نگاهی به موج اعتراضات مردم به طرح ترافیک جدید

رسانه کلیک -  از اول تیر ماه طرح ترافیک جدید جایگزین طرح زوج و فرد شد. امروز پس از قریب به دو ماه از اجرایی شدن این طرح، موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.

نگاهی به موج اعتراضات مردم به طرح ترافیک جدید

بر اساس طرح جدید، تردد در این محدوده برای تمامی خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز در هر فصل مجاز است و برای تردد بیش از ۲۰ روز باید بر حسب قیمت‌هایی که مربوط به شهرداری است، عوارضی را پرداخت کرد و سپس وارد محدوده شد. حلقه دوم طرح ترافیک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا حریم طرح ترافیک اصلی ادامه دارد.

در ادامه این طرح خودروهای دارای پلاک غیر از تهران نیز می‌توانند در هر فصل ۱۵ روز وارد این محدوده شوند. اجرایی شدن این طرح باعث شده موجی از اعتراضات مردمی در صفحات اجتماعی شکل بگیرد.

کاربری در توییتر در رابطه با طرح جدید و ایراداتی که دارد، نوشته: «فکر میکنم این طرح ترافیک جدیده باعث میشه اول مهر، تهران منفجر بشه»

‏کاربر دیگری در این رابطه نوشته: «چند روزی است با خودرو درحلقه دوم ‎#طرح_ترافیک جدید تردد می کنم، ترافیک به مراتب سنگین تر از قبل است. نمی دانم مدیران ‎#شهرداری هم به این نتیجه رسیده اند و متوجه شده اند این طرح پولکی شکست خورده است. آخر پول درآوردن از چه راهی به چه قیمتی»

یکی از کاربران با اشاره به این نکته که این طرح در راستای جلوگیری از آلودگی هواست، این توییت را به اشتراک گذاشته است: «‏اینا همش برای چاپیدن پول ملته. اگه واقعا برای آلودگی هواست، پس چرا میتونی ‎#طرح_ترافیک رو با پول بخری؟»

مهدی در صفحه توییترش در اعتراض به طرح جدید نوشته: «قانونی را که بشه با پول خرید ‎#قانون نیست، راهی برای فرار از قانونه، قانون جنگل!»

حمیدرضا در این رابطه توییت قابل تاملی را به اشتراک گذاشته است: «مسئولان شهرداری می‌گویند ‎#طرح زوج وفرد جواب نداده و قرار است این محدوده به عنوان رینگ دوم محدوده ‎#طرح ترافیک معرفی شود و همه مجبور باشند برای تردد در این محدوده، مجوز ورود خریداری کنند. ‏از این بزرگواران باید پرسید که اولا درآمدهای حاصل از فروش سالانه و روزانه مجوز ورود به محدوده ‎#طرح_ترافیک چقدر بود و در کجا خرج شد؟ به طور شفاف چه میزان از آن صرف بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شد؟ ثانیا بهتر نبود به جای فروش مجوز آلودگی هوای شهر، حداقل در لفظ هم که شده درباره ظرفیت خودرو در شهر و محدود کردن تعداد خودروها درون شهر صحبت می‌کردید؟»

‎صلح بان با اشاره به این نکته که طرح جدید نوعی منبع جدید درآمد محسوب می شود، این توییت را به اشتراک گذاشته است: «واقعیت اینه که فروش طرح ترافیک عملا یک منبع درآمد محسوب میشه. اما آیا شهرداری در عمل امکان حذف این درآمد رو داره؟ وگرنه یک راهکار اینه که تعرفه خودروهای هیبرید روصفر کنن و همه جا هم بتونن تردد کنن، بنزین رو هم آزاد کنن. تمیز زندگی کردن باید ارزان بشه وایجاد آلودگی باید هزینه بر باشه»

‏محمد در اعتراض یه طرح ترافیک جدید تهران نوشته: «با تردد در محدوده مرکزی شهر، یا کلا باید ممنوع باشه یا آزاد. اینکه کسی بتونه پول بده و داخل بشه، نه تنها فاشیستیه، بلکه فلسفه‌اش رو هم زیر سوال می‌بره. با اخذ وجه، آلودگی هوا کم نمیشه!»

‎گویا طرح ترافیک جدید به مذاق خیلی از شهروندان خوش نیامده و باید منتظر ماند و دید طرح جدید در ادامه به کجا خواهد رسید. آیا موفقیتی در پی خواهد داشت و یا در ادامه شاهد تغییر مقررات خواهیم بود؟

ارسال نظر