کاربرد هوش تجاری در کسب و کارها

کاربرد هوش تجاری در کسب و کارها

دیجیتالی شدن فرایندها و سازمان‌ها با سرعت زیاد، کسب و کارها را با انبوه اطلاعاتی که از کانال‌ها و منابع مختلف به دست آمده‌اند، روبرو کرده است. چالش اصلی بسیاری از سازمان‌ها این است که چگونه این حجم عظیم داده را برای تصمیم‌گیری آگاهانه مدیریت و بررسی کنند. 

ابزارهای BI به کسب‌ و کارها کمک می‌کنند تا داده‌های خام را به بینش‌های کاربردی تبدیل کنند و به ذی‌نفعان این امکان را می‌دهند تا انتخاب‌های هوشمندانه‌تری داشته باشند. ابزارهای مختلف هوش تجاری (BI) با توجه به نیازی که سازمان‌ها دارند، به آن‌ها در مدیریت ابعاد مختلف داده کمک می‌کنند. در این مقاله به بررسی نقش ابزارهای مختلف BI در کسب و کار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری به فناوری‌ها، فرایندها و استراتژی‌هایی اشاره دارد که توسط کسب‌ و کارها، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات کاربردی استفاده می‌شوند. ابزارهای BI، داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و ادغام می‌کنند، آن‌ها را پردازش می‌کنند و سپس در قالب‌های بصری مانند داشبورد، گزارش‌ها و نمودارها ارائه می‌دهند. هدف هوش تجاری، کمک به تصمیم‌گیری داده‌محور با ارائه داده‌های پیچیده به روشی قابل فهم‌تر و شفاف‌تر است.

انواع ابزارهای هوش تجاری

ابزارهای BI را می‌توانیم با توجه به کاربردی که در فرایند پردازش داده دارند، به دسته‌های مختلف طبقه‌بندی کنیم. این ابزارها به کسب‌ و کارها این امکان را می‌دهند تا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و روندهای مهم بازار را شناسایی و فرصت‌های بهبود را کشف کنند.

۱. ابزارهای ETL

ابزارهای ETL به معنای Extract, Transform و Load، داده را از منابع مختلف جمع‌آوری و ادغام و در نهایت، داده ادغام شده را برای فرایند تجزیه و تحلیل آماده می‌کنند. این ابزارها داده‌ها را از چندین پایگاه داده استخراج، آن را به قالبی مناسب برای تجزیه و تحلیل تبدیل و در انبار داده یا مخزن دیگری بارگذاری می‌کنند.

۲. ابزارهای Self-Service BI 

ابزارهای BI سلف‌سرویس (Self-service BI) به کاربران غیر فنی این امکان را می‌دهند تا بدون کمک کارشناسان IT یا داده، از داده و اطلاعات موجود در پایگاه داده استفاده کنند. این ابزارها با داشتن امکاناتی مانند پرس‌وجو (Querying)، تحلیل داده و تهیه گزارش، به کارشناسان بخش‌های مختلف سازمان این امکان را می‌دهند تا تصمیم‌گیری داده-محور را تجربه کنند.

۳. ابزارهای پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

ابزارهای OLAP برای تجزیه و تحلیل عمیق داده‌ها و پرس‌وجوهای چند بعدی طراحی شده‌اند. این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند تا محاسبات پیچیده، تجزیه و تحلیل روند و مقایسه داده‌ها را در مجموعه داده‌های بزرگ (Big Data) انجام دهند. ابزارهای OLAP معمولا در گزارش‌گیری مالی، پیش‌بینی فروش و تحلیل بازار استفاده می‌شوند.

۴. ابزارهای گزارش

ابزارهای گزارش‌دهی با امکان تولید گزارش‌های دوره‌ای مانند گزارش‌های فروش، صورت‌های مالی و بهره‌وری کارکنان، دید جامعی از عملکرد سازمان و کسب و کار را ارائه می‌دهند. این ابزارها به کمک تولید و توزیع خودکار گزارش، فرایندهای دستی ایجاد گزارش را کاهش می‌دهد.

۵. ابزارهای تجسم داده‌ها

ابزار تجسم داده (Data Visualization) به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا اطلاعات کمی به دست آمده از تحلیل داده را به صورت بصری ارائه دهند. این ابزارها معمولا رابط کاربری ساده‌ای دارند که به کاربران اجازه می‌دهد نمودارها، گراف‌ها و سایر تصاویر را بدون دانش تخصصی کدنویسی ایجاد کنند.

هوش تجاری در ایران

روند رشد و پذیرش هوش تجاری (BI) در ایران، روندی رو به رشد و سریع است. شرکت‌هایی که با داده‌های عظیم و مهم سروکار دارند، برای سرعت بخشیدن به فرایندهای تحلیلی خود از BI استفاده می‌کنند. این داده‌های بزرگ (Big Data)‌ می‌تواند اطلاعات کاربران، تراکنش‌های مالی، روند تغییرات بازار و … باشد.

به عنوان یک متخصص هوش تجاری، با یک جستجو در پلتفرم‌های کاریابی با موقعیت‌های شغلی مختلفی در این زمینه روبرو می‌شوید که بیشتر آن‌ها برای شرکت‌های فناوری و پردازش اطلاعات مالی هستند. یکی از شرکت‌های فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مالی که از فرایندهای BI برای پردازش اطلاعات خود استفاده می‌کند، ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا یک شرکت فین‌تک است که زیرساخت‌های IT کارگزاری آگاه را فراهم می‌کند. این زیرساخت‌ها شامل محصولات معاملاتی، زیرساخت‌های فنی و … می‌شوند. آسا از تیم‌های فنی مختلفی تشکیل شده است که در زمینه توسعه نرم‌افزار، دواپس، تحلیل سیستم، هوش تجاری و … فعالیت می‌کنند. برای اطلاع از شرایط جذب و موقعیت‌های شغلی باز این شرکت، می‌توانید از پلتفرم‌های کاریابی استفاده کنید یا به صورت مستقیم، به صفحه «همکاری با آسا» در سایت این شرکت مراجعه و رزومه خود را برای موقعیت شغلی دلخواه خود ارسال کنید.

 

 

 

 

ارسال نظر