خزانه‌داری آمریکا در مورد استفاده از NFTها برای پول‌شویی هشدار داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا نگرانی خود در مورد امکان استفاده از آثار هنری، به‌ویژه NFTها را برای مصارف پول‌شویی ابزار کرد.

خزانه‌داری آمریکا در مورد استفاده از NFTها برای پول‌شویی هشدار داد

خزانه‌داری آمریکا یک مطالعه در مورد بازار آثار هنری باارزش را منتشر کرد که پتانسیل استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFT را برای انجام عملیات غیرقانونی پول‌شویی یا عملیات تأمین مالی تروریستی برجسته می‌کند.

مطالعه وزارت خزانه‌داری به نام «تسهیل پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از طریق تجارت آثار هنری» پیشنهاد می‌کند که استفاده روزافزون از هنر به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری یا دارایی مالی می‌تواند معاملات هنری با ارزش بالا را آسیب‌پذیر به پول‌شویی کند:

«بازار هنر آنلاین نوظهور ممکن است بسته به ساختار و انگیزه فعالیت‌های خاص در این بخش از بازار (مانند خرید NFT)، خطرات جدیدی را به همراه داشته باشد.»

این مطالعه بر اهمیت NFTها در نشان‌دادن مالکیت دارایی دیجیتال و فیزیکی که از طریق قراردادهای هوشمند و کیف پول‌های دیجیتال مدیریت و کنترل می‌شوند، تأکید می‌کند. این نهاد دولتی آمریکایی همچنین خاطرنشان می‌کند که قیمت NFT توسط خریدار و فروشنده تعیین می‌شود و نه توسط بازار:

«به گفته مقامات ایالات متحده، در سه ماه اول سال 2021، بازار NFTها رکورد 1.5 میلیارد دلاری را در حجم معاملات به ثبت رساند و نسبت به سه ماه پیش از آن 2627 درصد رشد داشت.»

بااین‌حال، بازار NFTها در سال 2020 بیش از 20 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد که جنایتکاران می‌توانند NFTها را با پول غیرقانونی خریداری کنند و سپس آن را به یک خریدار بفروشند. در این صورت، پول به‌اصطلاح «کثیف» شسته شده و به پول «تمیز» تبدیل خواهد شد.

NFTها همچنین می‌توانند از طریق فروش مستقیم (P2P) فروخته شوند که نیاز به واسطه و یا ثبت معامله در دفتر کل عمومی را از میان می‌برد. در پایان، خزانه‌داری با تاکید بر آسیب‌پذیری‌های مختلف پول‌شویی توسط اکوسیستم NFTها، نتیجه‌گیری کرد:

«علاوه بر این، فعالان صنعت هنر سنتی، مانند حراجی‌ها یا گالری‌ها، ممکن است درک فنی کافی از فناوری بلاک چین برای شناسایی مؤثر مشتری و تأیید هویت در این فضا را نداشته باشند.»

ارسال نظر