مصاحبه اختصاصی کلیک با سازنده بازی ۴۱۱۴۸

در حال حاضر افراد و کمپانی های متعددی در کشورهای مختلف مشغول ساخت و طراحی بازی های ویدیویی هستند که در این میان، هم وطنان عزیزمان نیز، در میهن خود در حال ساخت بازی هستند. یکی از بازی سازان مستقل و موفق ایرانی، جناب آقای مهدی فنائی است که با ساخت چند بازی ویدیویی جذاب، نامی از خود به نشان گذاشته و به طور یقین می توان ایشان را یکی از بازی سازان حرفه ای کشورمان خطاب کرد. رسانه بزرگ کلیک به منظور حمایت از بازی سازان و بازی های ایرانی، مصاحبه ای را با جناب فنائی ترتیب داده است که پیشنهاد می کنیم این مصاحبه را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، همراه رسانه کلیک باشید.

مصاحبه اختصاصی کلیک با سازنده بازی ۴۱۱۴۸

یکی از بازی سازان مستقل و موفق ایرانی، جناب آقای مهدی فنائی است که با ساخت چند بازی ویدیویی جذاب، نامی از خود به نشان گذاشته و به طور یقین می توان ایشان را یکی از بازی سازان حرفه ای کشورمان خطاب کرد. رسانه بزرگ کلیک به منظور حمایت از بازی سازان و بازی های ایرانی، مصاحبه ای را با جناب فنائی ترتیب داده است که پیشنهاد می کنیم این مصاحبه را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، همراه رسانه کلیک باشید.

به گزارش کلیک، آقای مهدی فنائی یکی از بازی سازان مستقل و موفق کشور ایران به شمار می رود که تا به امروز، چندین اثر ویدیویی از ایشان منتشر شده است. در میان چندین بازی ویدیویی، بازی ماجراجویی ۴۱۱۴۸، یکی از محبوب ترین و موفق ترین آثار آقای فنائی محسوب می شود که ضمن کیفیت بالای آن، از محبوبیت بی نظیری برخوردار است. گیم پلی جذاب و داستانی درگیرکننده این عنوان، شما را مجبور می کند که تمامی اپیزودهای بازی را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

رسانه کلیک اخیرا مصاحبه اختصاصی ای با جناب فنائی ترتیب داده است که در این مصاحبه، سوالات زیادی از ایشان پرسیده شده و اطلاعات باارزشی از بازی و... به دست آورده ایم. همراه ما باشید...

۴۱۱۴۸-gameplay

با عرض سلام، جناب فنائی از خودتون برامون بگید. از مقطع تحصیلیتون، سنتون و...

سلام. مهدی فنائی هستم، متولد سال ۶۲ و در حال تحصیل در مقطع ارشد رشته پژوهش هنر!

خیلی از بازی سازها از بچگی به دنبال بازی های ویدیویی بودند. آیا شما به بازی علاقه داشتید؟ در دوران کودکی بازی می کردید؟ نام بهترین بازی هایی که تا به امروز تجربه کردید رو بگید.

بله! از زمان آتاری تا به امروز بازی می کردم و می کنم. تقریبا هم همه کنسول ها رو تجربه کردم و بازی هایی که به شدت ازشون لذت بردم، Resident Evil 3 و Heart of Darkness هستند.

الان شما جز بازی سازان حرفه ای کشور هستید. از اینکه در این زمینه فعالیت می کنید خوشحال هستید؟ یا پشیمون هستید و دلتون میخواست وارد حرفه دیگه ای می شدید؟

بازی سازی رو با عشق و علاقه انجام میدم و فکر نمیکنم هیچ حرفه و فعالیت دیگه ای بتونه تا این حد برام لذت بخش باشه!

صنعت بازی سازی کشور عزیزمان ایران رو در چه سطحی می بینید؟ آیا روزی می رسه که به پای شرکت های بزرگی همچون یوبی سافت، الکترونیک آرتز و... برسیم؟

اگر بخوام واقع بین باشم، در شرایط کنونی خیر! در حال حاضر امکان رسیدن به پای شرکت های بزرگ وجود ندارد.

حالا بریم سراغ اصل داستان یعنی بازی جنجالی ۴۱۱۴۸!

۴۱۱۴۸-wallpaper

ایده ساخت این بازی چطوری به ذهنتون خطور کرد؟ مثلا یهویی تصمیم گرفتید برید سمت رایانه شخصیتون و بازی بسازید و یا کم کم به سراغ ساخت بازی رفتید؟

مدتهای زیادی، ایده های مختلفی برای ساخت بازی داشتم و ۴۱۱۴۸ به گونه ای ترکیبی از چند ایده بود.

چرا اسم بازی رو ۴۱۱۴۸ رو انتخاب کردید؟ دلیلی خاصی داشت و یا از چیزی الهام گرفتید؟ ساخت ذهن شما بوده؟

اگر بازی رو انجام بدید، معنای اسم بازی بعد از تجربه ۴ اپیزود کاملا مشخص میشه و هم اکنون هم مشخص شده است. داستان بازی رو از جایی الهام نگرفتم، اما سبک گرافیکی و گیم پلی بازی، مطمئنا از بازی های مشابه تا حدودی الهام گرفته شده است.

برای ساخت بازی ۴۱۱۴۸ (از لحاظ گیم پلی، داستان، محیط بازی و...) از فیلمی، بازی و یا داستانی الهام گرفتید؟

خیر!

یکی از رایج ترین سوالات بازیکنان این هستش که چرا حرکت شخصیت ها در بازی ۴۱۱۴۸ به صورت اشاره ای و کلیکی هست؟ امکانش بود که این نوع حرکت رو تغییر بدید؟

معمولا بازی های ماجراجویی با همین سبک ساخته میشن و با وجود شرایط خاص صفحات لمسی، فکر میکنم بهترین انتخاب همان حرکات اشاره ای و کلیکی باشه.

برخی از بازیکنان و طرفداران معتقد هستند که سبک بازی ۴۱۱۴۸ شباهت زیادی به بازی Limbo داره، با این نظر موافق هستید؟ آیا این بازی رو تا حالا تجربه کردید؟

هر هنرمندی مطمئنا آثار مورد علاقه اش در تولیدات خودش هم بی تاثیر نیستن. مطمئنا بارها دیدید که حتی کارگردانان بزرگ سینمایی هم از اینکه از دیگر بزرگان سینما الهام گرفتن، حرف می زنند. از نظر من الهام گرفتن میتونه یه پدیده خوب باشه، اما تقلید صرف رو نمی پذیرم.

تمرکز اصلی شما در بازی مهیج ۴۱۱۴۸، سبک ترسناکی اون بود؟

خیر، اگر هر چهار اپیزود بازی رو انجام داده باشید، متوجه میشید که این ترسناک بودن در بخش هایی از بازی کاملا کم رنگ میشه!

در برخی مراحل از بازی، با طنزهای بسیار زیبایی رو به رو هستیم. دلیل استفاده از طنز در بازی معمایی و نسبتا ترسناک ۴۱۱۴۸ چیست؟

گاهی اوقات یک داستان جدی برای تنفس مخاطب نیاز داره که از اون فضای سنگین برای لحظاتی بیرون بیاد و کاراکتر خخخ این وظیفه رو در اپیزود سوم انجام می داد.

دلیل اینکه بازی ۴۱۱۴۸ به صورت قسمتی (مجموعه ای) منتشر شد، چیست؟ چرا بازی به صورت تک قسمتی عرضه نشد؟

ساخت یک بازی خوب زمان بر هست و کامل کردن کل بازی شاید چندین سال وقت می برد. همچنین با انتشار اپیزودیک بازی، شما می تونید معایب بازی رو اپیزود به اپیزود برطرف کنید.

همان طور که می دانید، بازی ۴۱۱۴۸ در مجموع شامل چهار قسمت می باشد که قسمت چهار آن به تازگی به دست بازیکنان و طرفداران خود رسیده است. اما برخی ها بر این باورند که در آینده، ممکن است قسمت های جدیدی برای این عنوان محبوب عرضه شود. نظر شما در این باره چیست؟

این سری از بازی در قسمت چهارم تموم شده است. البته میشه همچنان اون رو ادامه داد ولی ترجیح میدم، این اپیزود، پایانی بر این مجموعه باشه و دیگه اپیزود جدیدی عرضه نکنم.

آیا میزان فروش و دانلود بازی ۴۱۱۴۸ انتظار شما رو برآورده کرد؟ قبل از انتشار بازی، فروش آن را چگونه پیش بینی می کردید؟

متاسفانه خیر! شاید ۵۰ درصد توقعاتم برآورده شده باشه.

از ساخت بازی ۴۱۱۴۸ چه درس هایی گرفتید؟

مهمترینش این هست که توی بازار فعلی و با فرهنگ ایرانی، نمیشه از طریق بازی غیر رایگان، درآمد کسب کرد.

آیا شخصیت سینا و سایر شخصیت های بازی واقعی هستند؟

خیر، تمام شخصیت های بازی خیالی هستند.

برخی از بازیکنان بر این باورند که معماهای درون بازی بسیار ساده هستند و به راحتی می توانند آن ها را حل کنند. با این نظر موافق هستید؟ اگه جوابتون بله هست، لطفا بگید که چرا از معماهای ساده استفاده کردید؟

نیم بیشتری از گیمرهایی که با موبایل سر و کار دارند، گیمرهای غیر حرفه ای هستند و با مشاهده کوچک ترین سختی، بازی را کنار گذاشته و به شما امتیاز پایین می دهند. به همین خاطر مجبور هستید گاها معماها رو زیاد پیچیده نکنید.

۴۱۱۴۸-fanaeigamestudio

آیا بیشتر بازیکنان برای تجربه این بازی ایرانی، آن را خریداری کردند و یا به صرت غیرقانونی و از سایت های دانلود بازی، آن را به صورت رایگان دانلود کردند؟

فکر میکنم ۹۰ درصد کاربران بازی رو بصورت غیرقانونی دانلود می کنند.

در برخی مراحل، شما حق انتخاب را به بازیکنان داده اید اما در نهایت، داستان بازی خطی است و انتخاب بازیکنان به روند داستان بازی تاثیر نمی گذارد. چرا با وجود خطی بودن داستان، چنین قابلیتی در بازی ۴۱۱۴۸ ایجاد کرده اید؟

به خاطر اینکه زمان کافی برای ساخت بازی وجود ندارد. گیمر به محض اینکه یک اپیزود را بازی میکند و آن را تمام می کند، به شدت بی تابی می کند تا اپیزود دیگری را تجربه کند و زمان کم برای ساخت بازی، مجبورتان میکند که از بعضی چیزها بگذرید.

جناب فنائی امکانش هست از برنامه های آیندتون بگید؟ آیا قصد دارید که دوباره بازی جدیدی بسازید و اون رو به صورت پولی در اختیار بازیکنان قرار بدید؟

من هیچ وقت بیکار نبودم و نخواهم بود، امیدوارم اگر عمر و سلامتی بود، همچنان کارهای دیگه ای رو تولید کنم.

آیا بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی ۴۱۱۴۸ حمایت کردند؟ اگه جوابتون بله هست، این حمایت به چه صورت بوده است؟

حمایت خاصی از طرف بنیاد نبوده، جز اینکه رده بندی سنی بازی رو مشخص کردند و مجوز نشر بازی رو صادر کردند.

آیا بازی ۴۱۱۴۸ حامی مالی داشت؟

بطور کلی بازی ۴۱۱۴۸ از ابتدا تاکنون هیچ حامی مالی نداشته است.

در پایان این مصاحبه، از جناب مهدی فنائی سپاس گزاریم که ضمن قبولی این مصاحبه، به تمامی سوالات پاسخ روشنی دادند و درمورد اثر محبوب خود سخن گفتند. رسانه کلیک به منظور حمایت از بازی های ایرانی و بازی سازان کشور عزیزمان ایران، نهایت تلاش خود را به کار می گیرد تا محصولات و عناوین ویدیویی را به کاربران زیادی معرفی کند. به امید موفقیت های روز افزون صنعت بازی سازی کشورمان...

دیدگاه شما در رابطه با بازی جنجالی ۴۱۱۴۸ چیست؟ آیا شما این بازی را تا به امروز تجربه کرده اید؟ بازی ۴۱۱۴۸ را به صورت قانونی دریافت کرده و یا آن را از سایت های دانلود، به صورت غیرمجاز دانلود نمونده اید؟ منتظر کارهای آینده فنائی هستید؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خودتان را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر