حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از دادگستری

سارا کلاری: وزارت دادگستری ایالات متحده از دادگاه می‌خواهد که چالش TikTok در قبال قانون سرکوب را رد کند.

حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از  دادگستری

به گزارش کلیک وزارت دادگستری آمریکا جمعه پنجم مرداد از یک دادگاه تجدیدنظر این کشور خواست هر گونه چالش حقوقی را علیه قانون ملزم کردن شرکت چینی بایت‌دنس برای فروش و واگذاری دارایی‌های شرکت زیرمجموعه‌اش تیک‌تاک در آمریکا، رد کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده دیروز جمعه از دادگاه تجدیدنظر فدرال خواست تا قانون آوریل را که کمپانی مستقر در چین ByteDance را ملزم می کند که تا 19 ژانویه دارایی های TikTok در ایالات متحده را بفروشد، را لغو کند.

وزارت دادگستری در پرونده خود استدلال کرد که TikTok تحت مالکیت چین به دلیل دسترسی به داده های شخصی آمریکایی ها یک تهدید جدی برای امنیت ملی به شمار می رود، و تاکید کرد که چین می تواند به طور مخفیانه اطلاعاتی را که آمریکایی ها از طریق TikTok مصرف می کنند دستکاری کند.

این وزارتخانه گفت: «تهدید جدی امنیت ملی ناشی از TikTok واقعی است. TikTok ابزاری را در اختیار دولت چین قرار می دهد تا امنیت ملی ایالات متحده را از دو طریق اصلی تضعیف کند: جمع آوری داده ها و دستکاری محتوای مخفیانه.

دولت بایدن از دادگاه استیناف ناحیه کلمبیا ایالات متحده درخواست کرد که شکایت های TikTok، شرکت مادر ByteDance و گروهی از سازندگان TikTok را که به دنبال مسدود کردن قانونی هستند که می تواند برنامه استفاده شده توسط 170 میلیون آمریکایی را ممنوع کند، رد کند.

TikTok بارها اعلام کرده که هرگز داده های کاربران ایالات متحده را با چین به اشتراک نمی گذارد یا اینکه نتایج ویدئویی را دستکاری نمی کند.


TikTokدر پلتفرم رسانه اجتماعی X در پاسخ به این قانون نوشت: "دولت هیچگاه مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکرده است، از جمله زمانی که کنگره این قانون غیرقانونی را تصویب کرد.
پرونده وزارت دادگستری به جزئیات نگرانی های امنیت ملی گسترده در مورد مالکیت TikTok توسط ByteDance می پردازد.

این وزارتخانه گفت: «استراتژی بلندمدت ژئوپلیتیک چین شامل توسعه و تعیین کردن دارایی‌هایی است که می‌تواند در لحظات مناسب به کار گیرد.»

دولت در بیانیه‌ای جداگانه اذعان کرد که هیچ اطلاعاتی مبنی بر دسترسی دولت چین به داده‌های کاربران آمریکایی TikTok ندارد، اما گفت که خطر این احتمال بسیار زیاد است.

در این پرونده آمده است: «ایالات متحده ملزم نیست قبل از پاسخ به چنین تهدیدی، تا زمانی که دشمن خارجی خود اقدامات زیانبار خاصی انجام دهد، صبر کند.


تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

دولت همچنین یک سند محرمانه را به دادگاه ارسال کرد که در آن نگرانی‌های امنیتی بیشتری در مورد مالکیت TikTok توسط ByteDance و همچنین اعلامیه‌های گسترده‌تری از FBI، دفتر مدیر اطلاعات ملی و بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ارائه شد.

ByteDance به دولت ایالات متحده گفت که کد منبع TikTok حاوی 2 میلیارد خط کد است که بررسی کامل را غیرممکن می کند. DOJ افزود: «اوراکل تخمین زده است که بازنگری این مجموعه کد به سه سال زمان نیاز دارد»، وزارت دادگستری اضافه کرد.

این قانون که در 24 آوریل توسط رئیس جمهور جو بایدن امضا شد، به ByteDance تا 19 ژانویه مهلت داد تا TikTok را بفروشد یا با ممنوعیت مواجه شود. کاخ سفید می‌گوید که می‌خواهد مالکیت چینی‌ها به دلایل امنیت ملی پایان یابد، اما نه ممنوعیت TikTok.

این وزارتخانه تمام استدلال های مطرح شده توسط TikTok، از جمله اینکه این قانون متمم اول، حقوق بیان آزاد آمریکایی هایی را که از برنامه ویدیوی کوتاه استفاده می کنند را نقض می کند، رد کرد و گفت که این قانون به نگرانی های امنیت ملی می پردازد، نه گفتار، و هدف جلوگیری چین برای سوء استفاده از TikTok برای دسترسی به اطلاعات شخصی حساس آمریکایی هاست.

به گفته وزارت دادگستری، کاربران TikTok «پلتفرم‌های معروف متعدد دیگری» مانند یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام، اسنپ چت و X دارند که می‌توانند به جای آن از آنها استفاده کنند.

وزارت دادگستری اضافه کرد که طرح 2 میلیارد دلاری TikTok برای محافظت از داده های کاربران ایالات متحده کافی نیست و گفت که توافق پیشنهادی این شرکت تا حدی کافی نیست زیرا مقامات ایالات متحده به ByteDance اعتماد ندارند و به دلیل "عدم اطمینان دولت به اینکه منابع توانایی لازم برای گرفتن اطلاعات را دارد.

دادگاه استیناف در تاریخ 16 سپتامبر استدلال شفاهی در مورد این چالش قانونی را برگزار خواهد کرد و موضوع سرنوشت TikTok را در هفته های پایانی انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر قرار خواهد داد.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، به TikTok پیوست و در ژوئن گفت که هرگز از ممنوعیت TikTok حمایت نخواهد کرد. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، که قرار است نامزد حزب دموکرات شود، این هفته به TikTok پیوست.

به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی مبنی بر اینکه چین می‌تواند به داده‌های آمریکایی‌ها دسترسی داشته باشد یا از آنها با این برنامه جاسوسی کند، کنگره تنها چند هفته پس از معرفی ، مصوبه حذف چینی ها از TikToرا به تصویب رساند.

منبع: رویترز

 

ارسال نظر