هشدار جدی اتحادیه اروپا به اپل

اتحادیه‌ی اروپا درباره هم‌سونبودن قوانین جدید اپل با قانون بازارهای دیجیتال، به غول آمریکایی هشدار جدی داد.

هشدار جدی اتحادیه اروپا به اپل

به گزارش کلیک به نقل از رویترز، با اینکه قوانین جدید اپل در اتحادیه‌ی اروپا به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار‌ گوشی آیفون آزادی عمل بیشتری می‌دهد، برخی از منتقدان اعتقاد دارند ساختار کارمزد این شرکت ناعادلانه است و ممکن است با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) همخوانی نداشته باشد.

 تیری برتون، کمیسر بازار داخلی در اتحادیه‌ی اروپا، بیان کرد درصورتی‌که قوانین جدید اپل با DMA هم‌سو نباشند، کوپرتینویی‌ها به‌دلیل استفاده‌ از راهکار‌های انحصارطلبانه با اقدامات جدی مواجه خواهند شد. برتون اعلام کرد آن‌ها تا قبل از ۷ مارس (۱۷ اسفند) اطلاعیه‌های اپل را بررسی خواهند کرد.

قوانین جدید غول آمریکایی نصب خارج از اپل استور برنامه‌ها (سایدلودینگ) را امکان‌پذیر می‌کنند و حتی دست توسعه‌دهندگان را برای استفاده‌نکردن از سیستم پرداخت درون‌‌برنامه‌ای اپل (تا ۳۰ درصد کارمزد) باز می‌گذارند؛ اما کارمزد جدید موسوم‌ به Core Technology Fee بسیار خبرساز شده است.

به‌موجب قوانین جدید، توسعه‌دهندگان باید برنامه‌های خود را برای بررسی امنیتی برای اپل ارسال کنند. توسعه‌دهندگانی که از فروشگاه‌های برنامه‌ی متفرقه استفاده می‌کنند، باید برای نصب سالانه‌ی برنامه‌ها بعد از یک‌میلیون دانلود، ۵۰ سنت بپردازند.

شرکت‌های بزرگی نظیر اپیک گیمز و موزیلا و اسپاتیفای ضمن اعلام اینکه کارمزد مطرح‌شده‌ی اپل را نوعی اخاذی عنوان می‌کنند، قوانین جدید را ناعادلانه و انحصار‌طلبانه می‌دانند.

 

ارسال نظر