یک پسر جوان راهی برای پاکسازی زباله های اقیانوس آرام یافته است

Boyan Slat یک پسر 21 ساله معمولی نیست. در سنی که بیشتر افراد هنوز سعی می کنند اهداف زندگی آینده خود را بیابند یک مبتکر 21 ساله هلندی رئیس موسسه Ocean Cleanup (پاکسازی اقیانوس)،شده است.

یک پسر جوان راهی برای پاکسازی زباله های اقیانوس آرام یافته است

به گزارش کلیک، این یک موسسه مردم نهاد است که Slat آن را با گرد آوری میلیون ها دلار پایه گذاری کرد. هدف او پاکسازی منطقه از چرخه زباله اقیانوس آرام است. این منطقه بسیار بزرگی است که زباله های پلاستیکی به صورت گردشی از سراسر جهان در آن جمع شده و توده های عظیمی از زباله را تشکیل می دهد.

این پلاستیک ها نه تنها ظاهر محیط را زشت می کند بلکه حیواناتی مثل لاک پشت های دریایی، خوک های آبی و پرندگان آن ها را خورده و مسموم می شوند. زمانی که این پلاستیک ها خرد شده و به ذرات کوچکی که ریزه پلاستیک نامیده می شود تبدیل شود، آن خرده ها توسط ماهیان خورده شده و در بدن آن ها باقی مانده و نهایتا وارد مواد غذایی خود ما می شود.

اما حالا میخواهیم به اصل ماجرا بپردازیم و اینکه چرا Slat فکر می کند ایده اش می تواند اکثر این زباله های شناور روی آب را پاکسازی کند در حالی که دانشمندان پرسش های جدی در مورد این قضیه دارند.

Slat می گوید: او وقتی 16 ساله بوده یک بار غواصی در این آب ها را تجربه کرده و همان تجربه الهام بخش او برای مبارزه با زباله های پلاستیکی اقیانوس شده است.

slat-tells-tech-insider-a-diving-trip-he-took-when-he-was-16

او می گوید: من در سواحل یونان در حال غواصی بودم که متوجه شدم بیشتر از آنکه در این منطق ماهی وجود داشته باشد کیسه های پلاستیکی وجود دارد و من متعجب شدم که چرا ما نمی توانیم این زباله ها را پاکسازی کنیم.

i-was-diving-in-greece-and-i-realized-there-were-more-plasti

هنگامی که او به مدرسه برگشت مستندی دید که چگونه جریانات کوچک زباله ها از سراسر جهان به سمت این منطقه حرکت کرده و توده های بزرگ را تشکیل می دهند.

جریانات اقیانوسی خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس جریانات اقیانوسی خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس

این پدیده ایست که از چرخش زمین به وجود آمده و نیروی کوریولیس نام دارد که باعث تجمع زباله های دریایی می شود. این همان نیرویی است که موجب شکل گیری چرخه ی آب و هوا نیز می شود.

چرخش ابرها بر فراز ایسلند چرخش ابرها بر فراز ایسلند

و در حالی که این چرخه در تمام دنیا اتفاق می افتد، چرخه شمال اقیانوس آرام ، بین کالیفرنیا و هاوایی، تا به حال بزرگترین آن ها بوده است که میزان زباله ها را در این منطقه افزایش می دهد.

and-while-gyres-happen-all-over-the-world-the-north-pacific-

Slat چندین بار از ناحیه تجمع زباله ها بازدید کرده است. او می گوید: این واقعا تجربه عجیبی است که شما فقط چهار پنج روز با نزدیک ترین سرزمینی فاصله دارید که بیش از آن که در آن زندگی ببینید زباله پلاستیکی می بینید.

کشتی پشتیبانی سفر مگا در حال پهن کردن تور سطحی هنگام عزیمت از هاوایی کشتی پشتیبانی سفر مگا در حال پهن کردن تور سطحی هنگام عزیمت از هاوایی

با فرو بردن یک تور ماهی گیری به آب و خارج کردن آن شما شاهد انواع تکه های پلاستیکی هستید و این واقعا باور نکردنی است.

یک تور پر شده از ذرات پلاستیک که فقط یک ساعت در سطح اقیانوس آرام کشیده شده یک تور پر شده از ذرات پلاستیک که فقط یک ساعت در سطح اقیانوس آرام کشیده شده

Slat از خود پرسید آیا نیرویی که این زباله های پلاستیکی را جمع می کند می تواند بر علیه زباله ها به کار گرفته شود؟ من با شگفتی فکر می کردم که آیا این پدیده یک چیز مشکل زاست یا اینکه می تواند یک راه حل هم باشد.

Boyan Slat در پرتقال Boyan Slat در پرتقال

بنابر این او یک سیستم عظیم را طرح ریزی کرد تا روی این ایده کار کند. این سیستم از مزایای جریانات اقیانوسی بهره برده و به جای به انجام رساندن امر غیر ممکن جمع آوری تک تک زباله ها، آن ها را در یک چرخه انباشته می کند.

سیستم پاکسازی اقیانوس که از مرکز V عکس برداری شده و تجمع پلاستیک ها را نشان می دهد. سیستم پاکسازی اقیانوس که از مرکز V عکس برداری شده و تجمع پلاستیک ها را نشان می دهد. گروه پاکسازی اقیانوس در حال انجام آزمایش نمونه کوچک در موسسه تحقیقاتی Deltares گروه پاکسازی اقیانوس در حال انجام آزمایش نمونه کوچک در موسسه تحقیقاتی Deltares

Slat ابتدا روی طرح خود به عنوان یک دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه کار می کرد ولی در نهایت تصمیم به ترک تحصیل گرفت تا به صورت تمام وقت روی پروژه خود کار کند.

در سال 2012 Slat طرح خود برای پاکسازی منطقه انبوه از زباله شمال اقیانوس آرام را در کنفرانس TEDx (Technology, Entertainment, Design) مطرح کرد.

استقبال مناسب از سخنرانی و طرح او باعث شد آن ها بتوانند پول کافی برای شروع آزمایش پروژه را به دست آورند. ولی طرح پاکسازی با شک و تردید های جدید مواجه شد.

the-attention-from-the-talk-helped-them-raise-enough-money-t Boyan Slat در حال بررسی آزمایش مقایس کوچک در موسسه تحقیقات دریایی هلند

بنابر این پس از آن Slat تصمیم گرفت ایده خود را به کمک مهندسان و اقیانوس شناسان توسعه دهد و در فوریه 2013 موسسه پاکسازی اقیانوس به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

so-slat-further-developed-the-idea-with-engineers-and-oceano Boyan Slat ایستاده در پشت توده انبوهی از پلاستیک های جمع آوری شده از اقیانوس توسط افراد داوطلب که برای بازیافت به کار گرفته خواهد شد.

اساس این طرح بر پایه قرار دادن یک مانع مرکب V شکل روی سطح دریا می باشد (شبیه شکل زیر).

خدمه بازرس مدل آزمایشی سیستم 40 مایلی مانع پاکسازی اقیانوس خدمه بازرس مدل آزمایشی سیستم 40 مایلی مانع پاکسازی اقیانوس

ما به پلاستیک ها اجازه می دهیم تا خودشان در یک منطقه جمع شده و یک خط ساحلی 65 مایلی را تشکیل دهد که کل پلاستیک ها به سمت مرکز مانع V شکل منحرف می شوند.

we-let-the-plastic-concentrate-itself-creating-a-65-mile-art تصویر ذهنی هنرمندان از ساحل ژاپن هنگام اجرای سیستم پاک سازی اقیانوس

همینطور که جریانات پلاستیک ها را به سمت موانع هدایت می کنند، مانع V شکل آن ها را به سمت مرکز منحرف کرده و یک سیستم که با انرژی خورشیدی کار می کند زباله های پلاستیکی را می بلعد.

مدل کامپیوتری ساخته شده توسط هنرمندان از ظاهر احتمالی آزمایش سیستم در ژاپن مدل کامپیوتری ساخته شده توسط هنرمندان از ظاهر احتمالی آزمایش سیستم در ژاپن

این یک طرح بلند پروازانه است بنابر این موسسه پاکسازی اقیانوس در حال گرفتن تست های متعدد می باشد. برای مثال آنها یک مانع بلند 40 متری را به پل روتردارم متصل کرده و آن را در یک رودخانه رها کرده اند تا تاثیرات آن بر اکوسیستم محلی را بررسی کنند.

the-plan-is-ambitious-so-the-ocean-cleanup-is-running-multip

برخی از کارشناسان این طرح را غیر واقعی و نا کار آمد می دانند و معتقدند این باعث بی توجهی عمومی نسبت به ریختن زباله های پلاستیکی در اولین مکان در دسترس اقیانوس ها توسط افراد می شود.

some-experts-called-the-plan-unrealistic-unworkable-and-a-di

ولی موسسه پاکسازی اقیانوس پول کافی برای پیاده کردن نمونه ای کوچک از طرحشان (جهت اثبات کارایی) را در سواحل پرتقال جمع آوری کرده است.

but-the-ocean-cleanup-raised-enough-money-to-deploy-a-proof-

آنها با کمک مدل مفهومی خود و کمک بیش از 100 داوطلب، دانشمند و کارمندان خود آزمایشی جهت اثبات امکان پذیر بودن طرح خود را کلید زده اند که می گویند میتواند کارا بودن پروژه آن ها را اثبات کند.

آنها می گویند تحقیقات شان نشان داده بیشتر موجودات زنده دریایی ،حتی پلانکتون ها که اقیانوس شناسان نگران آن ها هستند، می توانند به راحتی از زیر موانع عبور کنند.

سیستم پاکسازی اقیانوس. تصویر برداری شده از نقاط لنگرگاه سیستم پاکسازی اقیانوس. تصویر برداری شده از نقاط لنگرگاه

به علاوه موسسه پاکسازی اقیانوس معتقد است سیستم آن ها می تواند تقریبا نیمی از زباله های موجود در چرخه اقیانوس آرام را طی 10 سال جمع آوری کند.

تور چند بخشی عمق احتمالی وجود پلاستیک ها را اندازه گیری می کند. تور چند بخشی عمق احتمالی وجود پلاستیک ها را اندازه گیری می کند.

با بازیافت پلاستیک های خارج شده آن ها می توانند هزینه های خود را کاهش دهند.

recycling-the-plastic-they-pull-out-will-help-them-keep-cost

ولی بعضی از محققان هنوز هم سوالاتی دارند. دو پژوهشگر حوزه دریاها کیم مارتینی و میریام گلدشتاین در خبرگزاری Deep Sea می نیسد: منفی باف بودن نه سرگرم کننده است و نه از نظر حرفه ای ارزش دارد.

but-some-researchers-still-have-questions-being-a-naysayer-i

با این حال مارتینی و گلدشتاین معتقدند ایده پاکسازی اقیانوس خوب است و می گویند: ما از آنها متشکریم که انتقادات ما را جدی گرفتند. این دو محقق لیستی از مشکلات تحقیق گروه پاکسازی اقیانوس و نتایج آن را تهیه کرده اند.

even-though-martini-and-goldstein-think-the-ocean-cleanup-me

مارتینی و گلدشتاین می گویند مشکلات ساختاری در تحقیق آن ها وجود درد که برای مثال به اندازه کافی به آن ها پرداخته نشده است.

martini-and-goldstein-say-there-are-structural-issues-for-ex

آنها همچنین معتقدند حتی این تحقیق امکان سنجی به خودی خود مشکلات ناخواسته ای را با به دام انداختن گونه های مهم جانداران دریایی به وجود می آورد.

سیستم پاکسازی اقیانوس. تصویر برداری شده از مرکز سیستم همراه با ثبت تصویر سیستم جمع آوری کننده سیستم پاکسازی اقیانوس. تصویر برداری شده از مرکز سیستم همراه با ثبت تصویر سیستم جمع آوری کننده

و آنها اظهار نگرانی می کنند که موسسه پاکسازی اقیانوس نیروهای اقیانوس را به درستی محاسبه نکرده است که میتواند با پاره و تکه تکه کردن ساختار سیستم آن ها حتی تکه های پلاستیکی بیشتری را به آب ها آزاد وارد کند.

and-theyre-concerned-the-ocean-cleanup-didnt-properly-calcul تصویری از زیر آب از کشتی های داوطلب برای جمع آوری زباله ها در سفر مگا

اندرو تالر یک زیست شناس دریایی در وبلاگ شخصی اش می نویسد: پروژه پاکسازی اقیانوس نیاز به یک ارزیابی رسمی از سازمان محیط زیست دارد.

marine-biologist-andrew-thaler-writes-at-his-blog-southern-f

سیستم آن ها می تواند یکی از بزرگترین سازه های دریایی ساخته شده تا کنون باشد، بنابر این میتواند الگوهای مهاجرتی گونه های مهمی که در آن منطقه اند را تغییر دهد.

it-would-be-one-of-the-largest-offshore-structures-ever-asse

اسما مهدی سخنگوی زن NOAA (اداره ملی اقیانوسی و جوی) به گاردین گفت: آن ها هنوز در مورد هزینه ها و اثربخشی پروژه های شبیه به این نگرانند.

noaa-spokeswoman-asma-mahdi-told-the-guardian-that-they-are-

Slat حاضر نیست در مقابل منتقدانش کوتاه بیاید. او می گوید: آزمایش های بیشتری باید قبل از راه اندازی کامل پروژه در سال 2020 انجام شود ولی او فکر می کند که آزمایش های انجام شده نشان می دهد که این پروژه عملی است.

زباله های پلاستیکی جمع آوری شده در تور پس از یک ساعت از سفر مگا به اقیانوس آرام زباله های پلاستیکی جمع آوری شده در تور پس از یک ساعت از سفر مگا به اقیانوس آرام

Slat و موسسه پاکسازی اقیانوس به منتقدان اجازه نخواهند داد جلوی رشد آن ها را بگیرند.

slat-and-the-ocean-cleanup-certainly-arent-letting-its-criti

در سپتامبر 2015 موسسه پاکسازی اقیانوس کاری که آن را سفر مگا نام گذاری کرده اند با فرستادن تقریبا 30 قایق برای سرکشی به چرخه زباله، به انجام رساند.

نقشه ای ساده از محدوده سفر کشتی های سفر مگا بین کالیفرنیا و هاوایی که مقیاس سفر اکتشافی آن ها را نشان می دهد نقشه ای ساده از محدوده سفر کشتی های سفر مگا بین کالیفرنیا و هاوایی که مقیاس سفر اکتشافی آن ها را نشان می دهد

دستگاه های پلاستیک جمع کنی که آن ها قرار داده بودند زباله های بیشتری از آنچه انتظار داشتند جمع کرده بود. ولی آن ها تقریبا نزدیک سطح دریا بود که نشان می داد سیستم آن ها به راحتی میتواند آن زباله ها را به دام بیندازد.

تجهیزات جمع آوری زباله ها که توسط کشتی های سفر مگا حمل شد تجهیزات جمع آوری زباله ها که توسط کشتی های سفر مگا حمل شد

او می گوید: اندازه خرده زباله ها واقعا غافلگیر کننده بود. ما هنوز داریم روی اطلاعات و داده ها کار می کنیم ولی ذرات بزرگ با نسبت 100 به 1 سنگین تر از ذرات کوچک بود.

Slat می گوید: ما این کانتینر را روی کشتی اصلی قرار داده بودیم. آنها انتظار داشتند این کانتینر برای پلاستیک جمع آوری شده طی یک ماه جا خواهد داشت ولی کانتینر بعد از 4 روز پر شد!

we-had-this-shipping-container-on-the-mothership-says-slat-t

با این حال حتی اگر ایده موسسه پاکسازی اقیانوس عملی باشد بازهم نمیتواند همه اقیانوس را پاک کند. تعداد بیشماری پلاستیک های ریز وجود دارد که قابل جمع آوری نیستند و تعداد زیادی نیز پایین تر از سطحی هستند که قابل دسترسی باشد.

yet-even-if-the-ocean-cleanups-idea-works-it-cant-clean-ever

Slat می گوید: از آنجایی که تکه های پلاستیکی بزرگ از کوچک تر ها سنگین تر است ما حتی به فشار بیشتری برای پاکسازی داریم چرا که تکه های بزرگ ممکن است خرد نشود.

since-large-plastic-chunks-outweigh-smaller-ones-says-slat-t

در هر صورت هر روزه پلاستیک های بیتر و بیشتری از خشکی وارد آب دریا می شود.

still-every-day-more-and-more-plastic-flows-from-land-into-t

موسسه پاکسازی اقیانوس مدعی است حتی اگر سیستم آن ها نتواند مانع ورود پلاستیک به اقیانوس شود، آن میتواند بخشی از یک جنبش بزرگ برای توقف تولید زباله روی زمین و گرفتن آن ها در دهانه رودخانه ها باشد.

the-ocean-cleanup-contends-that-even-if-its-array-cant-stop-

این موسسه برنامه دارد تا سال آینده این سیستم را در ساحل ژاپن به اجرا بگزارد. البته این یک نمونه کوچکتر از پروژه اصلی است که آنها امیدوارند در سال 2020 انجام دهند.

next-year-the-organization-plans-to-test-an-array-off-the-co

آزمایش برنامه ریزی شده دیگر در صورتی اتفاق می افتد که اسکله بتواند کل ساختار سیستم را در آب های عمیق نگه دارد، آزمایش سال 2020 باید در عمق 4000 متری آب لنگر بیندازد.

one-other-planned-test-will-see-if-the-moorings-can-hold-the

موسسه پاکسازی اقیانوس بیش از نیمی از بودجه 30 میلیون یورویی اش را از کمک های مردمی و اسپانسر ها جمع آوری کرده است. آن ها امیدوارند پلاستیک های جمع آوری شده در سفر مگا هزینه های آن ها را کاهش دهد چرا که می گویند آن ها قابل بازیافت هستند.

the-ocean-cleanup-has-raised-more-than-half-of-their-30-mill

Slat پشتیبانی مردم و کار تیم خود را عامل پیشرفت پروژه خود تا این مرحله می داند.

slat-attributes-the-fact-that-theyve-gotten-this-far-to-publ

او می گوید: شما نیاز دارید تا گروهی از مردم به طور پیوسته مشکلات شما را بفهمند و بدانند که برای هر کدام صد ها بلکه هزاران راه حل وجود دارد.

Slat می گوید: بسیاری از این راه ها نهایتا به بن بست خواهد خورد ولی شما فقط به یکی از آن ها نیاز دارید تا مشکل شما را حل کند.

many-of-those-ways-will-fail-but-you-only-need-one-of-those-

منبع: techinsider.io

ارسال نظر