توانمندسازی کسب‌وکارها با گسترش فناوری‌های نوین

آیلین سیروس: اولین رویداد عصر دانش جندی‌شاپور با عنوان «توانمندسازی کسب‌وکارها با گسترش فناوری‌های نوین» با حضور نخبگان، صاحب‌نظران، اندیشمندان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان در کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال برگزار شد.

توانمندسازی کسب‌وکارها با گسترش فناوری‌های نوین

به گزارش کلیک، این رویداد در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی ایران مال و با هدف تلاش در مسیر ایجاد یک بازار بزرگ دانش با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در کتابخانه جندی‌شاپور برگزار شد.

در این مراسم مشاور سرمایه‌گذاری و معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، با اشاره به تحولات فناورانه که موجب تغییر در روند زندگی بشری شده است به بیان ویژگی‌های هریک از این دوره‌ها پرداخت و اظهار داشت: با سپری شدن عصر صنعتی و عصر ارتباطات، الکترونیک و فناوری، وارد دوره جدید یعنی هوش مصنوعی شده‌ایم. برخی اعتقاد دارند در این عصر ربات‌ها بر انسان‌ها توفق و برتری می‌یابند و هوشمندانه‌تر از انسان‌ها عمل می‌کنند.

علیرضا دلیری در ادامه با بیان تعریف جدید سواد از نگاه یونسکو اظهار داشت: بر اساس تعاریف جدید، دیگر شاخص سواد مصادیق قبلی مانند خواندن و نوشتن به اضافه سواد کامپیوتر و تسلط بر یک زبان خارجی یا تسلط بر 12 نوع سواد در تعریف قرن 21 نیست بلکه هر کس بتواند در خود و جامعه تغییر ایجاد کند، باسواد تلقی می‌شود که این تحول در تعریف سواد بسیاری را از مدار باسوادی خارج می‌کند. 

1F8E75D5-C1CA-4A4B-96A2-0FF70AFE6D07

اهمیت دارایی های نامشهود در عصر کنونی

وی با اشاره به آخرین گزارش مکنزی در تبیین برترین روندهای بین‌المللی فناوری ادامه داد: در این گزارش آمده است، در عصر حاضر فناوری‌های نوظهوری مانند فناوری اتصال پیشرفته، هوش مصنوعی، رایانش ابری، واقعیت همه‌جانبه، یادگیری ماشین، فناوری های کوانتمی، نسل آینده توسعه نرم‌افزارها، وب 3 و هویت دیجیتال دست برتر را در عصر حاضر از آن خود ساخته‌اند. خودروهای خودران، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی از موضوعات اصلی زمان ماست. به عنوان مثال از این پس تحلیل و تصمیم با هوش مصنوعی انجام می‌شود، اتصال هوش مصنوعی به داده‌ها و تحقیقات موجود در ارتباط با موضوعات مختلف موجب شده است که در موارد بسیاری تحلیلی که ارایه می‌دهد، بسیار جامع‌تر و دقیق‌تر باشد.

 دلیری در ادامه با تبیین روش‌های تامین مالی با ابتنای بر نوآوری و فناوری به اجزاء روش‌های بیرونی و درونی در تامین مالی پرداخت و تصریح کرد: در تامین مالی هم روش‌های درونی و بیرونی از شیوه‌‌های کلاسیک و رویه‌های سابق عبور کرده‌ایم و می‌توان با اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری یا تحقیق و توسعه بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز شرکت‌های بزرگ الزاما دارایی مشهود زیادی ندارند بلکه با ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود سهم قابل توجهی از دارایی شرکت‌ها در کمپانی‌های بزرگ، دارایی نامشهود آنهاست. شرکت‌هایی مانند اپل و آمازون نمونه‌های خارجی و شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی نمونه‌های داخلی شرکت‌هایی هستند که سهم عمده دارایی آنان دارایی نامشهود است. از قضا این شرکت‌ها در کشورهای دیگر سهم قابل توجهی نیز در تولید ناخالص ملی دارند.

به گفته دلیری با توجه به اهمیت این دارایی‌ها در ایران نیز آیین‌نامه ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری در سال 1396 به تصویب هیات وزیران رسید.   

سرمایه‌گذاری غیرنوین بی‌معناست

معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: طی چند سال گذشته در کشور اتفاقات خوبی افتاد. با تلاشی که صورت گرفته بیش از 9 هزار و پانصد شرکت در حوزه فناوری و صنایع خلاق شامل شرکت‌های فناور و نوآور، نوپا و استارتاپ‌ها ایجاد شده که توانسته بخشی از مشکلات مردم را حل کند. البته هنوز راه بسیاری مانده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده است.

وی افزود: به اعتقاد من دیگر سرمایه‌گذاری غیرنوین بی‌معناست. در گذشته شرکت‌های بزرگ خوروساز‌ها، پتروشیمی‌ها و معادن بوده‌اند اما الان ما با گوگل و فیس‌بوک و یاهو مواجهیم که سرمایه آنها پلت‌فرم و سرمایه نامشهود است. به عبارت دیگر، مفهوم سرمایه در جهان امروز تغییر کرده است و به تبع آن ما نیز باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنیم.

35D26AA4-2921-4160-B85E-47853CB289EC

علیرضا دلیری گفت: در کشور ما بسیاری از شرکت‌های بزرگ با تعریف قبلی دچار زیان‌دهی هستند حال آنکه شرکت‌های جدید با اتاق فکری که آنها را در مسیر دانشی هدایت می‌کند، اداره می‌شوند. بواقع باید جریان سرمایه‌گذاری به این مسیر منتقل شود و کسب‌وکار سنتی دیگر از معنا تهی شده و جذاب نیست. اگر بناباشد افق پیش رو را ببینیم و رشد داشته باشیم سرمایه‌گذاری باید نوین و دارای تحقیق و توسعه قوی باشد، مسیری که شرکت‌های بزرگ دنیا طی کرده‌اند.

دلیری در تشریح زیرساخت‌های که در قانون و مقررات برای توسعه کسب‌و کارها بر مبنای فناوری‌های نوین اعلام کرد: بر اساس مقرراتی که با  تلاشی پیگیر مصوب نمودیم، شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور می‌توانند صددرصد مالیات بر عملکرد خود را در تحقیق و توسعه خودشان هزینه کنند. این شامل همه شرکت‌ها می‌شود.

معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در بخش دیگری از این آیین‌نامه شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های بورسی و شرکت‌هایی که سرمایه ثبتی آنها یک‌سی‌ام صندوق نوآوری شکوفایی است (شرکت‌های غیربورسی که سرمایه ثبتی آنان در حال حاضر 100 میلیارد تومان است) می‌توانند مالیات بر عملکرد خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور مرتبط با حوزه فعالیت خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

جندی شاپور بازار بزرگ دانش و تجربه نخبگان کشور

بر اساس این گزارش عضو هیات مدیره و رییس سیاستگذاری همایش در گفتگو با کلیک، با بیان اینکه مجموعه رویدادهای عصر دانش جندی شاپور فرصتی برای بحث و گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین موضوعات زندگی برای زیست بهتر و کیفیت بخشیدن به آن در روزگار پرشتاب امروز است گفت: این اقدام همچنین در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی ایران مال و با هدف تلاش در مسیر ایجاد یک بازار بزرگ دانش با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در کتابخانه جندی‌شاپور ایران مال است.

دکتر جمشید اثنی عشری بیان کرد: هدف نهایی از ادامه این رویداد تبدیل کتابخانه جندی شاپور ایران مال به یک نهاد علمی مرتبط با نخبگان جامعه بوده به این معنا که به طور مستمر نشستهای علمی با ماهیت مرتبط با مسائل مبتلا به انسان امروز توسط نخبگان و سرآمدان حوزه های مختلف مطرح خواهد شد.

وی افزود: این سلسله رویدادها به طور طبیعی مخاطبان خاص خودش را دارد و هدف ما ایجاد یک ارتباط مستمر و معنا دار با جامعه علمی و نخبگانی کشورمان است؛ تلاش داریم در آینده ای نزدیک بازار بزرگ ایران را در کنار سایر کارکردهای تجاری، تفریحی، خدماتی، ورزشی و سرگرمی دارای کارکرد علمی کرده تا تبدیل به بازار بزرگ دانش و تجربه نخبگان کشور شود.

95C664DD-7DF9-44CA-A4E9-46F8D0D9A06C

اثنی عشری با اشاره به اولین موضوع مطرح شده در اولین رویداد گفت: اولین موضوعی که مطرح کردیم زندگی در عصر دیجیتال با استفاده از فناوری های نوین بود؛ زیرا تشریح و توصیف و تبیین این موضوع از نیازهای جامعه ما بوده و حتما حرکتهای مشابه با موضوعات مشابه در نشستهای آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص بازخوردهای جلسه اول گفت: جلسه اول جلسه خوبی بود و حتما در جلسات آینده با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد. البته به دلیل اینکه ماهیت این کار اساسا تبلیغی نیست و مخاطبان خاص باید اطلاع رسانی شوند در جلسه اول کار رسانه ای و تبلیغاتی نداشتیم. در آینده قصد داریم با انعکاس رویداد در رسانه ها بتوانیم مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه دانش و بینش جدید، به درستی انجام دهیم. امیدوارم اصحاب رسانه ها  هم کمک کرده و نخبگان و صاحب نظران و دانشمندان کشور نسبت به این جلسات اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

 

ارسال نظر