عملکرد عالی پرچمداران سامسونگ در کنار هدست‌های واقعیت مجازی!

سامسونگ در طراحی دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge نهایت دقت خود را به کار برده تا این محصولات به مشکل داغ شدن مواجه نشوند. اما به نظر شما دلیل این موضوع چه بوده است؟

عملکرد عالی پرچمداران سامسونگ در کنار هدست‌های واقعیت مجازی!

همانطور که می‌دانید غول کره‌ای یعنی سامسونگ در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ یا همان رویداد MWC 2016 به طور رسمی پرچمداران جدیدش یعنی دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را معرفی کرد. این دو محصول از نظر تراشه شامل دو نسخه می‌شوند. نسخه اصلی آن‌ها از سیستم روی چیپ (SoC) اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ بهره‌مند بوده و نسخه دوم آن‌ها به تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام مجهز شده است. تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ از نظر عملکرد قدرت بالایی داشته و حرارت بسیار ناچیزی را تولید می‌کند. سامسونگ در طراحی این تراشه نهایت دقت و ظرافت را به کار برده است. اما نگرانی‌های زیادی در رابطه با عملکرد سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام وجود داشت! اگر به خاطر داشته باشید نسخه پیشین پرچمدار تراشه‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۱۰ با مشکل تولید حرارت کنترل نشده مواجه بود و این امر منجر شد که به کلی حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه با شرکت کوالکام به میان آمده و شاید به نوعی اعتبار این شرکت خدشه‌دار شود. اما کوالکام در طراحی اسنپدراگون ۸۲۰ فوق‌العاده دقیق عمل کرده و این تراشه از نظر تولید حرارت کاملا کنترل شده عمل می‌کند. بنابراین از نظر تراشه هر دو نسخه از پرچمداران سامسونگ عملکردی مناسب را خواهند داشت و تقریبا جای نگرانی در رابطه تولی حرارت بیش از اندازه از سوی آن‌ها وجود ندارد.

اما سامسونگ باز هم تصمیم گرفت که نسبت به داغ نشدن دو پرچمدار جدیدش اطمینان بیشتری حاصل کند. از اینرو دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را به سیستم خنک کاری مایع بسیار جالب و نوآورانه‌ای تجهیز کرد. اگر این دو گوشی را دمونتاژ کنید، مشاهده خواهید کرد که لوله‌ها و مجاری بسیار کوچکی در اطراف برخی از بخش‌های سخت افزاری دستگاه نظیر پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آن تعبیه شده است. این مجاری منجر به خنک کاری بیشتر دستگاه خواهند شد. اما به واقع دلیل اصلی سامسونگ برای در نظر گرفتن این موضوعات چه بوده است؟ چرا سامسونگ در طراحی دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge به مسئله عملکرد خنک و جلوگیری از داغ شدن دستگاه اهمیت زیادی داده است؟

به نظر ما سامسونگ در این رابطه بسیار هوشمندانه عمل کرده است. دلیل اصلی سامسونگ به هیچ وجه خنک کاری دستگاه در شرایط کارکرد معمول نخواهد بود. مطمئنا سامسونگ می‌دانسته که دو تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ و اسنپدراگون ۸۲۰ از نظر تولید حرارت تا چه اندازه بهینه‌سازی شده‌اند، بنابراین نیازی به تجهیز دو دستگاه نامبرده شده به سیستم خنک کاری مایع وجود نداشت. بنابراین سامسونگ بنا به دلیل خاص دیگری از این سیستم خنک کاری استفاده کرده است. دلیل این موضوع عملکرد بهتر دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge به همراه هدست‌های واقعیت مجازی است!

۱

همانطور که می‌دانید میزان استقبال کاربران از تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار عالی بوده و هدست‌های واقعیت مجازی به تدریج در حال پیشرفت و گسترش روز افزون هستند. هم اکنون کمپانی‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و بسیار یاز شرکت‌های نیز فعالیت‌هایشان را بر روی این بخش معطوف کرده‌اند. یکی از این شرکت اچ‌تی‌سی است که به تازگی رسما اعلام کرده بود که قصد دارد بیشتر فعالیت‌هایش را بر رو تکنولوژی واقعیت مجازی یا Virtual Reality معطوف کند. اما یکی از مشکلاتی که همواره تمامی گوشی‌های هوشمند در حین همگام‌سازی با هدست‌های واقع مجازی دارند، مربوط به داغ شدن آن‌هاست. به بیان دیگر شما در نهایت می‌توانید تا سقف چند دقیقه از گوشی و هدست واقعیت مجازی خود استفاده نمایید و پس از آن با پیغام هشدار داغ شدن بدنه گوشی مواجه می‌شوید و مجبور به قطع کردن اتصال گوشی و هدست واقعیت مجازی خواهید بود. حال سامسونگ با در نظر گرفتن سیستم خنک کاری مایع اختصاصی خود در دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است!

بنابراین به عقیده ما هدف اصلی سامسونگ از تجهیز دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge به سیستم خنک کاری مایع، افزایش قابلیت‌های گیمینگ و افزایش دوام این دو گوشی در شرایط همگام‌سازی با هدست‌های واقعیت مجازی بوده است. هم اکنون شما می‌توانید هر نوع بازی پرگرافیک و سنگینی را در دو پرچمدار جدید سامسونگ اجرا کنید و پس از گذشت چند دقیقه هیچ گرمایی را بر روی بدنه دستگاه احساس نخواهید کرد. این موضوع در حالی است که اغلب گوشی‌های هوشمند اندرویدی کنونی موجود در بازار با مشکل داغ شدن مواجه هستند. حتی بهترین و با کیفیت‌ترین گوشی‌های هوشمند کنونی هم از این معضل رنج می‌برند. به عنوان مثال بنده از فبلت گلکسی نوت ۵ خود کمپانی سامسونگ استفاده می‌کنم. این فبلت در حین اجرای بازی‌های پرگرافیک تقریبا عملکرد عالی دارد و می‌توان از گرمای بسیار ناچیز تولید شده توسط تراشه آن در شرایط نامبرده شده چشم‌پوشی کرد. اما هنگامی که این فبلت را در کنار هدست واقعیت مجازی Gear VR مورد استفاده قرار می‌دهم، دستگاه نهایتا ۴۵ دقیقه دوام را از خود نشان می‌دهد و پس از مدت زمان یاد شده پیغام هشدار مربوط به داغ شدن دستگاه ارائه می‌شود. در این شرایط دیگر قادر به استفاده از این محصول در کنار هدست واقعیت مجازی Gear VR نخواهم بود و باید تا زمان خنک شدن گلکسی نوت ۵ صبر کنم!

۲

اما سامسونگ با تجهیز دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge به سیستم خنک کاری مایع اختصاصی‌اش تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده است. از نظر ما دلیل اصلی تجهیز این دو گوشی به سیستم خنک کاری این چنینی، افزایش توان عملکردی دستگاه در شرایط استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی است. سامسونگ چندی پیش و برای مدت زمان مشخصی برای کاربرانی که دو گوشی هوشمند گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را سفارش می‌دادند، یک هدست واقعت مجازی Gear VR را هدیه می‌کرد! به نظر شما دلیل این موضوع چه بوده؟ شاید سامسونگ قصد داشته تا از این طریق عملکرد بسیار عالی دو پرچمدار جدیدش را از نظر تولید حرارت به کاربران نشان دهد؟

منبع: sammobile0404

ارسال نظر