"عجله دارم" از تپسی هم حذف شد

شرکت تپسی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد مدیرعامل این تاکسی اینترنتی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی احضار شده و متعاقب آن، این شرکت گزینه «عجله دارم» را در اپلیکیشن خود حذف کرده است.

"عجله دارم" از تپسی هم حذف شد

به گزارش کلیک، در بیانیه تپسی آمده است: گزینه «عجله دارم» با هدف ارائه خدمت به کاربرانی که اولویت آن‌ها نه هزینه سفر، بلکه قبول سفر است به خدمات تپسی اضافه شد. این گزینه برای افرادی است که مایل‌اند با افزایش قیمت، شانس قبول سفر از سمت سفیران را افزایش داده و زمان انتظار کمتری را صرف قبول درخواست خود کنند. پیش از اضافه شدن گزینه «عجله دارم»، بارها کاربران در شبکه‌های اجتماعی اضافه کردن امکانی برای پیشنهاد قیمت بالاتر به سفیر را به تپسی پیشنهاد داده بودند.

در این بیانیه هم‌چنین توضیح داده شده است که با هدف ارائه خدمات متنوع، در کنار گزینه «عجله دارم»، گزینه «عجله ندارم» نیز در پلتفرم تپسی قرار گرفته است. این گزینه برای کاربرانی در نظر گرفته شده است که مایل‌اند در ازای زمان انتظار بیشتر، قیمت کمتری پرداخت کنند.

این گزینه همچنان در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند. تپسی در بیانیه خود اعلام کرده که گزینه «عجله ندارم» در فاصله کوتاه از رونمایی، با استقبال خوبی مواجه شده است.

رییس و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، پیش از این وجود گزینه «عجله دارم» در اسنپ و تپسی را مصداق گران‌فروشی دانسته و این موضوع را نوعی تخلف خوانده و با همین استدلال دستور به حذف این گزینه داده بودند. تپسی اما در بخشی از بیانیه خود آورده است:

تصور اشتباهی وجود دارد که افزایش قیمت‌ سفرها موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین شده و گزینه‌ای مانند «عجله دارم» با هدف افزایش درآمد به برنامه اضافه شده است. توجه به این نکته ضروری است که آنچه موجب افزایش درآمد تاکسی‌های آنلاین می‌شود، افزایش تعداد سفرها است نه افزایش قیمت؛ چرا که افزایش قیمت جذابیت سفر را برای کاربر مسافر کاهش داده و باعث کم شدن تعداد سفرها می‌شود. هدف تاکسی‌های آنلاین، ارائه قیمت تعادلی به شکلی است که برای هر دو کاربر مسافر و راننده بصرفه بوده و سبب انجام سفر شود.

این تاکسی اینترنت در انتهای اطلاعیه خود عنوان کرده است که «هم‌زمان با غیرفعال شدن گزینه «عجله دارم»، به پیگیری‌های خود جهت تبیین منطق حاکم بر این سرویس به نهادهای تنظیم‌گر ادامه خواهد داد.»

 نظرسنجی هایی بی نتیجه!

بر اساس این گزارش در روزهای گذشته شاهد حذف گزینه عجله دارم از اسنپ نیز بوده ایم؛ اسنپ روز پنج‌شنبه هفدهم اسفند ماه بود که گزینه «عجله دارم» را از پلتفرم خود حذف کرد و امروز، بیستم اسفند ماه، تپسی هم در اقدامی مشابه اقدام به حذف این گزینه کرد.

اسنپ پیش از این اعلام کرده بود که به‌دلیل کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه مسافران و کاربران، از طریق مذاکرات، جلسات و گفت‌وگوها به‌دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه خواهد بود.

جالب اینکه تپسی روز گذشته هم با برگزاری یک نظرسنجی در اپلیکیشن خود از کاربران خواسته بود نظرشان درباره گزینه «عجله دارم» را اعلام کنند. البته نتایج این نظرسنجی مشخص نشد و پیش از حذف گزینه «عجله دارم» نظرسنجی مذکور هم از روی اپلیکیشن تپسی برداشته شده بود.

در بیانیه تپسی درباره افزوده شدن این گزینه توضیحاتی داده شده و عنوان شده است که «پیش از اضافه شدن گزینه «عجله دارم»، بارها کاربران در شبکه‌های اجتماعی اضافه کردن امکانی برای پیشنهاد قیمت بالاتر به سفیر را به تپسی پیشنهاد داده بودند.»

همچنین این تاکسی اینترنت عنوان کرده است که کاربرانش از گزینه «عجله ندارم» «استقبال خوبی» کرده‌اند.

تپسی درباره میزان استفاده از گزینه‌های مختلف توضیح داده است: «تنها ۱۰ درصد از کل سفرهای تپسی مربوط به گزینه «عجله دارم» است. سفرهای «عادی» ۷۰ درصد و سفرهای «عجله ندارم» ۲۰ درصد از سفرهای ناوگان تپسی را تشکیل می‌دهند.»

حذف «عجله دارم» ناشی از عدم شناخت کافی نسبت به ماهیت آن است

بر اساس این گزارش گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریع‌تر به سفر تبدیل کند. عنوان گران‌فروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام می‌شود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمی‌شود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر