حرکت سایت های دولتی به سمت HTTPS

وب سایت های دولتی، به آرامی به سمت HTTPS حرکت می کنند.

حرکت سایت های دولتی به سمت HTTPS

به گزارش کلیک، در سرتاسر دنیا دولت ها بالاخره در حال امن سازی وب سایت های خود افتاده اند. HTTPS یک پروتکل امن است و با اینکه قدمتی برابر با همزاد ناامن خود HTTP دارد، اما میزان استفاده ی آنها قابل مقایسه هم نیست. دولت ایالات متحده، که تقریبا نمونه ی کاملی از اولین دولت های به کارگیرنده ی فناوری ها است، در حال تغییر به سمت HTTPS است. پالس، پروژه ای است که روند تبدیل قلمرو های دولت به HTTPS را زیر نظر دارد. تا اواخر ژانویه، 39 درصد وب سایت های دولتی به HTTPS تغییر یافتند.

حرف "S" درانتهای HTTPS، مخفف کلمه ی "امن" (Secure) است، و اولین استفاده ی عمده ی آن در تراکنش های امن اینترنتی دیده شد که از طریق یک پروتکل کدگذاری ساده کار می کند. برای دسترسی به یک وب سایت، مرورگر درخواست کلید عمومی می کند که با استفاده از آن، تمام پیام های فرستاده شده را کدگذاری کرده، و با استفاده از کلید خصوصی خود سایت، پیام ها را کدگشایی می کند. به محض اینکه ارتباط برقرار شد، تمام پیام های ارسال شده بر آن، مصون از شنود هستند.
در حالیکه حفاظت از اطلاعات مالی هدف اصلی است، HTTPS همچنین در سایت هایی که کاربر باید لاگین کند هم کاربرد دارد. اهمیت این مسئله در جایی که کاربر نیاز به وارد کردن نام کابری و رمز عبور ندارد، به نسبت کمتر است. پس چرا دولت در تلاش است بطور کامل از HTTPS استفاده کند؟

این مسئله بیشتر به دلیل حفاظت از مصرف کننده و قرار دادن یک استاندارد برای استفاده از بقیه ی اینترنت است. به نقل از افسر ارشد اطلاعات:
"هر درخواست کدگذاری نشده ی HTTP، اطلاعاتی از رفتار کاربر را فاش می کند، و اخلال و ردگیری در وبگردی بدون کدگذاری، به امری عادی بدل شده است."
درنهایت، هدف جامعه اینترنت قراردادن یک کدگذاری به عنوان استاندارد، و پایان دادن تدریجی به ارتباطات بدون کدگذاری است.
سرمایه گذاری بر HTTPS این کار را سریعتر، ارزان تر و راحت تر می کند. منبع خیلی از پیشرفت های سال های اخیر، موسسات و کمپانی های فناوری هستند که تلاش در انتقال خدمات و وب سایت ها، ارتقا امور جاری، و ارائه ی آنها به عموم مردم دارند.

منبع:insider

ارسال نظر