یکی از دوربین‌های بدون آینه سری X APS-C نصب می‌شود، فاصله کانونی معادل 15-36 میلی متر را فراهم می‌کند.

لنز Sony E PZ 10-20mm عملکرد مناسبی در محدوده زوم و دیافراگم دارد

عبارت PZ در لنزهای سونی به معنای آن است که به جای طراحی مکانیکی از طراحی زوم قدرتمند استفاده شده است. همین مساله نیز باعث می‌شود که هر لنزی با چنین ویژگی برای پروژه‎‌های سینمایی مناسب باشد. این لنز در زمان فوکوس کردن می‌تواند فوکوس را به سادگی بر روی سوژه حفظ کند. تنفس فوکوس نیز حداقل است. لنز Sony E PZ 10-20mm به لحاظ اپتیکی عملکرد بسیار مناسبی در زمینه محدوده زوم و دیافراگم دارد. این لنز می‌تواند به بهترین شکل ممکن با بدنه‌های سونی که لرزشگیر داخلی دارند (مثل آلفا 6500 و آلفا 6600) جفت شود.

لنز Irix Cine 45mm T1.5 انتخاب بسیاری از فیلم‌سازان است

لنز Irix Cine 45mm T1.5 انتخاب بسیاری از فیلم‌سازان است

لنزهای Irix Cine انتخاب اول فیلم‌سازان مبتدی و حرفه‌ای است. این لنز ساختاری محکم دارد و برای سازگاری با شرایط مختلف جوی مثل باران یا گرد و غبار طراحی شده است. این لنز با 9 تیغه بوکه بسیار زیبایی ایجاد می‌کند و دارای سیستم نوری با 11 عنصر نوری در 9 گروه مختلف است. لنزهای سینمایی Irix در فواصل کانونی اضافی شامل 11 میلی‌متر، 15 میلی‌متر و 150 میلی‌متر در دسترس می‌باشند.

لنز Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art سیستم فوکوس قدرتمندی دارد

لنز Sigma 18-35mm f/1.8 DC یکی از محبوب‌ترین لنزها برای فیلمسازانی است که به دنبال یک لنز زوم با زاویه دید عریض در نوری کم هستند. این لنز موتوری تحت عنوان Hyper Sonic برای قابلیت فوکوس قدرتمند و نادیده گرفتن فوکس دستی دارد. این لنز برای استفاده با سنسورهای APS-C طراحی شده است و روی یک DSLR فول فریم تصویر می‌دهد. این لنز سیگما علاوه بر ضبط فیلم برای عکاسی هم گزینه مناسبی است.

فلاشیران برترین لنزهای فیلمبرداری را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد

لنزهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد همگی دارای موتور فوکوس قدرتمند هستند. همین مساله نیز یک مزیت بزرگ است. چرا که در بسیاری از موارد مثل تولید محتوا و یا فیلم‌برداری عروسی که سوژه متحرک است، لنز مورد نظر باید فوکوس قوی داشته باشد. مجموعه فلاشیران یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های تجهیزات فیلمبرداری در کشور است. در فلاشیران می‌توان انواع لنزهای سونی، نیکون و کانن را باکیفیتی بالا و قیمتی مناسب خریداری کرد.

 

ارسال نظر