اعلام اسامی بهترین پردازنده های گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۶

هر ساله پردازنده های مختلف و قدرتمندی برای استفاده در گوشی ها و دیگر اجسام عرضه می شوند. اما پردازنده های Exynos 8890، اسنپ دراگون ۸۲۱، A10 فیوژن، اسنپدراگون ۸۲۰ و کرین ۹۶۰ و Helio X20 بهترین عملکردها را در بنچمارک ها از خود نشان داده اند.

اعلام اسامی بهترین پردازنده های گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۶

کلیک - وقتی صحبت از به روز رسانی های سخت افزاری گوشی های هوشمند می شود، جزئیات بیشماری به چشم می خورد. هر ساله تمام شرکت های بزرگ کوچک، بدون استثنا بر روی گوشی های خود تغییراتی را اعمال می کنند. در حال حاضر هم که پایان سال ۲۰۱۶ نزدیک می شویم، زمان آن رسیده است که مهم ترین بخش اسمارت فون ها، یعنی پردازنده های آن ها نگاهی دقیق تر بیاندازیم.

۱

عملکرد

قصد داریم این بررسی را با نحوه عملکرد پردازنده ها شروع کنیم. ابتدا بهتر است نگاهی به نمرات کسب شده در قسمت تک هسته ای توسط این قطعات در بنچمارک های Antutu و GeekBench بیاندازیم. بر اساس نمرات به دست آمده رده بندی پردازنده ها به ترتیب Snapdragon 821 و Snapdragon 820 و Exynos 8890 و Exynos 7420 و Kirin 960 و Snapdragon 810 و Helio X20 خواهد بود.

اما اگر واقعا بخواهیم برنده این قسمت را انتخاب کنیم، برنده در این جا هوآوی کرین ۹۶۰ است. در حالی که ممکن است در ابتدا تعجب آور به نظر برسد، این پردازنده در حال اجرای هسته ARM Cortex A73 می باشد و این حقیقت به وضوح در بنچمارک ها نادیده گرفته نشده است. در جایگاه دوم سامسونگ پردازنده Exynos 8890 قرار دارد. این پردازنده دارای هسته های Samsung M1 و ARM Cortex A53 است. در مکان سوم هم پردازنده Helio X25 ساخته مدیاتک قرار دارد که دارای هسته مرکزی Cortex A72 می باشد.

۲

حال وارد بخش نمرات چند هسته ای و مرورگرها در بنچمارک GeekBech می شویم. باید اعتراف کنیم که در این بخش نتایج مختلفی به دست آمد و نمی توانیم به طور قاطع پردازنده ای را برنده اعلام کنیم. برای شروع، اگر به تصویر بالا نگاه کنید، مشاهده می کنید که پردازنده Apple A10 Fusion درست همان طور که از آن انتظار می رود، عمل می کند. در این رده بندی Exnyos 8890 و Kirin 960 در رتبه های اول و دوم هستند. این به خاطر این است که اگزینوس و کرین هسته های چهار در چهار M1 ،Cortex A53 ،Cortex A73 و Cortex A53 را بر روی خود اجرا می کنند. در واقع اپل از طرفداران پردازنده های چند هسته ای نیست و این حقیقت در نتایج بنچمارک نیز نشان داده شده است.

تست های تخصصی

در این قسمت قصد داریم آزمون های اختصاصی را که توسط Gary طراحی شده است، انجام دهیم. این تست ها برنامه ریزی شده اند تا مناطق خاصی از عملکرد یک پردانده را مورد آزمایش قرار دهند. اولین تست دارای نام نامتعارف "Hashes, bubble sorts, tables and primes" می باشد و همان طور که ممکن است حدس زده باشد زمان گرفته شدن سی پی یو تا محاسبه ۱۰۰ رشته SHA1 و سپس محاسبه یک حباب مرتب سازی بر اساس ۱۰۰۰ آرایه را انجام می دهد.

۳

با نگاه به نتایج به دست آمده مشاهده می کنیم که پردازنده کرین ۹۶۰ در مکان اول قرار گرفته است و اسنپ دراگون ۸۲۱ با اختلافی اندک پس از آن قرار دارد. پس از این دو پردازنده، Helio X25 و اسنپ دراگون ۸۲۰ قرار دارند.

۴

آزمون دوم یک شبیه سازی قطره آب به صورت دو بعدی است که برای حذف کارت گرافیک از عملکرد پردازنده در نظر گرفته شده است. این تست، ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می شود و آزمون دو قطره در حال سقوط را در یک ظرف در هر ثانیه انجام می دهد. در این جا مجددا پردازنده کرین ۹۶۰ است که در مکان اول قرار گرفته و پردازنده اگزینوس ۸۸۹۰ هم با عملکردی شگفت انگیز در مکان دوم قرار می گیرد.

گرافیک

در این بخش هیچ گونه شگفتی در نتایج وجود ندارد. اسنپ دراگون ۸۲۱، با کارت گرافیک Adreno 530 آن به راحتی در مکان اول قرار می گیرد و به دنبال آن اسنپدراگون ۸۲۰ در جایگاه دوم است. هیچ گونه اطلاعاتی هم برای اپل A10 فیوژن وجود ندارد، بنابراین نمی توانیم به شما بگویم که نحوه عملکرد این پردازنده در مقایسه با پردازنده های دیگر پگونه است. در مکان سوم پردازنده کرین ۹۶۰ قرار دارد، که واقعا بیشتر از حد انتظار خود ظاهر شده است.

جمع بندی

اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم، باید بگوییم که امروز بسیار شگفت زده شدیم. به نظر می رسد که پردازنده های سال ۲۰۱۶ درست همان گونه که از آن ها انتظار می رود، عمل می کنند، به استثنای هوآوی کرین ۹۶۰٫ این پردازنده ساخت چین در اکثر بنچمارک ها در رتبه نخست قرار گرفت. به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید اتفاق جدیدی را تجربه کنید، این پردازنده را انتخاب نمایید. در غیر این صورت، پردازنده های اسنپ دراگون ۸۲۱ برای دوستداران گوشی های هوشمند آمریکا و Exynos 8890 برای طرفداران سامسونگ بهترین گزینه ها هستند. اگزینوس پردازنده قوی است و سامسونگ در حال انجام کارهای بسیار مفیدی بر روی پردازنده اختصاصی M1 خود است.

بی صبرانه منتظر هستیم که ببینیم پردازنده های سال ۲۰۱۷ بازار چگونه خواهند بود، به خصوص پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵ که قرار است بر روی بسیاری از گوشی های هوشمند استفاده شود.

ارسال نظر